بهزی

◼️ پمپ آب یک اسب

پمپ آب یک اسب یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین پمپ‌های آب خانگی است که در کنار پمپ آب نیم اسب، برای مصارف مختلف و بخصوص مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پمپ آب معمولاً در دو نوع پمپ آب یک اسب بشقابی یا پمپ آب یک اسب جتی در بازار یافت می‌شود. کاربرد هر کدام از این پمپ‌ها در نوع خود متفاوت است و بسته به محلی که پمپ باید مورد استفاده قرار بگیرد، انتخاب می‌شود. از این نوع پمپ خانگی می‌توان برای ساختمان‌های سه تا چهارطبقه با متراژ حدودی 70 متر استفاده کرد.

◼️ پمپ آب بشقابی

پمپ آب بشقابی با قابلیت پرتاب آب بالا، می‌تواند آب‌هایی در سطح را به ارتفاع برساند. پمپ آب بشقابی رایج‌ترین نوع پمپ آب در ساختمان‌هایی با ارتفاع زیاد است. این نوع پمپ آب که با توجه به کارکرد آن در مصارف کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، قدرت مکش آب کمتری در مقایسه با نوع جتی دارد و برای مصارف خانگی مناسب‌تر است. زیرا در بیشتر موارد آب در منازل از طریق منبع یا لوله‌های سطحی به پمپ می‌رسد.

◼️ پمپ آب جتی

پمپ آب جتی بیشتر در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به مکش آب از عمق وجود داشته باشد. این پمپ با قدرت بسیار بالا در مکش می‌تواند آب را از بخش‌های پایین‌تر به بالا بکشد. به همین خاطر برای مکش آب از عمق چاه از پمپ آب جتی استفاده می‌شود. البته این پمپ مصارف خانگی ویژه‌ای دارد که روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. برای ساختمان‌های یک تا 4 طبقه می‌توان از پمپ آب جتی تک اسب استفاده کرد.

با توجه به ساخت و ساز و توسعه آسمان خراش‌ها در فضاهای شهری، آبرسانی به طبقات بالا یکی از چالش‌هایی است که بیشتر ساختمان‌ها با آن روبرو هستند. راهکارهای مختلفی برای طراحی یک شبکه آبرسانی در این ساختمان‌ها در نظر گرفته می‌شود که یکی از آنها استفاده از بوستر پمپ خانگی است. ولی در نوع دیگری از طراحی سیستم آبرسانی به طبقات بالا، شیوه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که آب توسط دو پمپ مختلف در طبقات مکش و پمپاژ می‌گردد. به این صورت که فرض کنید یک برج سی طبقه برای آبرسانی به طبقات بالا می‌تواند در هر ده طبقه یک منبع برای ذخیره آب و یک پمپ بشقابی برای پمپاژ به ده طبقه بالای سر خود داشته باشد. در این شرایط نیاز به یک پمپ آب جتی برای مکش آب به داخل منابع هر طبقه وجود دارد که آب را از طبقه همکف به طبقات بالا برساند.

◼️ پمپ آب سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ با ساختاری ساده و کاربردی در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پمپ آب سانتریفیوژ برای مواردی نظیر پم سیرکولاترور و سیستم آب‌رسانی دائم‌کار استفاده می‌شود. این پمپ در دسته پمپ آب داینامیکی قرار دارد و برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه در هر ساختمانی که از شوفاژخانه یا پکیج استفاده می‌کنند، حداقل یک نوع از پمپ آب سانترفیوژ قرار دارد. طبیعتاً در پکیج‌ها یک پمپ کوچکتر قرار گرفته است که در نوع عملکرد تفاوت چندانی با مدل‌هایی که در موتورخانه استفاده می‌شوند، ندارند. در واقع کاربرد این نوع پمپ چرخش مدام آب در سیستم‌های گرمایشی است.

◼️ پمپ آب با مخزن انبساط یا منبع تحت فشار

پمپ آب با مخزن انبساط یا پمپ آب با منبع تحت فشار، به پمپ‌های عموماً یک اسبی گفته می‌شود که برای تقویت قدرت فشار و همچنین اندازه‌گیری میزان فشار در سیستم آبرسانی داخل لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اینکه میزان فشار در لوله‌ها بیش از حد نباشد که به سیستم لوله کشی آسیب برساند، لازم است در مقاطعی پمپ خاموش شود. این مهم باید بصورت اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام شود. یکی از کارهایی که مخزن انبساط یا منبع تحت فشار در پمپ‌های آب خانگی انجام می‌دهند در واقع همین اطلاع‌رسانی به پمپ است که باید خاموش یا روشن شود که از طریق فشار داخل منبع و پرشر سوییچ این هماهنگی اتفاق می‌افتد.

کاربرد دیگر این نوع از پمپ‌ها استفاده از منبع تحت فشار آب برای افزایش فشار و ماندگاری بیشتر آن در سیستم آبرسانی و لوله‌های ساختمان است.

◼️ پمپ خانگی با کلید اتوماتیک

در برخی موارد برای اینکه پمپ آب باید به موقع خاموش و روشن شود نیاز به پمپ آب خانگی با کلید اتوماتیک خواهید داشت. دو نوع کلید اتوماتیک روی پمپ آب خانگی قرار می‌گیرد. پرشر سوییچ و ست کنترل. در مدل پرشر سوییچ که برای منابع تحت فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد، عملکرد به این صورت است که میزان فشار وارده به سوییچ تعیین کننده بوده و برای مصارف با حجم بالا استفاده می‌شود.

◼️ بوستر پمپ خانگی

بوستر پمپ خانگی در مواردی به کار می‌رود که نیاز به پمپاژ حجم بیشتری از آب در لحظه وجود دارد. بوستر پمپ آب خانگی با ساختار ترکیبی باعث می‌شود که قدرت فشار آب عملاً دو برابر شده و در مواردی مانند برج‌های بیش از 7 طبقه نیاز به اجرای سیستم آبرسانی با بوستر پمپ آب خانگی احساس می‌شود. بوستر پمپ آب در مصارف کشاورزی و صنعتی نیز کاربرد دارد و در ترکیب‌ها و ساختار متنوعی در بازار یافت می‌شوند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.