بهزی

موتور برق چیست؟

مولد الکتریکی دستگاهی است که انرژی مکانیکی حاصل از سوختن گاز ، گازوئیل یا بنزین را به انرژی الکتریسیته تبدیل می کند که به موتور برق معروف است. موتورهای برق در ویلاها ، ساختمان ها ، بیمارستان ها ، پمپ های آب و…جهت تأمین برق کاربرد دارند.

انواع موتور برق از نظر سوخت مصرفی

☑️ موتور برق بنزینی

یکی از رایج‌ترین موتور برق ها نوع بنزینی است که از نظر سهولت در استفاده و تامین سوخت محبوب می‌باشد. این دستگاه باعث می‌شود تا ژنراتور سوخت حاصل از احتراق که توسط جرقه شمع انجام می‌شود را به انرژی مکانیکی و سپس به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

☑️ موتور برق دیزلی

در این موتور برق ها از سوخت گازوئیل یا همان دیزل استفاده می‌شود. احتراق سوخت با متراکم شدن پیستون صورت می‌گیرد که این امر قدرت موتور را چند برابر مدل بنزینی افزایش می‌دهد. همچنین از نظر اقتصادی سوخت گازوئیل نسبت به بنزین به صرفه‌تر است.

☑️ موتور برق گازی

سوخت طبیعی این موتور برق ها گاز طبیعی می‌باشد و به علت سوخت تمیز و ارزانی که دارند برای مصارف خانگی ایده‌آل هستند. این موتور ها با توجه نوع سوخت مصرفی که دارند از مدل بنزینی طول عمر بیشتری بهره می‌گیرند.

مکانیزم راه اندازی موتور برق ها چگونه است؟

🔷 هندلی

در این سیستم وقتی چنگک طناب کشیده می‌شود، طناب از سیم پیچ خارج می‌شود و میل‌لنگ را می‌چرخاند تا باعث روشن شدن موتور برق شود. سیستم هندلی برای توان های بین ۱ تا ۳ کیلووات طراحی شده‌اند و بیشتر برای کمپ ها و مسافرت کاربرد دارند.

🔷 استارتی

به یک سوئیچ در موتور برق گفته می‌شود که با زدن دکمه استارت موتور برق را روشن می‌کند. بسیاری از کاربران به دلیل سهولت در استفاده ترجیح می‌دهند از موتور برق هایی با استارت الکتریکی استفاده کنند. معمولا این مکانیزم در توان های بالاتر از ۳ کیلووات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

🔷 امرجنسی

کنترل پنل ATS زمانیکه دسترسی به برق شهری قطع می‌شود، سوئیچ انتقال خودکار به موتور برق فرمان روشن شدن می‌دهد و بعد از چند ثانیه دستگاه روشن شده و جریان برق را وارد مدار می‌کند. همچنین می‌توان گفت از ابزارهای سنگینی که به منبع تغذیه وصل هستند به صورت پیوسته جریان برق را پایدار نگه داشته و از صدمات افت ولتاژ جلوگیری می‌کند.

روش های کاهش سطح صدای موتور برق

موتور برق را بر روی سطوح صاف و یکنواخت قرار دهیم. از صدا خفه کن هایی نظیر اگزوز می‌توان استفاده کرد. خریداری دستگاه‌هایی که مجهز به اینورتر هستند. استفاده از موتور برق های کانوپی دار که برای کاهش صدا طراحی شده‌اند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.