بهزی

جست و جو در بهزی...

انواع تیرچه و کاربرد آن

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع تیرچه و کاربرد آن
انواع تیرچه نیز مانند دیگر محصولات ساختمانی، نوع های زیادی را در برمیگیرد که هرکدام از آن‌ها کاربردهای مخصوص خود را دارند. از آنجایی که اکثر موادی که در تیرچه استفاده می‌شود بتن و فلز است می‌توان تیرچه‌ها را به دسته‌های زیر تقسیم کرد: - تیرچه فلزی - تیرچه بتنی - تیرچه سفالی - تیرچه صنعتی - تیرچه نیازیت

تیرچه بتنی چیست؟

تیرچه بلوک یا تیرچه بتنی یکی از انواع مختلف تیرچه است که مواد تشکیل دهنده آن میلگرد و بتن است و به صورت پیش ساخته در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت این نوع تیرچه ابتدا یک آرماتور فولادی در بال بالایی، دو آرماتور فولادی در بال پایینی و چند آرماتور به صورت زیگزاگ به هر دو بال بالایی و پایینی وصل می‌شوند. تیرچه بتنی با توجه به کاربردهای زیادی که در صنعت ساختمان سازی دارد، محبوبیت زیادی نیز دارد. دلیل این امر نیز این است که با استفاده از تیرچه بتنی امکان ساخت برج‌های بلند و مرتفع فراهم شده است.

کاربرد تیرچه بتنی

تیرچه بتنی در سقف‌های فلزی، اسکلت آجری، بتن آرمه و همچنین در ساختمان‌هایی که بتن آن‌ها دچار کشش شده بسیار کارآمد است. این نوع تیرچه به دلیل مقاومت و استحکام بالایی که در برابر نیروی کششی دارد یکی از پرکاربردترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی است. تیرچه بتنی در دو نوع تیرچه خرپایی و تیرچه از پیش تنیده از تولید می‌شود.

تیرچه فلزی

تیرچه فلزی یا تیرچه کرومیت یکی از انواع تیرچه است که در ساخت آن از ورق‌های فولادی و نبشی استفاده می‌شود. این مدل تیرچه بر خلاف تیرچه بتنی در بال پایینی به جای میلگرد و بتن از ورق فولادی استفاده می‌شود و به جای میلگرد از نبشی استفاده می‌شود. این نوع تیرچه از نظر ساختاری به سه قسمت فوقانی، میانی و تحتانی تقسیم شده است. در قسمت تحتانی تیرچه فلزی ورق فولادی و در سمت فوقانی یک ورق نبشی قرار دارد که با کمک میلگردهای زیگزاگی به یکدیگر متصل می‌شوند. با توجه به ساختاری که این نوع تیرچه دارد، در صنعت ساختمان سازی از اهمیت زیادی برخوردار است و به روش‌های مختلفی نیز تولید می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های تیرچه فلزی با دیگر تیرچه‌ها این است که دیگر نیازی به شمع بندی ندارد و به همین دلیل مراحل اجرای آن سرعت زیادی پیدا می‌کند.

کاربرد تیرچه فلزی

تیرچه فلزی به دلیل ساختار محکمی که دارد می‌توان از آن در ساخت سقف‌های تیرچه کرومیت و در ساختمان‌هایی با اسکلت فلزی استفاده کرد.

تیرچه سفالی

ممکن است در نگاه اول تیرچه سفالی با تیرچه خرپا یکسان به نظر برسد اما تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در تیرچه سفالی میلگردها در قالب سفالی قرار می‌گیرند و سپس بتن ریزی می‌شود. با این حال این دو نوع تیرچه شباهت‌های زیادی نیز با یکدیگر دارند. به خصوص از نظر کارایی و ساختار. تیرچه سفالی از آرماتور فوقانی و همچنین دو یا سه مورد آرماتور تحتانی تشکیل شه است که به کمک میلگردهای خم شده به صورت زیگزاگی به همدیگر متصل شده‌اند.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.