بهزی

جست و جو در بهزی...

انواع ضد آفتاب

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع ضد آفتاب

انواع ضد آفتاب بر اساس مکانیزم اثر

ترکیبات ضد آفتاب به دو روش فیزیکی و واکنش شیمیایی با اشعه های مضر خورشید مبارزه میکنند. روش اول حالتی است که مانع از نفوذ اشعه فرابنفش به پوست میشوند و امواج را به محیط اطراف منعکس می کنند. دسته دوم اشعه ها را دریافت و با آنها مبارزه میکنند و در واقع اثر آنها را مهار میکنند. از لحاظ عملکرد ضد آفتاب ها به دسته در علم پزشکی تبدیل می شوند: 🔹 ضد آفتاب فیزیکی(مینرال-معدنی) 🔹 ضد آفتاب شیمیایی

🔷🔹 کرم ضد آفتاب مینرال (فیزیکی):

کرم ضد آفتاب معدنی(مینرال) وقتی روی پوست قرار می گیرند، اشعه های ماورا بنفش را درست مانند یک آینه منحرف و پراکنده میکند به همین دلیل به ضد آفتاب فیزیکی نیز معروف است زیرا به صورت فیزیکی با اسعه خورشید مبارزه میکند. ترکیب اصلی در ضد آفتاب های فیزیکی دو ماده معدنی بنام زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید است که به همین دلیل به آنها ضد آفتاب های معدنی یا مینرال میگویند(مینرال یک کلمه انگلیسی به معنی مواد معدنی است). مهم ترین فایده ضد آفتاب مینرال، محافظت از اشعه UVA و UVB می باشد. از آنجایی که کرم ضد آفتاب معدنی یک مانع فیزیکی روی پوست ایجاد می کنند، به محض مالیده شدن روی پوست، تاثیرگذاری آن هم شروع می شود، در حالی که معمولا ضد آفتاب های دیگر حداقل 30 دقیقه طول میکشد تا جذب پوست شوند و در این صورت در برابر اشعه ماورای بنفش مقاومت میکنند. ضد آفتاب فیزیکی برای کودکان و کسانی که پوست حساسی دارند بهتر است. کرم های ضد آفتاب مینرال خیلی راحت روی پوست می نشیند و در اثر عرق کردن، به راحتی از روی پوست برداشته می شود، به همین دلیل باید مجددا آن را تجدید کنیم. از آنجایی که در ضد آفتاب های معدنی، ذرات نانو وجود دارد که نباید استنشاق شوند، بهتر است از نوع اسپری و پودر آن استفاده نکنید.
نکات مثبت ضد آفتاب فیزیکی: 🔆 ایجاد حساسیت نمیکنند. 🔆 برای پوستهای حساس مناسبند. 🔆 برای افراد باردار و شیرده مناسبند. 🔆 برای کودکان مناسبند.

🔷🔹کرم ضد آفتاب شیمیایی:

شید در ابتدا کلمه "شیمیایی" در این ضد آفتابها شما را دچار ترس و نگرانی کند. اکثر افراد فکر میکنند ضد آفتاب های شیمیایی باعث آسیب به پوست می شوند. اما این باور غلط است. در واقع به دلیل اینکه این دسته از ضد آفتاب ها به اشعه های مضر، واکنش شیمیایی نشان میدهند به همین دلیل به این اسم معروف شده اند. عملکرد کرم های ضد آفتاب شیمیایی به این صورت است که اشعه های ماورای بنفش را جذب کرده و آنها را به گرما تبدیل میکنند و سپس گرما را از پوست آزاد میکنند. در واقع به اشعه های مضر خورشید واکنش شیمیایی میدهند تا آنها را از بین ببرند. تفاوتی که ضد آفتاب های شیمیایی با معدنی دارند در نفوذ آن است، به این معنی که کرم های ضد آفتاب شیمیایی به لایه های عمیق تری از پوست نفوذ میکنند. این نوع کرم ها باید حداقل 20 دقیقه قبل از اینکه از خانه بیرون بیایید بر روی پوست مالیده شوند تا توانند به خوبی جذب پوست شوند و آماده واکنش به اشعه خورشید باشند.
نکات مثبت ضد آفتاب شیمیایی: 🔆 به دلیل داشتن ترکیبات متنوع برای انواع مختلف پوستی تولید می شوند 🔆 برای پوستهای چرب و جوشدار بسیار مناسبند 🔆 جذب خیلی بهتری نسبت به ضدافتاب فیزیکی دارند 🔆 ساختار سبکی روی پوست دارند

مواد تشکیل دهنده کرم های ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب حاوی موادی هستند که اشعه های مضر و خطرناک UV را فیلتر میکنند. این فیلترها 2 نوع هستند: 🔆 ارگانیک: فیلترهای ارگانیک، اشعه های UVA و UVB را جذب کرده و آنها را به گرما تبدیل می کنند. این ضد آفتابها ترکیبی از ضدآفتابهای مینرال و شیمیایی هستند. یعنی مانند ضد آفتاب مینرال ایجاد حساسیت نمیکنند و مانند ضد آفتاب های شیمیایی رنگ سفید و غیر طبیعی روی پوست باقی نمیگذارند و سبک هستند. 🔆 غیر ارگانیک: فیلترهای غیر ارگانیک تابش اشعه ماورا بنفش را منعکس و پراکنده می کنند. در واقع مانند آینه عمل کرده و ضد آفتاب فیزیکی هستند.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.