بهزی

با انواع جرثقیل و کاربرد آنها آشنا شوید

زمان مطالعه 1 دقیقه

با انواع جرثقیل و کاربرد آنها آشنا شوید

زندگی امروزه انسان به لطف پیشرفت های بشر در طول تاریخ به خصوص در صنعت خودرو بسیار باعث آسان تر شدن زندگی شده است. دیگر نیاز نیست انسان ها برای جابجایی اجسام سنگین خودشان کاری انجام دهند. امروزه می توان برای جابه جایی اجسام سنگین از جرثقیل استفاده کرد.جرثقیل یکی از بزرگترین ماشین هایی است که برای جابه جایی اجسام سنگین از آن استفاده می شود. جرثقیل یا جراثقال یکی از پرکاربرد ترین ماشین هایی است که در صنعت خودروسازی ساخته شده است. جرثقیل در پروژه های عمرانی و ساختمانی استفاده می شود. جرثقیل ریشه ای عربی دارد در زبان فارسی به آن گرانبر گفته می شود.

زمان ساخت

جرثقیل ها برای اولین بار در تاریخ بشر حدود ۴۰۰۰ سال قبل ساخته شده است. اولین کسانی که این ماشین را اختراع و از آن استفاده کرده اند مصری ها بوده اند در مصر باستان از این ماشین برای ساخت کاخ ها و اهرام خود استفاده می کردند. مصری ها در آن زمان جرثقیل را با نام شادوف می شناختند. اولین جرثقیل ها از چوب و یک تکیه گاه افقی و دو تکیه گاه عمودی و یک بازو گردان ساخته شدند.

انواع جرثقیل

۱) جرثقیل تاور کرین ( جرثقیل برجی )

۲) جرثقیل ماشینی ( جرثقیل موبایلی )

۳) جرثقیل سقفی

۴) جرثقیل دروازه ای

۵) جرثقیل آویز

۶) جرثقیل بازویی

انواع جرثقیل و کاربرد آن

اولین جرثقیل همان طور که در بالا گفتیم جرثقیل تاور کرین است. از این نوع جرثقیل در محیط های شلوغ استفاده می کنند. برای تعادل در این نوع جرثقیل از وزنه استفاده می شود. در جرثقیل تاور کرین کشش به جای این که از ماشین یا دکل به زمین منتقل شود به وسیله ی برج این کار انجام می شود. این نوع از جرثقیل در پروژه های برج سازی و پل سازی و آسمان خراش ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از مهم ترین ویژگی های این نوع از جرثقیل ها می توان به ثابت بودن دکل هنگام انجام کار و توانایی در چرخاندن بار و قابلیت بالا و پایین بردن بارها و همچنین تنظیم شعاع کار اشاره کرد. تاور کرین ها به صورت کلی دو نوع هستند ثابت و محرک. ثابت ها در زمان ساخت به دو دسته تقسیم می شوند. ثابت روی جک و ثابت روی پایه.

دومین جرثقیل جرثقیل ماشینی یا موبایلی است این نوع از جرثقیل به دو صورت ثابت و کارگاهی ساخته می شود. در نوع ثابت جرثقیل ماشینی از جک استفاده می کنند.

سومین نوع از جرثقیل ها جرثقیل سقفی است . این نوع از جرثقیل در زمان ساخت به دو دسته تقسیم شده و ساخته می شود. یک تک پل و دو دو پل است. در زبان انگلیسی به این جرثقیل overhead crane گفته می شود. برای انتقال اجسام سنگین به صورت عمودی و افقی در انبار ها و سالن های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

چهارمین نوع از انواع جرثقیل و کاربرد آن جرثقیل بازویی است. این نوع از جرثقیل ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. جرثقیل های بازویی در زمان ساخت به دو دسته تقسیم می شوند. نوع اول جرثقیل های دیواری است و نوع دوم ان جرثقیل های ستونی است و هر کدام برای مواردی بسیاری قابل استفاده است.

پنجمین نوع از انواع جرثقیل و کاربرد آن جرثقیل آویز است. از این نوع جرثقیل ها در مکان هایی که ارتفاع زیادی ندارند استفاده می کنند. این نوع از جرثقیل ها در زمان ساخت مانند صنعت خودرو ظرفیت حداکثر پنج تن ساخته می شوند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.