بهزی

چوب صنوبر

چوب صنوبر یا آسینا، شالک (نام علمی: Populus): درختی از راسته مالپیگیالس (Malpighiales)، تیره بیدیان (Salicaceae). نام آن به انگلیسی Poplar است. درخت صنوبر برگریز است. ریشه درخت رشد زیادی دارد و برای همین نباید نزدیک ساختمان ها کاشته شود. صنوبر سریع ترین سرعت رشد در مقایسه با سایر درختان در دنیا را داشته و می تواند کمتر از 15 سال به 25 متر ارتفاع برسد. این درخت گونه ای پهن برگ و نور پسند و خزان کننده است . گل ها معمولا قبل از برگ در اوائل بهار ظاهر می شود. چوب صنویر از پر مصرف ترین چوب ها به شمار می رود و در صنایع گوناگون از آن استفاده می کنند. پوست تنه درختان جوان اکثرا سفید و یا سبز رنگ بوده و با افزایش سن شیارها ی عمیق و نیمه عمیق در آن ظاهر شده و رنگ آن نیز تیره می گردد.

تخته چوبی صنوبر

تخته چوبی صنوبر به تخته چوب جامد صنوبر، نوار صنوبر، پالت صنوبر و مواد مبلمان صنوبر نیز گفته می شود. فرآیند اره کردن و پردازش سیاهه های درخت صنوبر در تخته هایی با مشخصات مختلف است. تخته چوب جامد صنوبر دارای ویژگی های چقرمگی چوب، استحکام مکانیکی بالا و مقاومت در برابر خوردگی قوی است. سختی و استحکام متوسط، مناسب برای حکاکی، تسکین عمومی را می توان تطبیق داد.

انواع درخت صنوبر

☑️ جنس populus: که در فارسی و به طور عام صنوبر نامیده می شود نام های فراوانی از جمله ، آسینا، تبریزی . راجی . کبوده . سفیدار . یا سپیدار دارد.

☑️ درخت سپیدار P.alba: یکی از مقاوم ترین گونه ها حسوب می شود و بین 18 تا 25 متر ارتفاع دارد. در باغهای تاریخی و قدیمی زیاد کاشته می‌شده است چه بعنوان باد شکن در حاشیه‌ها و بعضاً در مسیرهای اصلی نیز کاشته می‌شد. ☑️ درخت صنوبر خاکستری P.canescens: می تواند تا 30 متر ارتفاع داشته باشد برگ های بزرگتری هم نسبت به سپیدار دارد و پوسته آن زرد متمایل به قهوه ای است.

☑️ درخت تبریزی ( اشالک‌، صنوبرآسیایی ، صنوبر لمباردی ) P.nigra var Italica: از درختان با ارتفاع زیاد و زیبا می‌باشد. معمولاً در کنار باغها کاشته می‌‌شده است . برگهای آن لوزی شکل و زیبا که درازی برگ ها بیش از پهنای آن می باشد. در پاییز به رنگ زرد قناری در می‌آید .

☑️ درخت صنوبر لرزان ( آشنگ ) P.tremula: برگ های آن شبیه نارون است. پده: این نوع درخت بیشتر در مناطق گرمسیری دیده می شود و سایز متوسطی دارد . در ایران می توانید این درخت را در حاشیه رودخانه های دز و کارون مشاهده کنید.

نکاتی از ویژگی‌ها تا کاربرد چوب صنوبر

☑️ رشد درخت صنوبر بسیار سریع است. این رشد سریع از دلایل اصلی در هرچه تجاری تر شدن و البته کاربردی‌تر شدن چوب صنوبر می‌باشد. ☑️ قیمت چوب صنوبر به نسبت از دیگر چوب‌ها شرایط مناسب‌تری دارد. متداول بودن، رشد سریع، حضور در انواع اقلیم‌ها باعث شده تا مقدار تولید چوب صنوبر زیاد باشد. عرضه زیاد قطعا در کاهش قیمت آن نیز تاثیر می‌گذارد. ☑️ چوب صنوبر سبک‌وزن است. این چوب کاملاً مناسب طراحی سازه‌هایی بزرگ تا ساخت مصنوعات مانند مبلمان می‌باشد. اصولاً اگر قرار است محصول چوبی با قابلیت جابجا شدن ساده طراحی کنیم بهتر است از ☑️ چوب درخت تبریزی که کاملاً سبک‌وزن است استفاده کنیم. این ویژگی باعث شده تا استفاده از این چوب در صنعت مبلمان سازی متداول باشد.

