بهزی

منظور از پمپ کف کش و پمپ لجن کش چیست؟

پمپ لجن کش برای پمپاژ سیال‌هایی مانند لجن، فاضلاب، پساب و … استفاده می‌شود. پمپ لجن کش برای فضاهایی که احتمال ایجاد لجن در آن زیاد است، مانند استخر پرورش ماهی کاربرد دارد و زمانی که قصد داشته باشید آب استخر را خالی کنید باید از پمپ کف کش استفاده نمایید تا تمام آب موجود در استخر به راحتی تخلیه شود. شرکت‌های بسیاری پمپ‌های لجن کش و کف کش را تولید می‌کنند.

1.تفاوت پمپ لجن کش و کف کش در پمپاژ سیال

یکی از تفاوت‌های پمپ لجن کش و پمپ کف کش در نوع سیالی است که پمپاژ می‌کنند. پمپ کف کش آب‌های تمیز و یا آب‌های آلوده‌ای که ذرات درشتی ندارند را پمپاژ می‌کند. پمپ لجن کش توانایی پمپاژ فاضلاب، لجن استخر، استخر پرورش ماهی، آب کثیف، آب‌های آلوده که دارای ذرات درست مانند شن و ماسه هستند و…. را دارد.

2.فرق پمپ کفکش و لجن کش در مدل و تعداد پروانه

در پمپ‌های کف کش امکان استفاده از انواع پروانه‌های نیمه باز و بسته وجود دارد. اما در پمپ لجن کش برای اینکه سیال به راحتی پمپاژ شود، تنها امکان استفاده از پروانه باز وجود دارد. همچنین در پمپ لجن کش از پروانه کانالی برای پمپاژ راحت‌تر سیال‌های سنگین استفاده می‌شود. پمپ لجن کش و کف کش به علاوه مدل پروانه در تعداد پروانه هم تفاوت دارند. ( در پمپ کف کش سرعت انتقال و پرتاپ به بالا بسیار اهمیت دارد.) از پمپ لجن کش اکثر اوقات برای تخلیه پساب استفاده می‌شود. از پمپ کف کش برای انتقال آب در ارتفاع استفاده می‌شود، به همین خاطر امکان استفاده از یک پروانه و دو پروانه در پمپ کف کش با توجه به مدل آن وجود دارد. اما در پمپ لجن کش تنها از یک پروانه استفاده می‌شود. در غیر این صورت ممکن است لجن در پمپ گیر کند.

3. تفاوت پمپ کفکش و پمپ لجن کش در نوع موتور استفاده شده در پمپ

الکتروموتور این پمپ‌ها دو مدل می‌باشند: ▪️ موتور مستغرق: الکتروموتور امکان شناور بودن در آب را دارد که به آن موتور مستغرق می‌گویند. ▪️ موتور خشک: الکتروموتور امکان شناور بودن در آب را ندارد که آن موتور خشک می‌گویند. امکان استفاده از موتور خشک برای پمپ کف کش وجود ندارد و تمام پمپ‌های کف کش با الکتروموتور مستغرق کوپله می‌شوند که درون آب قرار می‌گیرد. اما برای پمپ لجن کش امکان استفاده از هر دو موتور با توجه به شرایط وجود دارد.

4.تفاوت پمپ لجن کش و کفکش در نوع کاربری

از پمپ کف کش برای آبیاری در کشاورزی و باغبانی، تخلیه آب استخر، آبرسانی واحدهای مسکونی، جمع آوری آب باران و… استفاده می‌شود. پمپ لجن کش برای پمپاژ سیال پساب، فاضلاب، تصفیه خانه‌ها، مایعات عفونی بیمارستان و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین پمپ کف کش تنها در مدل مستغرق تولید می‌شود باید آن را در درون آب نصب کرد. اما پمپ لجن کش در دو مدل مستغرق و خشک تولید می‌شوند و امکان استفاده در آب و خشکی از آن‌ها موجود است.

5.فرق پمپ لجنکش و کف کش در توان موتور

پمپاژ لجن و سیال های کثیف سخت‌تر از پمپاژ آب تمیز است. به همین خاطر قدرت پمپ لجن کش بیشتر از کف کش است. در پلاک هر پمپ، توان آن نوشته شده است.

6.فرق کف کش و لجن کش در جای دهانه ورودی و خروجی

▪️ در پمپ کف کش دهانه ورودی در زیر و یا کنار پمپ (در قسمت پایین) قرار دارد و دهانه خروجی همیشه در بالای پمپ جای گرفته است. ▪️ در پمپ لجن کش دهانه ورودی در زیر و یا کنار پمپ قرار دارد و دهانه خروجی در نیز در همان قسمت زیر و یا اطراف آن قرار دارد.

7.فرق لجن کش و کف کش در ظاهر پمپ آب

پمپ‌های لجن کش و کفکش توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌شوند و پمپ تولید شده توسط هر کدام از شرکت‌ها، دارای رنگ بدنه مختلف است. مهم‌ترین تفاوت بین پمپ لجن کش و کف کش در ظاهر این پمپ‌ها پایه موجود در پمپ لجن کش است. در پمپ‌های لجن کش یک پایه در زیر پمپ نصب شده است که باعث فاصله گرفتن پمپ از زمین شده است.

8. شاخصه پمپ‌ها

توان و دبی در پمپ لجن کش نسبت به پمپ کف کش بیشتر است. (زیرا پمپ لجن کش سیالات سنگین را پمپاژ می‌کند.) اما میزان هد و فشار پمپ کف کش بیشتر از پمپ لجن کش است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.