بهزی

جست و جو در بهزی...

شرایط اقلیمی مناسب کشت گندم پاییزه

زمان مطالعه 1 دقیقه

شرایط اقلیمی مناسب کشت گندم پاییزه
انتخاب نژاد قبل از انتخاب اقلیم یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که کشاورزان در کاشت گندم پاییزه باید اتخاذ کنند. تصمیم درست یا نادرست می‌تواند تمام عوامل دیگر در کشاورزی این گندم سودآور را تحت شعاع قرار دهد. در هنگام انتخاب بذر، این خصوصیات واریته باید در نظر گرفته شود مانند: قوه نامیه، بلوغ، سختی زمستانه، استحکام، خوابیدن و خردشدن، اندازه بذر، مقاومت در برابر بیماری و حشرات، تحمل علف‌کش، کیفیت آسیاب و پخت.
شرایط اقلیمی مناسب کشت گندم پاییزه
از استان‌های مساعد برای کاشت گندم زمستانه در ایران می‌توان به استان‌های خوزستان، فارس، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، آذربایجان شرقی و زنجان اشاره کرد. استان خوزستان با داشتن منابع آبی و خاک حاصلخیز، بیشترین سطح کشت گندم زمستانه را در بین دیگر استان‌های ایران دارد. شهرستان‌های اهواز، اندیمشک، شوش، مسجدسلیمان، رامهرمز و شادگان در استان خوزستان به قطب تولید گندم معروف هستند.
کاشت گندم پاییزه در ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بخش کشاورزی شناخته می‌شود. به همین دلیل دقت در کشت آن، به‌منظور بهره‌وری بالاتر از خاک و منابع آبی بسیار حائز اهمیت است. بهترین زمان کاشت گندم پاییزه در فصل پاییز و اوایل زمستان است و در این زمان باید با عوامل مختلفی مانند باد، خشکسالی، سرما و بیماری‌ها مقابله کرد تا بتوان از بروز خسارت و محصول‌های بی‌کیفیت جلوگیری کرد. گندم پاییزه( گندم زمستانه) یکی از محصولاتی است که با شرایط آب‌وهوایی کشورمان سازگاری دارد و همچنین با صرفه جویی در مصرف کم آب می‌تواند منجر به کشاورزی پایدار شود. کشاورزان می‌توانند با کاشت گندم پاییزه در بهمن‌ماه به افزایش تولید و بهره‌وری بیشتر از این محصول دست یابند.
شرایط اقلیمی مناسب کشت گندم پاییزه
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.