بهزی

جست و جو در بهزی...

انواع کوره ذوب فلزات

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع کوره ذوب فلزات
کوره های ذوب صنعتی ویژگی ها و خصوصیات مختلف و متفاوتی به لحاظ شکل و عملکرد دارند. کوره های صنعتی را طبق عملکرد، ساختار و شکل ظاهری آن ها می شناسند. - کوره های ذوب بوته ای - کوره ذوب کوپل - کوره ذوب زیمنس مارتین - کوره ذوب قوس الکتریکی - کوره ذوب القایی

کوره ذوب بوته ای (CrucibleFurnace)

کوره ی بوته ای جزو کوره های صنعتی می باشد که قدیمی است و به لحاظ ساختار با مکانیزم ساده ای به کار می رود. موادی که برای ظرف کوره های صنعتی بوته ای مورد استفاده قرار می گیرد، مواد نسوز هستند. برای شعله‌ور کردن کوره بوته ای، سوخت فسیلی به کار می رود. شمش های فلزی را داخل محفظه ظرف نسوز قرار می دهند. کوره های بوته ای معمولاً قیمت مناسبی دارند. کارکرد کوره های صنعتی بوته ای ساده است، به طوری که هر کسی می تواند کار با آن را یاد بگیرد. کوره صنعتی بوته ای دقت دمایی ندارد، به همین دلیل دما در نواحی مختلف آن متفاوت است. این تفاوت دما باعث میشود که نتوان از دمای ثابت و یکسانی در کوره استفاده کرد. به همین خاطر شرایط ذوب یکسان در کوره وجود ندارد و این از معایب کوره صنعتی بوته ای به شمار می رود.

کوره ذوب تشعشعی (ReverberatoryFunace)

در این نوع کوره وقتی که فلز داخل کوره شارژ می شود با شعله در ارتباط است و جالب است که فلز اولیه و محصول نیز با هم در ارتباط هستند. کوره تشعشعی در دو شکل ساکن و گردان وجود دارند که نوع ساکن آن می تواند استوانه ای یا مکعب مستطیل باشد و نوع گردان به شکل کوره های دوار و استوانه ای هستند. سوخت این نوع کوره از گاز طبیعی و گازوئیل تامین می شود. از جمله مزایای این نوع کوره ساخت آسان آن است. علاوه بر آن می توان برای مقدارهای زیاد شمش نیز از کوره ی تشعشعی استفاده کرد که سرعت این کوره ها بالا است در ضمن برای ساخت و یا خرید این نوع کوره نیاز به هزینه های هنگفت نیست.

کوره ذوب صنعتی کوپلا (کوپل)

در کوره های کوپلا سوخت و شعله به صورت مستقیم با هم در تماس هستند و نوع سوخت در این نوع کوره، جامد کک و ذغال و گاز مایع (گازوئیل،مازوت،گـــاز طبیعی) است. کوره های کوپلا می توانند به طور مداوم روشن باشند. کوره های کوپلا در سه مدل طراحی شده اند و به سه روش دمش گرم و دمش سرد و با کک می توانند کار کنند. در نوع دمش گرم کوره به وسیله ی شمش چدن و کک و سنگ آهن شارژ می شود. بعد هوا با دمای معمولی را به داخل کوره می دمند. در این روش سرعت دمش هوا می تواند سرعت ذوب و دما را کنترل کند. دمش سرد نیز روشی دیگری برای استفاده از سیستم کوپلا است. در این روش برای کاهش میزان کک مصرفی می توانند گازهای خروجی کوره را که دمای بالایی دارند، برای پیش گرم کردن کوره ها استفاده کنند.

کوره های ذوب مقاومتی الکتریکی

نوعی از کوره های صنعتی وجود دارد که برای گرم کردن آن جریان برق لازم است. این کوره های صنعتی کوره های مقاومتی نام دارند. این کوره ها برای انجام کار به حرارت نیاز دارند و حرارتشان از نیروی برق تامین می شود. این کوره دارای المنت های گرمایشی است که انرژی برق از درون آنها می گذرد و شرایط مناسبی برای تولید گرما و حرارت را به وجود می آورد. در کوره های مقاومتی امکان تنظیم دما به شکل منظم و دلخواه وجود دارد، به همین خاطر کوره های مقاومتی دقت دمای قابل توجهی دارند. به دلیل مصرف انرژی بالا توسط کوره های الکتریکی ناگزیر باید هزینه بالایی برای مصرف انرژی پرداخت شود. مورد دیگری که درباره کوره های مقاومتی مطرح است نیاز به زمان طولانی برای ذوب فلزات است به همین دلیل کوره های مقاومتی برای نگهداری مواد مذاب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این کوره ها برای ذوب فلزات کمتر مورد توجه هستند.

کوره ذوب القایی

کوره القایی محفظه خاصی دارند که از سیم پیچ درون آن استفاده شده است. مواد مذاب داخل این محوطه گذاشته می‌شود و سیم پیچی که گفته شد میدان مغناطیسی را برای محفظه کوره ایجاد می‌کند. با تغییر جهت جریان، میدان مغناطیسی نیز تغییر می کند. این کار مداوم و با سرعت تکرار می‌ شود و مولکول های فلز حرکت می کنند. اینگونه شرایط مهیای تغییر حالت از جامد به مایع می شود. از کوره القایی می توان برای تهیه مواد مذاب استفاده کرد. شرایط مناسب برای حرکت و تغییر مواد مذاب را می توان با تغییر جهت جریان مغناطیسی به وجود آورد. به دلیل به هم خوردن و هم زده شدن مواد درون محفظه کوره القایی این کوره برای اضافه کردن آلیاژ های مختلف مناسب است. در واقع هم خوردن مواد با استفاده از کوره صنعتی القایی امکان دارد.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.