انجین موتورسیکلت
اولین قطعه موتور که میخوایم در موردش صحبت کنیم، پیشرانه یا انجین موتور سیکلته.
هر وسیلهای که با سوخت و هوا کار میکنه، یه موتور احتراقی داره که به طور کلی دو نوعه، یا ۲ زمانهست یا ۴ زمانه.
انجین در یه محفظه کوچیک محصور شده که شمعی که در اون هست، مخلوط هوا وسوخت رو مشتعل میکنه.
سوختی که مشتعل میشه به سرعت داخل سیلندر منبسط میشه و فشار ایجاد شده، به پیستون موتور نیرو وارد میکنه و باعث حرکت میشه.
این پیستون که با یه میله به هم متصل شده، محور میللنگ رو میچرخونه تا چرخ عقب به حرکت دربیاد.
بعدش میللنگ پیستون رو دوباره به داخل سیلندر هل میده و تموم گاز سوخته رو خارج میکنه. حالا فرض کنید یکی از این قطعاتی که توی انجین هستن، یه مشکلی براش پیش بیاد، کل این چرخه خراب میشه.
سیستم خنککننده موتور سیکلت
هر وسیله موتوری که از سوخت بنزین استفاده میکنه برای احتراق، برای اینکه از گرمای شدیدی که به وسیله احتراق ایجاد میشه محافظت کنه، نیاز داره به یه سیستم خنک کننده.
بهطور کلی سیستم خنک کننده موتورسیکلت دو مدله، یا هواخنکه یا مایعخنکه. لوازم یدکی موتور سیکلت هم براساس همین دو دسته ساخته میشن.
سیستم خنککننده هوا: این نوع سیستم از رایجترین سیستم خنک کننده موتورسیکلته.
تو این حالت حرکت، هوا موقع رانندگی از بالهها یا برجستگیها گرما رو از موتور خارج میکنه و هوای خنک رو جایگزین میکنه.
هزینه قطعات این مدل نسبت به مایع خنک کمتره و برا همین هزینه لوازم یدکی موتوری که سیستمش هواخنکه، بهصرفهتر درمیاد.
البته بگم که کارایی کمتری هم نسبت به مایه خنک داره.
سیستم خنککننده مایع: سیستمهای مایع خنک خوشون دو مدلن، یا آب خنکن یا مایع خنک.
کارکرد این مدل پیچیدهتره ولی در عوضش حرارت بالایی رو میتونه تحمل کنه. در این حالت مایع خنک کننده حالا میخواد آب یاشه یا روغن، از صفحات نازک رادیاتور عبور میکنن و خنک میشن.
زمان خنک شدن موتور رو هم ترموستات که یکی از قطعات و لوازم یدکی موتوره، تعیین میکنه و این چرخه دائم در حال تکراره.
سیستم گیربکس موتور سیکلت
سیستم گیربکس در موتور سیکلت، تعادل بین نیرو، سرعت و گشتاور موتور رو با استفاده از زنجیر یا تسمه، به چرخها انتقال میده.
گیربکس در ۲ نوع موجوده که یا دندهایه یا اتوماتیک که لوازم یدکی هر مدل با هم فرق داره. وظیفه گیربکس در موتورهای دندهای، تعویض دنده است.
گیربکس دنده به صورت متوالی کار میکنه، به این معنی که شما باید هر دنده رو طی کنید و به دنده بعد برید و برای تعویض دنده هم باید اجازه بدید که اهرم به حالت معمول خودش برگرده تا دوباره بتونید دنده رو عوض کنید.

لاستیک و رینگ موتور سیکلت
لاستیک موتور یکی از قطعات و لوازم یدکی موتورسیکلت که نیاز به مراقبت بیشتری داره. ولی چرا؟
وقتی ما در کوچه و خیابون داریم رانندگی میکنیم مخصوصا شبها، حواسمون نیست که کف جاده چیریخته شده.
میتونه شیشه باشه یا حتی میخ که باعث میشه لاستیک از بین بره یا چاک بخوره و احتیاج داره به یه لاستیک یدکی موتورسیکلت.
لاستیکها در انواع یدکی مختلفی تولید میشن که از لحاظ اندازه و شکل با هم متفاوتن و براساس کلاس و مدل موتور ساخته میشن.
انواع لاستیکهای یدکی موتورسیکلت عبارتند از:
لاستیکهای آفرود: این لاستیکها شکلشون خشنه و آجهای برآمدهای دارن. لاستیکهای آفرود برای پایداری روی زمینهای ناهموار و گلولای تولید میشن.
لاستیک های جادهای: این مدل از لاستیکها معمولا صاف هستن و حداکثر تعادل چرخ موتورسیکلت رو روی زمین حفظ میکنن.
لاستیکهای اسپرت دوگانه: این لاستیکها ترکیبی از دو نوع آفرود و جادهاین که هم تعادل رو حفظ میکنن و هم پایداری روی سطوح ناهموار.
رینگ موتورها قطعاتی از موتورن که معمولا در دو مدل یا دو سبک وجود دارن و تفاوتشون هم در کلاس موتور مشخص میشه.
رینگهای پرهای: از این مدل رینگها بیشتر برای موتورهای سبک استفاده میشه. رینگ های پرهای از چندتا پین فولادی تحت فشار ساخته شدن که لاستیک و حاشیه بیرونی لاستیک رو به حالت تعلیق درمیارن.
رینگهای سخت یا جامد: این مدل رینگها از آلومینیوم ساخته شدن و شبیه رینگ ماشینهای یه تیکهان. به این رینگها اصطلاحا اسپورت میگن.
سیستم ترمز موتور سیکلت

سیستم ترمزی که در موتورها به کار میره دو مدله. یکی کاسهای و یکی دیگی دیسکی که مدل دیسکی خودش میتونه هم معمولی باشه و ABS یا CBS باشه.
قطعاتی که در سیتم ترمز به کار میره شامل: لنت، اتصالات، دسته، کالیپر و… .
هر کدوم از این لوازم یدکی موتور که دچار عیب و ایراد بشه، سیستم ترمز موتور دیگه کار نمیکنه.
قاعدتا سیستم ترمز جلو نسبت به سیستم ترمز عقب، باید قویتر باشه. برا همینه که در خیلی از موتورها ترمز جلو دیسکی و عقب کاسهای استفاده میکنن.
در مبحث انواع لوازم یدکی موتور سیکلت، ترمز اهمیت زیادی برای سلامت جسمی موتورسوار داره و باید به اون توجه کرد.