بهزی

ویژگی های هود شیمیایی با کیفیت

زمان مطالعه 1 دقیقه

ویژگی های هود شیمیایی با کیفیت

ویژگی های هود شیمیایی با کیفیت

دستگاهی که به نام هود شیمیایی می‌شناسیم، حکم فرشته نجات را در آزمایشگاه‌های شیمی، بیولوژیکی و صنعتی دارد و حضور آن در این محیط ها الزامی‌ است. این تجهیز حیاتی، با مکش هوا بخارات، گازها و ذرات مضر را از محیط آزمایشگاه دور می‌کند و از سلامت کارکنان در برابر خطرات این مواد محافظت می‌کند.
مزایای استفاده از این محصول، فراتر از حفظ سلامتی کارکنان است. این تجهیز با جلوگیری از انتشار مواد شیمیایی مضر به محیط زیست، نقشی اساسی در محافظت از کره زمین ایفا می‌کند. همچنین با کاهش خطر آتش‌سوزی و انفجار، ایمنی آزمایشگاه را ارتقا می‌دهد. بسیاری از استانداردهای احداث مراکز تحقیقاتی لازم می‌دانند که تست های خطرناک تنها در محیط های مجهز به این تجهیزات انجام شوند.
گرچه هودهای بزرگی وجود دارند که تمام هوای محیط را تصفیه می‌کنند، اما اکثر تجهیزات شناخته شده با این نام، تهویه های موضعی هستند که برای تخلیه مواد و گازهای زیان آور در یک فضای محدود مانند یک محفظه کاربرد دارند.

در هنگام خرید هود برای آزمایشگاه، باید طیف وسیعی از متغیرهای ریز و درشت مورد توجه قرار بگیرند. بعضی از این ویژگی ها مرتبط با کاری هستند که در فضا انجام می‌شود و اینکه این کار چه الزاماتی ایجاد می‌کند، در حالی که برخی دیگر به ترجیح و بودجه در دسترس صاحب آزمایشگاه مربوط است.

این موضوع باعث می‌شود که در هنگام بحث در خصوص ویژگی ها و مشخصات یک هود درجه یک با راهنماهای گوناگونی در سطح فضای مجازی روبرو شویم.
به صورت کلی، بسیاری از مشخصات پایه باید متناسب با محیط انتخاب شوند. برای مثال ابعاد و ظرفیت دو مشخصه ای هستند که میزان صحیح و درست آنها بر اساس فضا مشخص خواهد شد.

یک هود با ظرفیت مکش ناکافی، هر چقدر هم که کیفیت بدنه و موتور بالایی داشته و توسط برند شناخته شده ای تولید شده باشد، نمی‌تواند نیاز شما را به نحو احسن برطرف کند. پس ویژگی های پایه را نمی‌توانیم به عنوان مشخصه های اصلی یک محصول باکیفیت از این نوع مطرح کنیم.
خارج از مشخصات پایه، برخی ویژگی ها هستند که با حضور آنها می‌توان کم و بیش مطمئن بود که با محصولی باکیفیت روبرو هستیم. این ویژگی ها عبارتند از:

🔰 جنس بدنه باکیفیت: متریال مورد نظر باید در برابر مواد شیمیایی خورنده مثل بخارات اسیدی مقاوم باشد. مواد پیشنهادی برای بدنه این تجهیزات فولاد ضدزنگ، فایبرگلاس است.
🔰 سرعت و قدرت مکش بالا: باید بتوان در مواقع اضطراری و هنگام تجمع بخارات مضر در حجم بالا در محیط، روی عملکرد ایده آل دستگاه حساب کرد.
🔰 فیلتر کارآمد: فیلترهای این ادوات سطوح عملکردی متفاوتی دارند، اما به طور کلی بهتر است به سراغ مدل هایی بروید که از فیلترهای پیشرفته مثل ULPA و ماورای بنفش بهره می‌گیرند.
🔰 استاندارد ایمنی: دستگاه باید مطابق با استانداردهای ایمنی و بهداشتی آزمایشگاه طراحی و ساخته شده باشد. این موضوع را می‌توانید از تولیدکننده یا دفترچه راهنمای محصول جویا شوید.
🔰 طراحی ارگونومیک: کار با محصول باید برای کاربر راحت باشد. این امر به معنای داشتن ابعاد و ارتفاع مناسب، عدم اشغال فضای بیش از حد و تسهیل استفاده از کلیدهای کنترلی است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.