سپر خودرو چیست و چه تاریخچهای دارد؟
سپر خودرو همانطور که از اسمش مشخص است، نوعی محافظ برای خودرو محسوب میشود؛ محافظت در برابر ضربات احتمالی. در واقع سپر ماشین قرار است از انتقال ضربات به اجزای مهم داخلی تا حدی پیشگیری کند. هر ماشین یک سپر در عقب و یکی در جلو دارد که وظیفه محافظت از آن را در دو سمت بر عهده میگیرند. اولین سپر در سال ۱۸۹۷ روی خودروها کار گذاشته شد. اما به کار رفتن این قطعه در بدنه خودروها از ۱۹۲۷ به صورت کاملا عمومی درآمد و از آن زمان سپر به بخشی جدانشدنی از خودروها تبدیل شد. اولین خودروهای تولید انبوه که با سپر وارد بازار شدند فوردهای سری A بودند. سپر البته نمیتواند وظیفه محافظت از خودرو را به صورت ۱۰۰ درصدی انجام دهد. اما میتواند تا حد زیادی فشار و قدرت اولیه ضربات را دفع کند. کاربرد دیگر سپر ماشین را میتوان زیباییبخشی به ظاهر خودرو دانست. تا جایی که طراحی متفاوت سپر در خودروهای مختلف بسیار مورد توجه بوده و فرم آن همواره بهعنوان یکی اجزای اصلی بدنه در تحلیل طراحی ظاهری خودرو مورد بررسی قرار میگیرد. طراحان نیز به دلیل همین تأثیر ویژه سپر در ظاهر خودرو، به فرم و مدل آن دقت ویژهای دارند.
⏬ انواع سپر خودرو ⏬
سپر خودرو برهمین اساس به سه گونه مختلف تقسیم میشود:
سپر فایبرگلاس
سپر پلاستیکی
سپر آبکاری شده
باید اضافه کرد که در گذشته سپر به عنوان بخشی جدا از بدنه روی خودرو سوا میشد اما در طراحیهای امروزی سپر را به صورت یکپارچه با بدنه طراحی میکنند و میسازند. همچنین در حال حاضر سپرهای کامپوزیتی شایعترین سپرهای مورد استفاده هستند که در دو نوع بر پایه پلیمر و بر پایه فلز شاهد آنها هستیم. سپرهای فلزی نیز تنها در برخی خودروهای آفرود یا نظامی کاربرد دارند. البته در برخی خودروهای امروزی انواع حسگر و رادار کار گذاشته میشود که میتوانند به افزایش کارایی سپر و محافظت هرچه بیشتر از بدنه و اجزای فنی خودرو کمک شایانی کنند.

⏬ بخشهای اصلی سپر ماشین ⏬
سپر در طول تاریخ ساختش چه از نظر متریال اولیه، چه روش نصب چه اجزا و تجهیزات تغییرات زیادی به خود دیده است. اما امروزه سپر را با سه بخش اصلی روی خودروها میبینیم. این سه بخش شامل موارد زیر میشود:
۱. پیشانی
این بخش در واقع قسمت ظاهری سپر را شامل میشود. آنچه ما از سپر روی یک خودرو میبینیم پیشانی سپر است. پیشانی که قسمت رویه و پوشش بیرونی سپر است، در بالابردن زیبایی ظاهری خودرو تأثیر مستقیم داشته و نقشی در بخش ضربهگیری ایفا نمیکند. پیشانی میتواند از جنس پلاستیک یا فلز باشد. خودروهای لوکس و گرانقیمت معمولا از پیشانی کروم یا استیل بهره میبرند.

۲. جاذب
این قسمت، بخش زیرین پیشانی است که جذبکننده ضربات محسوب میشود. به این ترتیب که معمولا انرژی جنبشی وارد آمده به خودرو در برخوردهای مختلف، توسط این بخش جذب و دفع میشود.
۳. تیرعرضی
جاذب سپر ممکن است نتواند بهطور کامل مانع از انتقال ضربه به بدنه نشود و توانایی لازم برای دفع کامل انرژی وارده از برخورد را نداشته باشد. در این مرحله، تیر عرضی وارد عمل میشود. تیر عرضی بین سپر و بدنه قرار میگیرد و مانند یک تکیهگاه برای جاذب عمل میکند. تیرعرضی معمولا از مقاطع توخالی پروفیلی ساخته میشود و به جاذب در انجام وظیفهاش کمک میکند.
تیر عرضی به نوعی استخوانبندی سپر خودرو محسوب میشود و سلامت آن اهمیت ویژهای دارد. سپر به کمک براکت که اتصالات مخصوصی هستند به خودرو وصل میشود. براکتها معمولا از جنس خود سپر هستند.