بهزی

جست و جو در بهزی...

مشاور املاک چطور می تواند کمکتان کند؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

مشاور املاک چطور می تواند کمکتان کند؟

مشاور املاک کیست؟

یک مشاور املاک شخص متخصصی است که از صلاحیت لازم و اطلاعات کافی در زمینه املاک و مستغلات برخوردار است. مشاور املاک به مشتریان _ سرمایه‌گذاران املاک تجاری، خریداران یا فروشندگان خرده پا، مستاجرین یا موجرین_ کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را بگیرند. این فرد متخصص که بطور مستقل یا برای شرکت‌های مشاوره املاک کار می‌کند،در وهله اول تمرکز خود را روی مدیریت دارایی مقرون بصرفه در بازار املاک و مستغلات قرار می‌دهد. مشاور املاک درباره توسعه املاک و مستغلات تحقیق می‌کند، با تجزیه و تحلیل بازار ریسک‌های احتمالی که ممکن است منافع مالی خریداران یا صاحبان ملک را بخطر بیندازد، شناسایی می‌کند. برخی از مشاوران املاک به مشتریان جهت سرمایه‌گذاری مشاوره می‌دهند. بطور کلی، مشاور املاک نیاز مشتری را شناسایی می‌کند، در مورد روند سرمایه‌گذاری در بازار مسکن تحقیق می‌کند. در نهایت، پیشنهادات مقرون بصرفه‌ای را به مشتریان ارائه می‌دهد.

انواع خدماتی که مشاورین املاک ارائه می‌دهند

مشاوران املاک خدمات متنوعی در زمینه املاک و مستغلات به مردم ارائه می‌دهند. بطور کلی، خدمات یک مشاور املاک را می‌توان در چهار حیطه دسته‌بندی کرد. ۱-فروش املاک و مستغلات: مشاوران فروش ملک به افراد کمک می‌کنند تا ملک خود را سریع‌تر و با قیمت معقول به فروش برساند. ۲-خرید املاک و مستغلات: مشاوران خرید ملک به افرادی که قصد خرید زمین یا مسکن را دارند کمک می‌کند که ملک مورد نظر خود را پیدا و خریداری کند. ۳-معاملات دوطرفه: مشاوران دوطرفه هر دو مسئولیت مشاور خرید و فروش را یکجا انجام می‌دهند. این افراد به هر دو طرف مشاوره می‌دهد و برای هر دو طرف معامله یک قرارداد دوطرفه را تنظیم می‌کند و به امضای هر دو می‌رساند. ۴-کارگزاران معاملات. این افراد در حقیقت، نمایندگان قانونی خریداران یا فروشندگان هستند که معاملات مسکن و اراضی را انجام می‌دهند. کارگزاران املاک بدون درنظر گرفتن منفعت خریدار و فروشنده یک توافق‌نامه قانونی بین هر دو طرف تنظیم می‌کند و به امضای طرفین می‌رساند. یک مشاور املاک موفق بایستی با توجه به توانمندی و علایق خود در یکی از این چهار حیطه فعالیت نماید. یک مشاور املاک نمی‌تواند هم در بخش خرید و فروش و هم در قسمت رهن و اجاره کار کند زیرا مشغله زیاد آن باعث اتلاف انرژی و وقت می‌گردد.

خدماتی که مشاور املاک انجام می‌دهد

اصلی‌ترین خدماتی که یک مشاور املاک، صرفنظر از حیطه‌ی کاری خود، ارائه می‌دهد به شرح زیر است:

ایجاد و ارائه یک پایگاه داده جامع

یک مشاور حرفه‌ای املاک باید اطلاعات صحیح و به روز در زمینه خرید و فروش یا رهن واجاره‌ی املاک و مستغلات منطقه تحت پوشش خود داشته باشد تا در زمان مراجعه مشتری متناسب با نیاز و هدف وی، نمونه‌های مختلفی در اختیارش قرار دهد. مشتری با بررسی و مقایسه نمونه‌ها می‌تواند راحت‌تر و با اطمینان بیشتر تصمیم گیری کند.

