بهزی

جست‌وجو

همه چیز درباره اسپیکر بلوتوثی

زمان مطالعه 1 دقیقه

همه چیز درباره اسپیکر بلوتوثی

اسپیکر بلوتوثی چگونه کار می‌کنند؟

به طور کلی صرف‌نظر از تفاوت در اندازه، شکل و توان خروجی و امکانات ویژه برخی از این اسپیکرها، همگی در یک مورد مشترک هستند. نحوۀ اتصال آن‌ها از طریق فناوری بلوتوث است. یک فناوری پرکابرد که امکان انتقال فایل و داده را بین دو دستگاه ممکن می‌سازد.

دربارۀ فناوری بلوتوث چه می‌دانید؟

سازمان Bluetooth SIG واقع در واشنگتون آمریکا بر توسعۀ این فناوری نظارت می‌کند. این سازمان هیچ گونه محصولی تولید نمی‌کند و همچنین از تولیدکنندگان هیچ نفعی دریافت نمی‌کند. لوگوی آبی‌رنگ معروف بلوتوث در مالکیت این سازمان است و برای دریافت گواهی‌نامه باید عضو این سازمان شد. اولین فناوری Bluetooth 1.0 حدوداً به سال 1999 بازمی‌گردد. سال به سال فناوری برای بهبود سرعت و امنیت در کنار مصرف برق کمتر توسعه یافته است. نسخه‌های متعددی تولید شده‌اند و اکنون پس از ژانویۀ 2020 در نسخۀ Bluetooth 5.2 به سر می‌بریم.

علت نامگذاری فناوری بلوتوث

بر اساس وبسایت رسمی سازمان SIG، نام بلوتوث به یک پادشاه دانمارکی برمی‌گردد که بین 935 تا 986 میلادی زیسته است. هارالد گورمسون دندان‌ آبی باعث اتحاد دانمارک و نروژ در سال 958 میلادی شد. یکی از دندان‌های مردۀ او جلوه‌ای با رنگ آبی‌ تیره و خاکستری داشت. به همین خاطر او را به نام دندان‌آبی Bluetooth صدا می‌کردند. ذکر این نکته علت نامگذاری را تکمیل می‌کند که اولین شرکتی که این فناوری را ارائه داده اریکسون Ericsson سوئدی است.

مزیت‌های اسپیکر بلوتوثی

بی‌سیم بودن اولین چیزی است که در این اسپیکرها به چشم می‌خورد. توان خروجی بالا با وجود اندازه‌های کوچک، امکان برقراری تماس، قابلیت حمل آسان، قابلیت شارژ و اتصال سریع و به‌روز به انواع دستگاه‌های هوشمند و قیمت مناسب از مزیت‌های اساسی اسپیکرهای بلوتوثی هستند. هرچند افراد با توجه به نیازهای خود به سراغ هرکدام از این ویژگی‌ها می‌روند: برای برخی توان مهم‌تر از وزن است و برای برخی قابلیت حملِ بسیار آسان اساسی‌ترین چیزی است که دنبال می‌کنند. برای برخی هم زمانِ شارژدهی بسیار حائز اهمیت است.
مدل‌هایی با ظاهری عجیب و غریب

چگونه یک اسپیکر بلوتوثی مناسب انتخاب کنم؟

اولین مسئله بودجه‌ای است که برای خرید کنار گذاشته‌اید. همانند تمام دستگاه‌های دیجیتال اسپیکرهای بلوتوثی در محدودۀ‌ قیمتی متفاوتی قرار دارند. دومین مسئله توان خروجی آن است. آیا موسیقی به روز گوش می‌دهید؟‌ پس بهتر است حتماً در کنار توان خروجی برای کیفیت آن اهمیت بالایی قائل شوید. آیا برای شما قابلیت تماس مهم است؟‌ سراغ آن‌هایی را بگیرید که از میکروفون built-in برخوردار هستند. در کنار تمام این موارد می‌توان به اندازه و وزن توجه داشت؛ به هرحال برای برخی افراد این ویژگی بسیار حائز اهمیت است.

مدل‌هایی با ظاهری عجیب و غریب

یکی از این اسپیکرهای بلوتوثی HiFi Rock Speaker است. مجهز به یک امپلی‌فایر با فناوری بالا است. 60 وات توان خروجی و 3600 گرم وزن دارد که بیش‌تر یک نمونه رومیزی به شمار می‌آید.‌ ظاهری شبیه یه یک سنگ از جنس پلاستیک با کیفیت ABS داشته و روکشی از آلومینیوم آن را ساخته پرداخته کرده است. از استاندارد ضدآب IP65 برخوردار است. البته با توجه به توان خروجی و استحکام، به عنوان یک اسپیکر بلوتوثی برای محیط‌های بیرون outdoor کاربرد وسیعی پیدا کرده است. یکی دیگر از این مدل‌های عجیب و غریب ظاهری شبیه به سر یک سگ دارد. البته Dog Shaped Creative Speaker جز رده‌های متوسط اما با کیفیت به شمار می‌آید. این مدل هم طرفداران ویژه خود را دارد و با ظاهر عجیب و غریب‌اش به محبوبیت رسیده است.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.