بهزی

جست و جو در بهزی...

آبنما چیست و چه انواعی دارد؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

آبنما چیست و چه انواعی دارد؟

ایده طراحی آبنما با فواره های مختلف، دقیقا از دل طبیعت آمده است. به آبشار ها، محل های عبور رودخانه ها، برخورد آب ساحل به سنگ های ساحل و ... نگاه کنید، واقعا مناظر بی نظیری نیستند؟ طراحی انواع آبنما ها توانسته است این جذابیت را به منازل، ساختمان ها، بلوار ها، میدان ها، استخر ها، پارک ها و هر جایی که دوست دارید، وارد کند. با تولید انواع نازل های آبنما، توانسته اند اشکال مختلفی از فواره آب را ایجاد کنند که ای مسئله می تواند تمام سلیقه ها را راضی کند.

اینجا یک راهنمای کامل در رابطه با انتخاب بهترین فواره را برای شما آماده کرده ایم و می خواهیم انواع فواره ها را به شما معرفی کنیم. در نتیجه می توانید در رابطه با خرید آبنما و فواره، بهترین تصمیم را اخذ نمایید. استفاده از آبنما مخصوصا در فصول گرم سال بسیار شایع تر است و حتی با رد شدن و یا نشستن در کنار آن، می تواند نقش یک کولر آبی را برای شما بازی کند، البته با ظاهری بسیار شگفت انگیز.

جدیدا استخر های مجلل و مدرن، از انواع مختلف آبنما و فواره استفاده می کنند. شما به ‌راحتی و با کمترین خرج ‌ها می‌توانید تنها با خرید تعداد کمی از تجهیزات، برای خودتان یک فواره استخر درست کنید و از استفاده کردن از آن لذت ببرید.

دسته بندی انواع آبنما بر اساس محل نصب

آبنما بر اساس محل نصب در سه دسته زیر تقسیم می شود:


آبنمای سرپوشیده (Indoor Fountains)؛ برای مکان های درون ساختمان، لابی، سالن و ... مانند انواع آبنمای خانگی.
آبنمای بیرونی؛ برای استفاده در حیاط، باغ، پشت بام، بالکن و ... مانند انواع آبنمای باغچه (Garden Fountains).
آبنمای استخر؛ برای استفاده در فضای استخر، سونا و جکوزی مانند انواع آبنماهای استیل ضد زنگ.

در دسته بندی ریز تر، بر اساس محل نصب به چند مدل زیر نیز تقسیم بندی می شوند:

آبنمای رو میزی؛ آبنماهای کوچکی هستند که عموما به صورت خانگی استفاده می شوند.
آبنمای تزیینی؛ این نوع آبنماها عموما به صورت مجسمه های کوچک در خانه یا محل کار و مغاذه، رو کف زمین قرار داده می شوند.
آبنمای دیواری؛ این نوع فواره ها به دیوار چسبیده می شوند.

دسته بندی انواع آبنما بر اساس زاویه فواره آب

می توانید با توجه به نحوه فواره و زاویه پرتاب آب، انواع آبنما را در دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

آبنمای جوشان (Spouting Fountains)؛ با پرتاب آب به زاویه حدود ۹۰ درجه به بالا یا برخلاف جاذبه زمین.
آبنما آرام به صورت رها کردن آب از نازل افقی که به سمت جاذبه زمین یک هلال میسازد، مانند آبنماهای مشهور ژاپنی (Japanese Fountains).
آبنمای ریزش؛ رها کردن آب به صورت عمود به سمت مسیر جاذبه زمین.
آبنمای غیب شونده یا بی پایان (Endless Fountains)؛ در این حالن مسیر آب به سمتی است که ناپدید می شود، مانند ریزش آب درون سنگ که مخزن آب دیده نمی شود.
آبنمای آبشاری (Cascading Fountains)؛ از نوع طبقاتی مدل آرام ژاپنی است که طبقه طبقه از بالا به پایین در کاسه های جدا ریخته می شود، مانند اکثر آنماهای رستوران های فرحزاد.
آبنمای دیواری (Wall Fountains)؛ در این مدل آبنما، آب از دیوار به صورت عمودی یا با زاویه شیب دار به سمت پایین سرازیر می شود.

دسته بندی آبنماها بر اساس جنس آنها


آبنمای سنگ؛ که برای استفاده تراش و ریخته گری شده است.
آبنمای فلزی؛ که از نامش پیداست.
آبنمای سرامیکی
فایبرگلاس
پلاستیکی
بتنی

تفاوت طراحی آبنمای استخری با مدل های خانگی چیست؟

توجه کنید که آ‌بنما های خانگی تفاوت ‌های بسیار زیادی با فواره استخری و آ‌بنما های بزرگ دیگر دارند. آ‌بنما های خانگی جز آن دسته از آ‌بنما های کوچکی می‌باشند که تنها بخش خاصی از خانه شما را اشغال می‌کنند. این آ‌بنما ها جنبه کاملاً تزیینی دارند و در اندازه ‌های بسیار کوچک تا اندازه‌ های متوسطی ساخته می‌شوند. توجه کنید که شما می‌توانید برای تزیینات گوناگون و با توجه به تم خانه خودتان به سراغ خرید یک آ‌بنمای خانگی متناسب بروید تا بتوانید از آن در کنار فواره استخری خود لذت استفاده کنید و از داشتن یک دکوراسیون زیبا در خانه خود تا آنجا که می‌توانید لذت ببرید و انرژی بگیرید. علاوه ‌بر استفاده در خانه، شما می‌توانید از این فواره ‌ها در اندازه‌ های بزرگ‌تر در حیاط و یا بالکن خودتان نیز استفاده کنید و زیبایی زیادی را به خانه خودتان ببخشید.

چگونه به زیبایی و جذابیت آبنما اضافه کنیم

1 . نورپردازی: از اولین و مهم ترین اقدامات شما نورپردازی برای آبنما میباشد. نور های رنگی در داخل یا کناره های آبنما از ترفند های بسیار هوشمندانه است.
۲. انتخاب درست مکان آبنما: شاید این مورد به نظر بدون اهمیت باشد، اما اشتباه نکنید. حتما در رابطه با مکان نصب آبنما، مثلا در گوشه، وسط، کنار، بالا و ... نصب شود، با چند نفر مشورت کنید.
۳. نوع آبنما: در مرحله اول باید با توجه به مکانی که می خواهید آبنما را نصب کنید (خانه، استخر، باغ، حیاط و ...)، مدل آبنمای مناسب را انتخاب کنید. سپس با توجه به سلیقه خود و اطرافیان خود، زیباترین مدل نازل را برای فواره آب انتخاب کنید.
۴. موزیکال: در مکان هایی که محدودیت صدا ندارید، مانند لابی آپارتمان ها، می توانید از یک موسیقی مناسب و بی کلام نیز برای جذابیت بیشتر محل، استفاده کنید.
۵. استفاده از محفظه شیشه ایی برای آبنما: آبنمای شیشه ایی به دلیل حساسیت و مقاومت کمتر نسبت به آبنمای استیل، نمی توان در هر جایی نصب کرد. اما از آبنما های شیشه ایی میتوانید به عنوان آبنمای خانگی استفاده کنید.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.