استخدام یک بازرس برای ارزیابی ارزش ملک

تعیین ارزش واقعی ملک اولین مرحله در امر خرید و فروش مسکن و مستغلات است. مشاورین املاک باید یک فرد متخصص و آگاه به بازار فعلی املاک استخدام نماید تا از دانش وی برای تعیین ارزش واقعی و دقیق ملک استفاده نماید. در برخی موارد خود مشاور املاک با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه پیدا کرده است می‌تواند کار بازرس ارزیابی ملک را انجام دهد.

کمک به فروشنده برای قیمت‌گذاری بهتر ملک

افراد، مخصوصا صاحبان ملک‌های مسکونی، معمولا به هنگام فروش ملک خود هیچ ایده‌ای درباره قیمت‌گذاری ملک خود ندارند. به همین منظور برای قیمت‌گذاری به بنگاه‌های مشاور املاک در محدوده ملک مراجعه می‌کنند و قیمت مناسب برای فروش یا اجاره آن را جویا می‌شوند. مشاورین املاک ابتدا وضعیت ملک از نظر نوع سند، مساحت و متراژ، موقعیت جغرافیایی، دسترسی به امکانات شهری، مصالح بکار رفته، تعداد اتاق‌ها و…بررسی می‌کند. سپس با درنظر گرفتن میزان تورم، درامد عمومی، مقایسه با موارد مشابه فروش رفته و مواردی از این قبیل اقدام به قیمت‌گذاری ملک می‌نماید.

بازبینی قیمت نهایی ملک

یکی دیگر از خدماتی که یک مشاور املاک انجام می‌دهد، بررسی قیمت نهایی ملک است. مشاور املاک برای بررسی و تایید قیمت نهایی ملک موارد زیر را بررس می‌کند: زمان فروش: خانه‌ها در برخی از مواقع بهتر بفروش می‌روند. بعنوان مثال بیشتر خریداران در بازه زمانی خردادماه تا اواخر شهریور تصمیم به نقل مکان می‌گیرند. بنابراین در آن بازه زمانی تقاضا برای خرید یا اجاره ملک بالاتر است و طبعا قیمت فروش یا اجاره نیز در مقایسه با زمان‌های دیگر سال اندکی بالاتر خواهد بود. عرضه و تقاضا: در اقتصاد قیمت کالا و خدمات بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. این قاعده درباره مسکن و مستغلات نیز حکم می‌کند. هر چه تقاضا برای خرید یا اجاره ملک بیشتر باشد؛ قیمت ملک بالاتر خواهد بود. همچنین، اگر تعداد خانه‌های خالی زیاد باشد؛ فروشندگان در رقابت قرار می‌گیرند و ممکن است بخواهند ملک یا زمین موردنظرشان را با قیمت پایین‌تری به فروش برسانند. نرخ بهره وام: یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت نهایی ملک، نرخ بهره وام مسکن است. مسلما تقاضا برای خرید املاکی که نرخ بهره بالا دارند کمتر است. مقایسه قیمت با املاک مشابه: یک مشاور املاک موفق برای تعیین قیمت نهای ملک، آن را با خانه‌های مشابه در منطقه مقایسه می‌کند. اینکه خانه‌های منطقه مورد نظر چقدر فروش رفته است؟ یا ایا توقیف‌های زیادی در منطقه انجام شده است؟ عواملی از این قیبل میزان مطلوب بودن ملک و اشتیاق خریداران را نشان می‌دهد.

مشاوره به مشتریان در خصوص الزامات و اصلاحات قانونی

بسیاری از اصطلاحات و الزامات قانونی موجود در قراردادهای ملکی برای مردم عادی قابل فهم نیست. یک مشاور املاک موفق باید اطلاعات دقیق و جامعی درباره اصطلاحات حقوقی و قوانین ملکی داشته باشد و آنها را به گونه‌ای که قابل فهم باشد برای مشتریان توضیح دهد. همچنین، در فرایند خرید و فروش رویه‌های مشخصی دارند که باید توسط مشاور املاک به متقاضیان مسکن و مستغلات توضیح داده شود.

