بهزی

استفاده از ورق های فینگر جوینت در طراحی داخلی

زمان مطالعه 1 دقیقه

استفاده از ورق های فینگر جوینت در طراحی داخلی

فینگر جوینت چیست؟

فینگر جوینت، به عنوان پایدارترین روش ایجاد اتصالات طولی بین دو قطعه چوب جامد یا کامپوزیت چوبی شناخته شده است. فینگر جوینت در زبان فارسی به معنای اتصال انگشتی است و علت نام گذاری بدلیل شباهت اتصال فینگر جوینت به انگشت های دست هنگام گرفتن یکدیگر می باشد. فینگر جوینت یک نوع اتصال صفحات چوب به یکدیگر است. چوب های طبیعی در داخل خود منافذ زیادی دارند. که در داخل آن آب وجود دارد. ترک هایی که به مرور زمان در چوب دیده می شود؛ ناشی از تبخیر شدن آب در چوب به وجود می آید.برای تولید اجزای چوبی بسیار بلند یا جدا کردن شاخه ها و ترک هایی که استحکام را کاهش می دهند استفاده می شود. با استفاده از اتصالات انگشت (فینگر جوینت) می توان قطعات کوتاه چوب را به یک رشته چوب بی نهایت بلند متصل کرد.

با استفاده از یک اتصال طولی با نیروی اولیه بالا (خود گیره) تولید می شود که سپس همیشه چسبانده می شود. به عنوان یک نتیجه از متقاطع ثابت بین دو قسمت متصل نیز دارای استحکام خمشی بالایی است. این ویژگی ها به معنای برتری آن نسبت به اتصالات فولاد و چوب و همچنین سایر اتصالات چوب و چوب است. با توجه به شرایط ایده آل از نظر تولید و تضمین کیفیت، اجزای فینگر جوینت (اتصال انگشتی) می توانند تقریباً به همان استحکام اجزای رشد شده در یک قطعه دست یابند.

برای ساخت صفحات فینگر جوینت از هر چوبی می توانید استفاده کنید. حتی برخی تولید کننده ها از ترکیب چندین چوب برای ساخت صفحه استفاده می کنند. در ایران صفحات Finger joint از چوب راش، ساپلی، بلوط، گردو، ایروکو، کاج، اکاسیا و… به فروش می‌رسد. برخی از این صفحات وارداتی و برخی دیگر در ایران تولید می شود.

هر دو سمت چوب های انتخاب شده را شانه می زنند، به این معنا که با استفاده از یک دستگاه شیارهای توخالی، شبیه انگشت را ایجاد می کنند، به طوری که دو تکه چوب، با اتصال انگشتی کاملا در هم چفت و فیکس شوند. توجه داشته باشید عمق شیارها می تواند به طول چوب بستگی داشته باشد. با در کنار هم قرار گرفتن چوب ها، سطح یکنواخت ایجاد می شود و از طریق چسب چوب یک به یک، قطعات چوبی به یکدیگر چسبیده می شوند.

برای این کار از دستگاه اتصال استفاده می شود، این دستگاه ها می توانند به طور اتوماتیک یا دستی کاملا قطعات را فیکس کنند و در نهایت با استفاده از دستگاه پرس، قطعات به یکدیگر چسبانده ‌شوند. در پایان کار برای داشتن یک سطح صاف از رنده و سنباده کاری استفاده می شود تا هر گونه برآمدگی و زبری برطرف شود. با کوچکترین عیب جزئی، قطعات به خوبی در کنار هم قرار نخواهند گرفت، به همین دلیل روش اتصال چوب با ماشین آلات بهتر از نوع دستی است.

صفحات فینگر جوینت چه ویژگی هایی دارند؟

صفحات چوبی که به روش فینگر جوینت ساخته می شوند ویژگی های متمایزی دارند که در زیر آن ها را بیان می کنیم: 1- در ساخت آن از چوب های 100% طبیعی استفاده میکنند. 2- با محیط های بهداشتی مانند آشپزخانه سازگاری کامل دارد. 3- در برابر نفوذ آب و محیط های مرطوب بسیار مقاوم هستند. 4- در هنگام برخورد اجسام صدای کمی دارد. 5- در برابر ترک و ضربه چاقو مقاومت بسیار بالایی دارد. 6- چوب زیبایی و بافت گرم خوبی دارد.

صفحات فینگر جوینت چه کاربردهایی دارند؟

☑️ از فینگر جوینت در ساخت صفحه کابینت مورد استفاده قرار میگیرد ☑️ از فینگر جوینت به عنوان دیوارپوش و کفپوش استفاده میشود. ☑️ از فینگر جوینت برای ساختن درب و پله ها استفاده می شود. ☑️ از فینگر جوینت برای ساختن میز، صندلی و کمد و ... استفاده می شود. ☑️ از فینگر جوینت در منبت کاری هم نیز استفاده میشود. ☑️ ظروف دکوری با فینگر جوینت

پالت سازی یکتا چوب سبز اندیشان تولید کننده پالت های چوبی در ارومیه به مدیریت: پرویز قامتی ۰۹۱۴۴۴۸۲۴۸۱

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.