بهزی

جست‌وجو

مشخصات برنج مرغوب

زمان مطالعه 1 دقیقه

مشخصات برنج مرغوب

✔️ میزان عطر، بو و طعم برنج

اگر بخواهیم برنج اصیل ایرانی را با برنج خارجی مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که برنج اصیل ایرانی عطر و مزه و بوی بهتری دارد، برای تشخیص دادن عطر و طعم یک مشت کوچک برنج را بین کف ۲ دست بمالید و روی آن به اصطلاح (ها) کنید و بعد بو بکشید. اگر برنج مد نظر دارای عطر باشد خودش را نشان خواهد داد، روش دیگر برای فهمیدن بو و مزه برنج ریختن چند دانه برنج داخل دهان و جویدن آن است. توجه کنید که اگر برنج ایرانی و اصل باشد حتما عطر و بوی خوبی دارد و اگر خارجی باشد فاقد عطر و بو است.

✔️ نداشتن بند برنج

دانه ی برنجی که خوب باشد روی آن هیچ بند و ترکی وجود ندارد ولی برنجی که بی کیفیت باشد دارای بند عریض است و اصولا رنگ بند برنج سفید تر از خود برنج می باشد و به آسانی می توان آن را تشخیص داد. برای تشخیص این که بدانید برنج بند دار است یا خیر یک دانه برنج را بین دو انگشت شست و اشاره خود قرار دهید و با ناخن انگشت شست آن را فشار دهید، اگر برنج به آسانی بشکند و خرد شود برنج بند دار است.

✔️ یکدست بودن برنج ایرانی

ویژگی دیگر برنج مرغوب، یک دست بودن آن است نه اینکه مخلوطی از برنج های چاق و لاغر، کوتاه و بلند، زرد و سفید، ریز و درشت یا نمیدانه باشد. برای داشتن برنج یک دست و فاقد نیمدانه، کمی از برنج را کف دست خود بریزید و بعد دقت کنید که برنج مخلوط است یا این که چند درصد از آن ها نیمدانه است.

✔️ رنگ برنج یکی از مشخصات برنج مرغوب ایرانی

برنج ایرانی که خوب باشد، رنگ آن نیمه شفاف یا نیمه بلوری است، اگر کهنه باشد استخوانی است و اگر تازه باشد یکم روشن تر است دقت کنید که برنج خارجی رنگ کدری دارد که برنج ایرانی دارای این کدر بودن نیست.

✔️ سفیدک نداشتن برنج

بعضی اوقات بعضی از دانه های برنج سفیدک زده هستند که معمولا روی آن حالتی مانند ابر یا مه وجود دارد و رنگ آن از بقیه ی قسمت های برنج سفید تر است. این سفیدک های روی برنج علت افزایش لعاب و وا رفتن برنج در حین پخت می شود، برای تشخیص کمی برنج کف دست خود بریزید و خیلی خوب به آن ها نگاه کنید.

✔️خشک بودن برنج

برنجی که به خوبی خشک نشده باشد، به اندازهٔ کافی سفت نیست و اصطلاحاً پوک است، برای تشخیص خشک بودن برنج آن را زیر دندان بگذارید و فشار دهید. برنجی که خشک و سفت باشد به راحتی نمی‌شکند برنجی که خوب خشک نشده باشد پخت خوبی نیز نخواهد داشت.

✔️ ضریب رعنایی یا نسبت طول به عرض دانه برنج

معمولاً نسبت طول یک دانه برنج مرغوب باید بین ۵ الی ۸ برابر عرض آن باشد در غیر این صورت اندازه یک دانه بیش از حد کوتاه و یا بلند می‌ شود که خیلی ایده آل نیست، ضریب رعنایی نکته ساده‌ای است که در هنگام خرید برنج باید به آن توجه داشت.

✔️ زود هضم بودن برنج

زودهضم بودن برنج از دیگر مشخصات برنج مرغوب ایرانی است، یک برنج مرغوب قابلیت گوارشی و هضم پذیری آسان دارد.

✔️ کیفیت و چگونگی پخت برنج

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تشخیص بهترین برنج ایرانی، توجه به عطر و بوی برنج در هنگام پخت آن است. برنج ایرانی که مرغوب باشد در زمان جوشیدن، عطر و بوی خوبی از خود به جا می گذارد و بعد از پخت هم تا مدتی خوش خوراک و نرم می ماند و طعم و مزه خود را از دست نمی دهد.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.