تدارک و هماهنگ کردن بازدید برای متقاضیان ملک

یکی از خدمات مشاور املاک هماهنگی با فروشنده ملک برای بازدید خریداران از مسکن یا زمین موزد نظر است. در این بازدیدها مشاور املاک تمام قسمت‌های ملک را به خریدار نشان می‌دهد و همزمان توضیحات لازم را با جزئیات لازم برای خریدار توضیح می‌دهد. علاوه بر این، چنانچه مورد خاصی درباره ملک مورد بازدید وجود دارد مثلا اینکه ملک وقفی است یا سند آن قولنامه‌ای است و…. باید در زمان بازدید به خریدار گفته شود.

آگاه کردن مشتریان از روند فروش

خریدار و فروشنده ممکن است خواسته‌های متفاوتی درباره معامله ملک داشته باشند. یک مشاور املاک باید نقطه اشتراک خواسته‌های طرفین قرارداد را پیدا کرده و با مشاوره مناسب و منطقی فرایند را به سمت عقد قرارداد هدایت کند. این کار موجب تسریع در فرایند فروش می‌شود.

تهیه عکس‌های باکیفیت و متنوع از ملک

مشاورین املاکی که از بازاریابی آنلاین برای گسترش فعالیت خود و ارائه خدمات اینترنتی استفاده می‌کنند، باید عکسهای متنوع و باکیفیتی از ملک موردنظر تهیه و در فایل مربوط جهت رویت مشتری قرار دهند. این کار در بسیاری از موارد، نیاز به بازدیدهای مکرر خریدار را کاهش می‌دهد. درنتیجه نه تنها در وقت صرفه‌جویی می‌شود بلکه فرایند خرید و بستن قرارداد را سرعت می‌بخشد.

گردآوری مدارک مربوط به خرید ملک و ارائه آنها

خریدار و فروشنده در فرایند فروش ملک باید مدارک مختلفی را تهیه کنند. مدارک موردنظر برای عقد قرارداد سند مالکیت، استعلام ثبتی از شهرداری و دارایی، گواهی حصر وراثت در صورت فوت مورث، گواهی واریز بر ارث و … یک مشاور املاک کارآزموده باید توضیحات کاملی درباره مدارک موردنیاز عقد قرارداد ملکی به طرفین معامله بدهد و از آنها بخواهد کلیه مدارک لازم را جهت عقد قراردارد در اختیار وی بگذارند. این کار روند معامله را سرعت می‌بخشد.

پیدا کردن مشتریان بالقوه

از جمله خدماتی که یک مشاور املاک ارائه می‌دهد، پیدا کردن خریداران واقعی برای فروش ملک است. این مورد در حقیقت نوعی بازاریابی است و نیاز به خلاقیت و تجربه کافی دارد. مشاورین املاک باتجربه و توانمند به کمک خلاقیت و هنر بازاریابی خود براحتی و از روش‌های مختلف قادر هستند مشتری مناسب ملک فروشنده یا اجاره‌ دهنده پیدا کنند.

انجام مشاوره جهت رفع ایرادات ملک فروشنده

یک مشاور املاک باید از ملک فروشنده بازدید کند، ایرادات ظاهری یا حقوقی ان را شناسایی کند. سپس جهت برطرف شدن ایرادات مشاوره‌های لازم را در اختیار فروشنده قرار دهد. با اینکار نه تنها موجب جلب اعتماد بیشتر مشتری می‌شود بلکه به فروشنده کمک می‌کند تا ملک خود را با قیمت بهتری و در مدت زمان کوتاه‌تری به فروش برساند.
مشاور املاک چطور می تواند کمکتان کند؟
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.