بهزی

جست‌وجو

کود ورمی کمپوست چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

کود ورمی کمپوست چیست؟

خواص کود ورمی کمپوست و آن:

کودها همواره اصلی ترین نقش را در پرورش انواع گیاهان و درختان بازی می‌کنند. هر چقدر هم که خاک شما دارای کیفیتی عالی باشد و عملیاتی مانند شخم زدن به درستی روی آن انجام شده باشد، در هر حال، اضافه کردن کودها به خاک به اندازه مناسب و در زمان معین شده، می ‌تواند کیفیت کاشت شما و فاکتور تمام عیار بودن محصول نهایی را تضمین کند. آیا تا به ‌حال با این سوال مواجه شده ‌اید که کود ورمی کمپوست چیست؟ هر جا صحبت از کوددهی و انتخاب بهترین کود باشد، قطعاً نامی از ورمی کمپوست نیز به میان می‌آید. کودی که نتیجه ی کار کرم‌های (Worm) قرمز رنگ خاک بوده و با کوشش های آن‌ها به خاک اضافه می‌شود.

کود ورمی کمپوست چیست؟

ورم از کلمه کرم در انگلیسی می‌آید و کمپوست هم که به معنای عالی هست. حتماً نام کودهای آلی را تا به حال شنیده ‌اید. این کود شگفت انگیز از کرم‌ هایی که به رنگ قرمز هستند ساخته شده و برای خاک بسیار لازم است. خاکی که آغشته به این کود است، می‌تواند بستر مساعدی را برای رشد عالی گیاهان فراهم کند و هیچگونه بیماری در آن خاک برای گیاه اتفاق نخواهد افتاد، زیرا که این نوع کود توان گیاهان را به انواع بیماری‌ها به شدت افزایش می‌دهد. دلیل آن هم این است که انواع هورمون ها و همچنین ویتامین هایی که برای رشد مناسب‌اند، در این خاک وجود دارد. می ‌توان گفت کرم‌ها در خاک، مواد آلی را خورده و این مواد به‌صورت ترشحاتی چسبناک و مایع مانند از بدن آن‌ها خارج می‌شوند. این مواد تولید شده به وسیله کرم ‌ها می‌ تواند انواع مواد مغذی مناسب را به خاک اضافه کرده و آن را به بهترین بستر برای رشد نهال تبدیل کند.
کود ورمی کمپوست

چند نوع کود ورمی کمپوست داریم؟

این که پایه کود چه باشد و چه موادی همراه با کرم ‌ها به خاک اضافه شوند، می‌تواند در تعیین کردن نوع کود موثر باشد. بر همین اساس کود ورمی می‌تواند به سه دسته انواع حیوانی (گاوی و گوسفندی) ، پسماندها شهری و همچنین کود خاک برگ(از دو نوع دیگر ضعیف‌تر) تقسیم‌بندی شود. از هر کدام از این سه نوع کود، کود پایه برای مدتی نگهداری می‌شود (بین یک تا دو ماه) و بعد از گذشت این دوره کرم‌ها به آن اضافه می‌شوند. مخلوط کود آلی با کرم ‌ها همان کود ورمی کمپوست شده که حال باید به خاک اضافه شود. خاک به خوبی شخم خورده تا کود به تمام قسمت‌های آن نفوذ کند. نکته‌ ی مثبت دیگر در رابطه با حضور کرم‌ها در خاک، عبور آن‌ها از قسمت‌ های مختلف و ایجاد حفره در خاک برای اکسیژن‌رسانی بیش‌تر به تمامی قسمت‌ها خواهد بود.

شرایط استفاده از کود ورمی کمپوست چیست؟

از این نوع کود آلی در شرایط مختلف و برای اهداف متفاوت استفاده می‌کنند. در ادامه به چندی از این موقعیت ‌ها اشاره می‌ کنیم: * از بین بردن تمامی میکروب‌های موجود در خاک به کمک کود ورمی کمپوست * کود مورد استفاده در زمین ‌های فوتبال، تنیس و دیگر ورزش‌ها * بهبود و راه‌اندازی دوباره زمین‌های کشاورزی از بین رفته برای کاشت مجدد محصول * راه‌اندازی زمین ‌ها و به‌ خصوص زمین ‌های کشاورزی در امتداد جاده‌ها و راه‌ها

مشخصات بهترین کود ورمی کمپوست چیست؟

برای این که بتوانید بهترین نوع این کود را تشخیص دهید، باید چندی فاکتور را بررسی کنید. یادتان باشد اگر از کود ورمی کمپوست مناسب و باکیفیت استفاده نکنید، علاوه‌ بر اینکه تأثیرات مثبت آن را نخواهید داشت، ممکن است نتیجه عکس داده و به محصول شما آسیب وارد شود. خواص کود ورمی کمپوست؛ در صورتی حاصل می‌شود که کود شما دارای مشخصات زیر باشد: 1_ سازگاری برای ماندن در آب داشته باشد. 2_ عاری از هر گونه میکروب و کامل تمیز باشد. 3_ سنگین نبوده و سبک وزن باشد. 4_ مواد تشکیل ‌دهنده پایه آن کاملاً ارگانیک و عالی باشد. 5_ بو و گازهای سمی و آزار دهنده تولید نکند. در نهایت می‌ توان گفت که هر چقدر خاک شما دارای مواد عالی بیش‌تری باشد، کرم‌ها تغذیه مناسب‌تری داشته و مواد خارج شده از آن‌ها نیز می‌تواند تأثیرات بهتری روی خاک داشته باشد. پس حتما از کیفیت مواد آلی خاک اطمینان حاصل کنید.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.