بهزی

جست و جو در بهزی...

شکل های مختلف حوض آب برای حیاط

زمان مطالعه 1 دقیقه

شکل های مختلف حوض آب برای حیاط

یکی از المان‌هایی که یادآور معماری سنتی ایرانی است، حوض‌ها هستند. این استخرهای کوچک که در وسط حیاط خانه‌های قدیمی قرار دارند، به اشکال مختلف طراحی و ساخته می‌شوند.در واقع حیاط‌ها مهم‌ترین عناصر در هر خانه سنتی بوده و هستند. در همه موارد، حیاط‌ها به شکل مستطیل یا مربع طراحی و عناصر دیگر همچون حوض، درختان و گلدان‌ها متناسب با فضا و ابعاد حیاط در نظر گرفته می‌شوند.ساخت حوض در طراحی حیاط منزل ایرانی بستگی به فضای حیاط دارد، برخی از حیاط‌ها بزرگ هستند و می‌توانید حوض‌ها را در ابعاد بزرگ طراحی کنید. اشکال حوض می‌تواند بیضی، دایره، چهار گوش، مستطیل، شش ضلعی، هشت ضلعی، نه ضلعی و دوازده ضلعی باشد.

انواع حوض آب از نظر سبک طراحی

حوض آب سنتی

قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین نوع حوضچه حیاط را باید حوض‌های سنتی به حساب آورد. این مدل حوض‌ها حال و هوای نوستالژیک به خانه می‌دهند و به همی دلیل جذابیت زیادی هم دارند.

حوض آب مدرن

نوع دیگری از حوض‌ها که این روزها در خانه‌هایی با معماری مدرن طرفداران زیادی دارد، حوض مدرن حیاط است. این مدل حوض‌ها هم از نظر رنگ و هم از نظر ابعاد و شکل ظاهری با حوض‌های سنتی تفاوت دارند.

حوض آماده یا پیش ساخته

امروزه نیز انواع جدیدی از حوض‌های آماده و پیش ساخته به فروش می‌رسند که نیازی به حفاری و ساخت و ساز ندارند، شما می‌توانید این حوض‌های آماده را به راحتی در ابعاد و اشکال مورد نظر خود خریداری و در حیاط، پاسیو و بالکن نصب و از آن استفاده کنید.

کاربرد حوض آب و حوضچه حیاط در دکوراسیون

در گذشته افراد از آب حوض کوچک برای شستن ظروف، البسه و قالیچه استفاده می‌کردند و کودکان در فصل گرما در حوض بازی می‌کردند. از دلایل دیگر ساخت حوض می‌توان به صدای آب اشاره کرد، با طنین صدای آب در حیاط خانه آرامش خاصی در فضا برقرار می‌شود.علاوه‌بر این، حوض یک مکان خوب برای ذخیره آب است، ذخیره آب برای آبیاری درختان و شستن حیاط، همین طور در فصل گرما می‌تواند باعث خنک شدن فضا شود. حوض به عنوان یک عنصر تزئینی شناخته می‌شود که با قرار دادن انواع گلدان‌های زیبا در کنار آن، انرژی مثبت زیادی در فضا ایجاد می‌شود.یکی از دلایل مهمی که گلدان‌ها را اغلب در اطراف حوض قرار می‌دهند این است که از اسراف آب جلوگیری شود و گلدان‌ها را با آب حوضچه آبیاری کنند. ساخت حوض به خانه‌های حیاط دار محدود نمی‌شود، یکی از کاربردهای حوض در مساجد است.اگر در صحن مسجد حوض وجود داشته باشد، از آن برای وضو گرفتن استفاده می‌شود. در بسیاری از مراکز، اجرای حوض امکان پذیر است. در پارک‌ها، ورودی مجتمع‌های تجاری یا داخل باغ‌ها می‌توان حوض را به منظور یک عنصر زیبایی اجرا کرد.همچنین افرادی که گلخانه دارند می‌توانند با استفاده از حوض‌های آماده حال و هوای گلخانه را تغییر دهند. با وجود اینکه بسیاری از خانه‌ها به آپارتمان تبدیل شده‌اند، اما همچنان این امکان وجود دارد که از حوض‌ها استفاده شود اما نه به صورت و شکل قدیمی آن.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.