بهزی

جست و جو در بهزی...

سنگ کوارتز چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

سنگ کوارتز چیست؟
بعد از فلدسپات ها، دومین کانی رایج و فراوان در سطح زمین، سنگ‌های کوارتز هستند که با فرمول مولکولی Sio2 در طبیعت یافت می‌شوند. در این نوع سنگ، هر اتم اکسیژن مابین 2 چهار وجهی قرار دارد. سنگ کوارتز سختی و مقاومت بالایی دارد و در شکل‌ها و انواع گوناگونی در طبیعت وجود دارد. به طور کلی این سنگ با نام‌های در کوهی و عقیق نیز شناخته می‌شود. این سنگ نوعی از سنگ‌های معدنی است که در چند نوع سنگ رنگی ساخته شده و طرفداران زیادی دارد. این سنگ بعد از فلدسپات رایج‌ترین ماده معدنی روی زمین است. Quartz با داشتن میزان سختی 7، بادوام و نازک است. ساختار این سنگ از ترکیب شیمیایی سیلیکون دی اکسید می‌باشد.
سنگ کوارتز چیست؟
نام دیگر سنگ کوارتزیت، سنگ قدرت است و در سراسر دنیا به نام کریستال جهانی شناخته می‌شود. سنگ‌های کوارتز خالص دارای رنگ‌های مختلف و شش وجهی هستند. یکی از انواع سنگ کوارتز، عقیق است که در رنگ‌های سفید، زرد، کهربائی و جگری یافت می‌شود. سیلیس کوارتز دارای نقطه ذوب صد و شصت و هفت درجه می‌باشد؛ همچنین این ماده مقاومت بالایی در برابر هوازدگی دارد. مقیاس این سنگ ۷ موس است که سخت‌تر، نازک‌تر و بادوام‌تر از سایر سنگ‌ها می‌باشد.از این سنگ‌ها بیشتر در ساعت‌سازی و جواهر‌سازی استفاده می‌شود.
سنگ کوارتز چیست؟
در ادامه لازم به ذکر است که ارزش سنگ کوارتز، بیشتر از سنگ‌های طبیعی می‌باشد و سیلیس موجود در آن به مقاومت سنگ کمک کرده که باعث می‌شود برخلاف سنگ‌های گرانیتی، دیگر هیچ گونه مواد رادیواکتیوی را از خود انتشار ندهد. سیلیس کوارتز درصد پایینی آب را جذب می‌کند و چگالی پایینی دارد که کمک زیادی به کار نما و کف ساختمان‌ها می‌کند. سنگ سیلیس کوارتز برای مصارف مختلف مثل کف آسانسورها، ستون‌های داخلی، میز رستوران‌ها، کانتر آشپزخانه، پله و کف سالن‌ها، دستشویی، حمام و سنگ کانتر آشپزخانه استفاده می شود.
سنگ کوارتز چیست؟
ترکیبات سنگ سیلیس کوارتز از سیلیکون دی اکسید است که با درجات و ساختار گوناگونی تولید می شود. عواملی مانند ضخامت صفحه کوارتز، کارخانه تولید کننده، طرح و رنگ آن در قیمت سنگ کوارتز تاثیرگذار هستند. از این سنگ ها بیشتر در ساعت سازی و جواهر سازی استفاده می‌شود.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.