از گذشته تا به امروز صنعت تانکر سازی مشمول هزاران تغییر اساسی شده تا نهایت به شکل کنونی تبدیل شده است سالانه تانکر های بی شماری تولید و هزاران تانکر از رده خارج می شوند .ما در این مقاله علت به وجود آمدن این چرخه و اهمیت تانکر هارا بیان می کنیم . تانکر یا مخزن بهترین گزینه برای حمل و نگهداری سوخت و انواع مایعات می باشد. تانکرها بسته به نیاز و نوع مایع حمل شونده دارای ابعاد ، جنس ومدل های متفاوت هستند. معمولا در صنعت تانکر سازی از ورق فولاد ST37 استفاده می شود ،اغلب تانکر ها از جنس ورق فولاد سیاه هستند به دلیل این که فولاد مقاومت بالایی دربرابر ضربه های احتمالی حین رانندگی دارد و به راحتی می توان آن را شکل و حالت داد ورق های فولادی در اندازه و اشکال مختلف با جوشکاری برق یا جوشکاری دی اکسید کربن به یکدیگر متصل می شوند . ضخامت ورق فولاد برای تانکر سازی حدودا سه میلیمتر تا ضخامت های بالاتر است و برای کاربران و صنایع متفاوت عایق کشی و لوله کشی متفاوتی استفاده می شود مثلا در تانکر حمل قیر نیاز به عایق و مشعل است این درحالیست که برای تانکر حامل اسید باید از فولادی استفاده کرد که در مقابل خورندگی اسید مقاوم باشد.
تانکر های حمل سوخت یا حامل سوخت چهارگانه :
هر خودرو و دستگاهی که توانایی حرکت و انجام کار را داشته باشد نیازمند سوخت است . سوخت که انواع متفاوتی دارد و برای هر دستگاه نیز متفاوت است که باید در جایی جدا از محیط زندگی ما ذخیره شود چرا که سوخت هرچه باشد سمی است و برای انسان ضرر دارد . نفت ، بنزین ، مازوت و گازوئیل که هر کدام به نوعی سوخت محسوب می شوند باید با تانکر حمل سوخت جا به جا شوند زیرا قابل اشتعال هستند و تولید گاز های خطرناک می کنند . تانکر حمل سوخت از ورق فولاد با ضخامت سه میلیمتر و عدسی چهارمیلیمتر ساخته می شود این تانکر ها دارای سه خروجی هستند که فرآیند سوختگیری و تخلیه را بهبود می بخشند .

تانکر های حمل قیر :
قیر که در تولید آسفالت ، تولید ایزوگام و عایق ساختمان کاربرد دارد به دلیل چسبندگی و حساس بودن به دما باید با تانکرهای مخصوص حمل شود .
شاید تا چندسال گذشته حمل قیر کاری بسیار دشواری بود و حمل قیر با تانکر های تک جداره برابر با آلودگی های پی در پی محیط زیست، افزایش زمان تخلیه ، افزایش سوخت مصرفی جهت گرم کردن مجدد قیر می شد اما امروزه با ممنوع شدن حمل قیر با تانکر های تک جداره دیگر حمل قیر آنقدر طاقت فرسا و زیان بار نیست . قیر که باید حتما مایع و در دمای مشخص شده باشد به دلیل اینکه در تانکر های تک جداره دمای قیر به سرعت کاهش پیدا می کرد و قیر جامد می شود و گرم کردن دوباره قیر نه تنها محیط زیست را تهدید ، بلکه کیفیت قیر نیز کاهش پیدا می کرد. از این روی تانکر های حمل قیر توسط پشم سنگ دوجداره شده اند و امروزه عایق قوی دربرابر دمای محیط بیرونی هستند و تا یک هفته دمای قیر را ثابت نگه می دارد. همچنین اگر راننده آگاه باشد که محموله باید مسافت طولانی را طی کند و بیش از هفت روز این جابه جایی زمان می برد. تانکر حمل قیر این امکان را دارد که به سیستم گرمکن مجهز شود و به محض سرد شدن قیر، آن را دوباره توسط مشعل ، گرم کند . تانکر های دوجداره حمل قیر مذاب نیز از فولاد ST37 ساخته شده سپس توسط تسمه اطراف آن را پشم سنگ پوشانده است و در آخرین مرحله از ورق گالوانیزه به عنوان جداره ی دوم استفاده می شود .

تانکر های حمل اسید :
در سرتاسر جهان حمل آب ، بنزین و یا قیر امر عادی است اما اگر محموله شما اسید سولفوریک یا اسید فسفریک باشد آنگاه مسئله متفاوت است .اسید که در معادن بسیار پرمصرف است. خاصیت خورندگی دارد و حمل آن کار آسانی نیست از طرفی برای انسان و پیرامون اطراف خود مشکلات جدی به وجود می آورد . این ماده ی خورنده اگر با آب ترکیب شود می تواند به راحتی تبدیل به یک منفجره ی قوی شود . از این رو برای حمل و نگهداری اسید باید از تانکر های مخصوص یعنی تانکر حمل اسید استفاده کرد این تانکر ها نیز از ورق فولاد ST37 درست می شود با این تفاوت که ضخامت ورق و عدسی برای تانکر حمل اسید پنج میلیمتر است و گنجایش این تانکر ها بسته به چگالی اسید متغیر است .