بهزی

جست و جو در بهزی...

آبنما و کاربرد آن در محوطه سازی

زمان مطالعه 1 دقیقه

آبنما و کاربرد آن در محوطه سازی

🔷🔶آبنما چیست؟🔷🔶

آبنما متشکل از فواره و آب راکد یا متحرکی است در جهت ایجاد فضایی زیبا و آرامش بخش و همچنین متعادل ساختن هوا در محیط داخلی یا بیرونی خانه ،پارک ها ، باغ ها ، فضاهای سبز عمومی ، مراکز تفریحی و فرهنگی و… ساخته می شود.آبنما از قدیم یکی از زیباترین المان های فضای سبز در حیاط خانه ها،باغ ها و پارک ها بوده است که امروزه با ساخت آبنما در نوع ها و اندازه های مختلف به فضای آپارتمان و منزل نیز راه پیدا کرده است.

🔷🔶آبنما در فرهنگ ایرانی🔷🔶

در ایران باستان آب پیام‌آور روشنایی و پاکی به‌ شمار می‌رفت و از ارزش زیادی برخوردار بود. شاید به علت اینکه ایران کشوری کم‌ آب بوده، این مایع حیاتی بین ایشان قدر و منزلتی والا داشته‌است. آب در نزد ایرانیان نه تنها برای رفع نیازها مورد استفاده قرار می‌گرفته، بلکه از لحاظ معنوی و روحی نیز تأثیر بسیاری داشته‌است.

🔷🔶انواع آبنما🔷🔶

1.استیل

۲.رزینی

۳.شیشه ای

۴.سنگی

۵.سرامیکی و سفالی

۶.سرریزی با دیوار حائل

۷.
رومیزی و داخل سالن

۸.تخته سنگی

🔷🔶آبنمای موزیکال🔷🔶

آبنمای موزیکال تلفیقی از نور ، آب و موسیقی است. چشمه موسیقی ، همچنین به عنوان یک چشمه رقص شناخته می شود ، یک نوع چشمه متحرک برای اهداف سرگرمی است که یک طراحی زیبایی شناختی (از جمله تصاویر سه بعدی) ایجاد می کند. این کار با استفاده از تأثیر امواج صوتی زمانبندی شده و نور بر روی ذرات آب است. آب رفته و نور را بازتاب می دهد و در این صورت تصاویر سه بعدی می تواند تولید شود.
تاسیسات این نوع آبنما می توانند در مقیاس وسیع ، با استفاده از صدها پمپ آب و چراغ ، و هزینه های بسیار بالا ، و یا در فرم های کوچکتر مانند آبنمای خانگی ، با بودجه پایین تری امکان پذیر است. ویژگی های موسیقی برای آبنمای موزیکال پیچیدگی بالایی دارد و نیاز به تجهیزات مکانیکی، هیدرولیکی، الکتریکی و الکترونیکی را دارد که تاثیر بسزایی روی بیننده و مخاطب دارد.

🔷🔶کاربرد آبنماها🔷🔶

امروزه در تزئین خانه های مسکونی، هتل ها، سفره خانه ها‌، مکان های عمومی، پاساژ ها و … از آبنماها استفاده می شود. کاربرد آبنما تنها به زیباسازی و جذابیت بخشیدن به محوطه خاتمه نمی یاید، بلکه آب نما ها تاثیر به خصوصی در خنکی هوای اطراف دارند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.