بهزی

خانه های چوبی تا چه حد ایمن هستند؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

خانه های چوبی تا چه حد ایمن هستند؟

خانه های چوبی تا چه حد ایمن هستند؟

امروزه ساخت خانه چوبی مدرن و شیک به دلیل وزن پایین چوب و ایمنی بالای آن افزایش پیدا کرده است. برخلاف باور اکثر عموم که تصور می‌کنند خانه‌های چوبی ایمنی و استاندارد لازم را ندارند، خانه‌های چوبی استحکام و مقاومت بالایی در برابر عوامل طبیعی مانند آتش، زلزله و… از خود نشان میدهند. خانه‌های ‌چوبی به دلیل وزن کم و مقاومت بالا در مقابل زلزله مقاوم بوده و صدمات جانی و مالی ناشی از آن نسبت به سایر انواع خانه کمتر است. طول عمر و ایمنی خانه از مسائل مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. به عنوان مثال اگر در ساخت اجزای یک خانه از مصالح بی‌کیفیت استفاده شود و بافت ضعیفی داشته باشد، طول عمر کوتاهی خواهد داشت. برعکس خانه‌هایی که طبق اصول و با مهارت ساخته شده‌اند و در ساخت آنها از مصالح با کیفیت استفاده می‌شود طول عمر بیشتری دارند.

یکی از مواد و مصالح مقاوم و با کیفیت در ساخت خانه‌ها استفاده از انواع چوب‌ها و الوار است به شرط آن که انتخاب مصالح و چوب متناسب با شرایط آب و هوایی وعوامل دیگر باشد. چوب‌ها سرعت انبساط و انقباض بسیار پایینی دارند و همین ویژگی باعث طول عمر زیاد سازه‌های چوبی می‌شود‌. طول عمر خانه‌‌های چوبی نسبت به خانه‌های ساخته شده از بتن و فلز بیشتر است و عمری نزدیک ۱۰۰ سال دارند؛ اما اگر مراقبت، نگهداری و استفاده به صورت درست انجام شود طول عمر آنها گاهی حتی به ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال هم می‌رسد.





عوامل تاثیرگذار در افزایش ایمنی و طول عمر خانه چوبی

فرآوری کردن چوب : ایمن‌ترین نوع چوب، چوب فراوری شده است که پس از طی مراحلی در کارخانه‌های چوب‌بری تولید می‌شود. دلیل فراوری کردن چوب و الوار آن است که ایمنی چوب در برابر بسیاری از عوامل طبیعی بالا می‌رود و در این صورت شما دیگر نگران خیلی از مسائل نخواهید بود.

اصلاح حرارتی چوب: پس از مرحله فرآوری کردن چوب، نوبت به اصلاح حرارتی چوب‌ها می‌رسد؛ فرایندی که در آن، چوب خاصیت آب‌گریزی به خود می‌گیرد. در این مرحله چوب‌ها را در معرض گرما و بخار آب می‌گذارند که این امر سبب مقاوم شدن چوب در مقابل آب و مایعات می‌شود.

فواید اصلاح حرارتی:مزیتی که اصلاح حرارتی چوب دارد آن است که الوارها و چوب‌ها را در مقابل باران و رطوبت مقاوم میکند و ایمنی آنها از این جهت افزایش پیدا خواهد کرد. حال ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که در مرحله اصلاح حرارتی که چوب‌ها و الوارها در مقابل حرارت قرار می‌گیرند آیا ابعاد آنها تغییر می‌کند؟ خیر. چوب‌هایی که در معرض اصلاح حرارتی قرار می‌گیرند این ویژگی را ندارند، تاب برنمی‌دارند و تغییر شکل نخواهند داد.یکی از دلایل دیگر فراوری چوب و الوار آن است که با این عمل در مقابل حمله حشرات و موریانه‌ها ایمن می‌شوند. به این صورت که شکرهای طبیعی و مواد مغذی چوب طی فرایند فراوری به مواد غیر شیرین و غیر خوراکی تبدیل می‌شود و این گونه دیگر نگرانی بابت گزند موریانهها و حشرات نخواهید داشت.
یکی دیگر از مزیت‌های فراوری چوب عدم پوسیدگی و تغییر رنگ می‌باشد.

اشباع چوب: حال اگر بخواهید در مقابل عوامل محیطی و طبیعی دیگری که وجود دارند، چوب مقاومت بیشتری داشته باشد بعد از این مرحله، چوب فرآوری شده از واحد خشک‌کن کارخانه به واحد اشباع منتقل خواهد شد. در واحد اشباع، طی عملیاتی مواد شیمیایی به داخل چوب وارد می‌شود که باعث مقاومت بالای آن در مقابل رشد قارچ، پوسیدگی بر اثر قارچ‌ها، حشرات و… می‌شود. بنابراین اگر چوب و الواری که برای ساختن خانه چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، فرآوری و اشباع شده باشد ایمنی بسیار بالایی خواهد داشت. از آنجایی که اکثر خانه‌های چوبی در مناطق خوش آب و هوا و مرطوب ساخته می‌شوند، استفاده از مصالح فرآوری شده امری ضروری خواهد بود.مصالح استفاده شده، نوع چوبی که در ساخت این خانه‌ها استفاده می‌شود و… در قیمت خانه چوبی تاثیر دارد و این شما هستید که انتخاب می‌کنید از چه مواد و متریالی برای این‌کار استفاده شود. اگر هنوز برای این کار اقدام نکرده‌اید می‌توانید از خانه پیش‌‌ساخته چوبی که توسط مهندسان و معماران شرکت‌های ساخت سازه‌های چوبی طراحی شده است، استفاده کنید. در ادامه نکاتی برای ایمنی و استحکام بیشتر کلبه چوبی که سال‌ها از ساخت آن می‌گذرد بیان می‌شود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.