بهزی

مزیت‌ های باند فایبرگلاس نسبت به گچ معمولی

زمان مطالعه 1 دقیقه

مزیت‌ های باند فایبرگلاس نسبت به گچ معمولی

سرعت بالا در خشک شدن

یکی از مهم‌‌ترین مزیت‌های باند فایبرگلاس سرعت بسیار بالای آن‌ها در خشک شدن است. در واقع این باندهای گچی که از رزین پلی اورتان اشباع شده‌اند و به سرعت با آب واکنش نشان داده و در حدود ۳ دقیقه خشک می‌شوند که نسبت به گچ‌های معمولی زمان نسبتاً پایین‌تری به حساب می‌آید. در نتیجه استفاده از باند فایبرگلاس تا حد بسیار زیادی از اتلاف وقت جلوگیری کرده به روند گچ گیری سرعت زیادی می‌بخشد.

وزن پایین گچ های ارتوپدی

یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های باند فایبرگلاس وزن پایین آن‌ها است. در واقع این باندها وزن بسیار پایین‌تری نسبت به باندهای گچی معمولی دارند و به همین سبب بیمار فشار کمتری را بر روی دست یا پای خود حمل می‌کند. در نتیجه افراد بعد از گچ‌گیری با باندهای فایبر گلاس دچار عدم تعادل و تحمل فشار زیاد در هنگام حرکت‌های جزئی و کلی نمی‌شوند.

پس یکی دیگر از دلایلی که استفاده از این باندهای ارتوپدی مرسوم‌تر است میزان وزن پایین آن‌ها می‌باشد که باعث راحتی هرچه بیشتر بیمار می‌شود.

استحکام بالای باند فایبر گلاس

از دیگر ویژگی‌های این نوع باندها باید به استحکام بسیار بالای آن‌ها اشاره کنیم. استحکام و مقاومت باند فایبرگلاس نسبت به نوع معمولی بسیار بیشتر است و می‌تواند میزان فشار و وزن بیشتری را تحمل کند. این باندها در عین حال که وزن بسیار پایینی دارند، از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند و همین موضوع سبب شده است تا در هنگام گچ‌ گیری بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند.
به عنوان دیگر ویژگی باند ارتوپدی فایبرگلاس می‌توانیم به عدم نیاز به نگهداری طولانی مدت اشاره کنیم. این باندها به سرعت باعث جوش خوردن مفاصل محل آسیب دیده می‌شوند و مدت زمان کمتری همراه بیمار خواهند بود. باندهای فایبر گلاس به دلیل ساختار ویژه خود به سرعت مفاصل آسیب دیده را التیام داده و در مقایسه با گچ‌های معمولی در روند بهبودی بیمار سرعت بسیار بیشتری دارند.

انعطاف‌پذیری بالا

باند گچی فایبرگلاس انعطاف ‌پذیری بالایی دارد و بر اساس همین ویژگی به راحتی شکل می‌گیرند. در نتیجه هنگام انجام گچ‌گیری، متخصص با دردسرهای کمتری روبرو خواهد بود و به راحتی می‌تواند محل آسیب دیده را بسته به نوع گچ‌ گیری فرم دهد. بافت این نوع باندها به گونه‌ای طراحی شده است که به راحتی می‌توان آن‌ها را در جهت‌های مختلف عمودی، افقی و زاویه‌ای حرکت داد.

وجود مواد ضد آب

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم باند فایبرگلاس داشتن مواد ضد آب در بخش زیری است. در واقع وجود مواد ضد آب در محلی از باند که با پوست ارتباط مستقیم دارد باعث عدم به وجود آمدن رطوبت شده و در نتیجه بیمار در محل آسیب دیده احساس سوزش و خارش نخواهد داشت. همچنین قابلیت ضد آب بودن از ایجاد بوی بد در زیر محل گچ گرفته شده نیز جلوگیری می‌کند.

عبور راحت اشعه ایکس

باندهای فایبر گلاس به خوبی می‌توانند اشعه ایکس را از خود عبور دهند و به همین واسطه برای عکس ‌برداری نیز گزینه مناسبی به حساب می‌آیند وقتی که بیمار دست یا پای خود را گچ گرفته باشد، پس از مدتی به منظور کسب اطمینان از جوش خوردن مفاصل توسط اشعه ایکس از محل آسیب دیده عکس گرفته می‌شود.

پس هنگام عکس برداری باند گچی فایبرگلاس خروجی بسیار بهتری خواهد داشت و در نتیجه گزینه بسیار مناسب‌تری در مقایسه با باند معمولی است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.