میل لنگ چیست و چه نقشی در موتور ماشین دارد؟
میل لنگ ماشین Car crankshaft یک شفت چرخشی است که حرکات خطی پیستون را به حرکات چرخشی تبدیل میکند. میل لنگ بخش مهمی از فرایند انتقال قدرت به چرخها محسوب میشود و در داخل بلوک پیشرانه قرار گرفته است. این قطعه مهم با همکاری شاتون سبب انتقال قدرت تولیدی پیشرانه میشود. همانطور که گفته شد میل لنگ حرکت خطی پیستون را به حرکت چرخشی تبدیل خواهد کرد. این حرکت چرخشی از فلایول عبور میکند و نهایتاً باعث به حرکت درآمدن چرخهای خودرو میشود.

میل لنگ از چندین قطعه تشکیل شده است تا باعث حرکت خودرو شود. برای درک بهتر عملکرد این قطعه بهتر است نقش میل لنگ در یک پیشرانه چهار زمانه را بررسی کنیم. در قدم اول پیستون از نقطه مرگ بالا به نقطه مرگ پایین حرکت میکند. در زمان پایین آمدن، پیستون داخل سیلندر از طریق شاتون به میل لنگ متصل شده و بنابراین شاهد تبدیل حرکت خطی به حرکت چرخشی هستیم. همچنین میل لنگ این حرکت چرخشی را به میل بادامک منتقل میکند. حرکت چرخشی دریافتی از میل لنگ باز شدن سوپاپ ورودی را تسهیل خواهد کرد و به همین خاطر مخلوط سوخت و هوا وارد محفظه احتراق خواهد شد.

با پر شدن این مخلوط در محفظه احتراق، پیستون از نقطه مرگ پایین به بالا حرکت میکند و باعث متراکم شدن مخلوط سوخت و هوا میشود. همچنین با حرکت رو به بالای پیستون شاهد بسته شدن سوپاپهای ورودی و دود توسط میل لنگ هستیم که باعث تکمیل فرایند کمپرس میشود. این فرایند همچنین باعث تکمیل اولین دور میل لنگ میشود. در مرحله بعد شاهد جرقهزنی هستیم که باعث احتراق شده و گرمای حاصل از آن باعث حرکت پیستون رو به پایین میشود. با حرکت پیستون به سمت پایین حرکت خطی آن به حرکت چرخشی تبدیل میشود. حرکت چرخشی نیز به فلایول منتقل میشود و نهایتاً چرخهای خودرو به حرکت درمیآیند.