چوب صنوبر چکش‌خوار است. این چوب ساختاری متراکم با تحمل ضربه دارد و در طراحی مصنوعات مانند کف‌پوش تا عموم فعالیت‌های نجاری شده مناسب است. چکش‌خوار بودن چوب از ایده‌آل‌ها برای نجاران می‌باشد. زیرا دست آنها در طراحی بسیاری از اشکال چوبی و یا ساخت مصنوعات با ایده‌های متنوع هندسی باز است. این قابلیت چکش‌خوار بودن کار با چوب صنوبر را ساده کرده ‌است و قطعا نجارها علاقه به استفاده از چنین چوب خوش‌دست دارند. چوب صنوبر در دسته سخت چوب‌ها قرار می‌گیرد. از آنجا که صنوبر یک درخت پهن‌برگ با تجربه برگ‌ریزان است چوب آن را در گروه سخت چوب‌ها قرار داده‌اند. اما در عمل چوب صنوبر چندان قابلیت سرسختی ندارد. این چوب از نرم‌ترین‌ها در جمع سخت چوب‌ها قرار می‌گیرد.

چوب صنوبر انعطاف خوبی دارد و درکل مناسب طراحی ساختارهای پیچیده با منحنی زیاد است. ویژگی که در صنعت مبلمان سازی کاملاً مورد توجه است و قطعا حضور چنین چوب منعطفی را می‌پسندند. برش دهی چوب صنوبر ساده است. این چوب به سادگی قابلیت تخته شدن با ضخامت‌های گوناگون دارد. حتی می‌توانید لایه‌های نازک تنه قطور درخت صنوبر را برش بزنید و درکار تهیه چوب‌های مصنوعی مانند پلای وود استفاده کنید. چوب صنوبر رنگ‌پذیری خوبی دارد. این چوب انبوه طیف‌های رنگی از متریال‌های گوناگون را می‌پذیرد.

کاربرد چوب صنوبر در صنایع مختلف کار با چوب

چوب صنوبر از جمله چوب‌های شناخته ‌شده در سطح کارگاهی است. این چوب در حجم بالایی تولید می‌شود و با قیمت مناسبی به فروش می‌رسد. در عین‌حال قابلیت برش زنی ساده، وزن سبک در کنار قیمت کم از جمله مزایایی است که رنگ بوی کاربردی شدن چوب صنوبر را هرچه برجسته‌تر کرده ‌است.

عمده موارد کاربردی چوب صنوبر در صنایع زیر می‌باشد:

🔷 صنعت پالت سازی: طراحی و ساخت پالت چوبی جهت بسته بندی 🔷 صنعت پوشال سازی 🔷 صنعت کبریت سازی 🔷 صنعت جعبه سازی 🔷 صنعت ساخت نئوپان: تولید نوپان در اندازه و ضخامت های مختلف جهت مصارف بسته بندی 🔷 ساخت اسباب بازی 🔷 ساخت وسائل منزل 🔷 صنایع MDF سازی 🔷 در طراحی نمای داخلی، برای ساخت کابینت ها، پارتیشن ها، کفپوش و دیوارپوش 🔷 طراحی سقف‌های کاذب 🔷 کارکردن بر روی چوب‌های مصنوعی مانند پلای وود 🔷 ساختمان سازی: ساخت بسیاری از قطعات ساختمانی مانند درب و پنجره، سقف و دیوار 🔷 تولید جعبه‌های چوبی، سبد و سایر ظروف چوبی، صنایع دستی 🔷 تخته‌های اسکیت و لوازم جانبی وابسته به آن 🔷 مبلمان سازی 🔷 ساخت دکورهای چوبی در ساخت الوار 🔷 تولید لایه و روکش چوب جهت تولید کلاف های صندلی

پالت سازی یکتا چوب سبز اندیشان تولید کننده پالت های چوبی در ارومیه به مدیریت: پرویز قامتی ۰۹۱۴۴۴۸۲۴۸۱

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.