تامین مواد اولیه رستوران
یکی از مهمترین سؤالات برای کسی که میخواهد یک رستوران افتتاح کند این است که مواد اولیه را از کجا و چگونه تهیه کند. رستورانهای زنجیرهای سیستم تهیه و توزیع مواد غذایی را برای رستورانهایشان تدارک دیدهاند و به همین علت هم هست که محصولاتشان در همهٔ شعبهها با یک کیفیت است. اما برای رستورانهای انفرادی شرایط متفاوت است و باید برای خودشان تأمینکننده پیدا کنند. برای داشتن محصول باکیفیت باید تأمینکننده مناسبی داشته باشید که مطمئن باشید مواد باکیفیت را برای شما میآورد. علاوه بر کیفیت محصول زمان تحویل هم مهم است. در این مقاله به تأمین مواد غذایی برای رستوران میپردازیم.
نحوه تامین مواد اولیه
چهار مرحله در زنجیره تأمین غذای رستوران وجود دارد: تولید، پردازش، توزیع و خردهفروشی. اگر در مناطق روستایی و یا شهرهای کوچک هستید میتوانید مستقیماً خودتان مواد را از مزارع یا خردهفروشیها تهیه کنید اما با توجه به رشد و بزرگ شدن شهرها و همچنین تنوع زیاد بازار مواد غذایی نیاز به تأمینکنندههایی که محصولات را برای رستوران بیاورند بسیار زیاد است. مراحل زیادی از تولید مواد غذایی تا رسیدن به رستوران طی میشود. در طول هر مرحله، مواد غذایی به بخشهای کوچکتر و مفیدتری تقسیم میشوند. و همینطور بسیاری از محصولات برای ماندگاری بالا بستهبندی میشوند.قبل از یافتن تأمینکنندهها موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. غذاهایی که سرو میکنید، فضای ذخیرهسازی موجود و میزان فروش به تعیین کالاهای موردنیاز شما کمک میکند.

موارد را در دستهبندیها قرار دهید
با توجه به نوع رستوران دستههای کلی مانند گوشت، محصولات لبنی، ادویهجات، سبزیجات، نوشیدنیها و… ایجاد کنید و در هر دسته هر چه که نیاز است را بنویسید.
به فضا و میزان فروش خودتان توجه کنید
بهاندازه فضای ذخیرهسازی موجود برای انواع مختلف محصولات توجه داشته باشید. اگر بیشتر از فضای فریزرتان مواد داشته باشد، بیرون میمانند و خراب میشوند. و همچنین فروش شما مشخص میکند که چقدر و هرچند وقت باید مواد غذایی را بخرید.
به دنبال فروشندگان باشید
در منطقه خود به دنبال فروشندگانی باشید که انواع اقلام موردنیاز رستورانها را تأمین کنند. میتوانید آنها را با یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا کنید یا با رستورانهای اطراف تماس بگیرید. برخی از رستورانها در مورد لیست فروشندگان خود محرمانه هستند، بنابراین از ورود به حالت جاسوسی نترسید.
ارتباط با نمایندگان فروش
هنگامیکه به چند گزینه رسیدید با هر فروشنده احتمالی تماس بگیرید. با لیست لوازم موردنیاز خود و همچنین سؤالات مربوط به تأمینکننده آمادهباشید. شما میخواهید از برنامه تحویل، روش سفارش و کیفیت محصولات آگاه شوید. شما همچنین باید از آنها بخواهید از برخی رستورانهایی که در حال حاضر وظیفه تأمین آن را بر عهدهدارند، نمونه و یا کاتالوگی به شما بدهند. تامین مواد اولیه رستوران
بهندرت پیش میآید که یک فروشنده کامل بینقص باشد. شما به زمان نیاز دارید تا در نظر بگیرید که قیمتها، پیشنهادات محصول، جدول زمانبندی و زمان تحویل فروشندگان مختلف را بررسی کنید و مناسبترین آنها را انتخاب کنید. جلسات اولیه با فروشندگان مانند مذاکره است. نماینده فروش در تلاش است تا آنجا که ممکن است کالای خود را به شما بفروشد و شما در تلاش هستید تا جایی که ممکن است پول کمتری برای به دست آوردن نیاز خود بپردازید. به نمایندگان فروش اجازه دهید بدانند که شما چندین گزینه را ارزیابی میکنید و همچنین فاکتور تعیینکننده شما چیست. شما یک رابطه تجاری طولانیمدت را پیشنهاد میکنید، بنابراین در مورد نیازهای خود شفاف باشید.
مزایای تأمینکنندگان بزرگ:
سازگاری محصول: تأمینکنندگان بزرگ با تولیدکنندگان بزرگ کار میکنند که توانایی رشد تولید و ارتقا دارند.
تنوع بسیار زیاد: انبارهای بزرگتر به آنها اجازه میدهد تا مجموعه گستردهتری از محصولات را در اندازههای مختلف ارائه دهند. اگر در حال حاضر کالای موردنظر شمارا تأمین نکنند، آنها معمولاً مشتاق هستند که کالایی را برای رستوران شما پیدا کنند.
گزینههای زیادی برای جایگزینی: در موارد نادر که یک تأمینکننده بزرگ کالایی را که شما به دنبال آن هستید نداشته باشد، گزینههای مختلفی را برای جایگزینی آن به شما ارائه میدهند.
رستورانها با محصولاتی کار میکنند که بسیار فسادپذیر است و نیاز به یک برنامه کامل برای تأمین این مواد هست. نیازهای خود را ارزیابی کرده و سپس با نمایندگان فروش چندین شرکت مذاکره کنید تا بهترین گزینه را برای رستوران خود پیدا کنید.