🔶 سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها 🔶
زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها وابسته به چرخش میل بادامک است. چرخش میل بادامک نیز به واسطه میللنگ با حرکت پیستونها تنظیم است. بنابراین باز و بسته شدن سوپاپ ها دقیقا به ترتیب و با فاصله زمانی مشخص بر حسب دور موتور صورت میگیرد. این سیستم تایمینگ سوپاپ سالهاست که در موتورهای احتراقی کاربرد دارد و حالت معمول مدیریت زمانبندی سوپاپ ها است. اما به تازگی سیستمی توسط طراحان معرفی شده است که VVT یا زمانبندی متغییر نامیده میشود. در این سیستم سوپاپ هوا قادر است بدون توجه به موقعیت پیستون زمان بیشتری را باز بماند. تنظیم این زمان بیشتر با مدیریت هوشمند عملکرد سوپاپ ها امکان پذیر میشود. سیستم VVT کمک میکند تا در دورهای مختلف موتور، توان آن افزایش یافته و مصرف سوخت کاهش یابد. در این سیستم ساختار میل سوپاپ خودرو اندکی متفاوت طراحی میشود. سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها نقص سیستمهای قبلی را که مانع از تزریق بیشتر مخلوط سوخت و هوا به درون سیلندر میشد، رفع میسازد.
🔶 رایجترین علامت خرابی سوپاپها 🔶
معمولا خرابی سوپاپها از مشکلاتی نظیر شکستن ساقه یا خرابی سیت ناشی میشود. گاهی نیز در گاید نقصی ایجاد میگردد. این علایم معمولا به صورت صدای چلق چلق یا صدای خشک کار کردن موتور شنیده میشوند و گاهی نیز بازده موتور کاهش مییابد. علل خرابی سوپاپ میتواند یکی از موارد زیر باشد:
– سوختن سوپاپ در اثر تنظیم نبودن نسبت هوا و سوخت.
– در موتورهای دارای تسمه تایم پاره شدن تسمهتایم میتواند کج شدن سوپاپها را به دنبال داشته باشد.
– گاهی در اثر خرابی سیستم خنک کننده سیلندر بیش از حد داغ میشود. در این مواقع ممکن است سیت سوپاپ در اثر حرارت بیش از حد از جای خود بیرون آمده و خراب شود.
– گاهی نیز خرابی گاید سوپاپ، ایجاد صدایی شبیه به خشک کار کردن موتور میکند.
خرابی گاید سوپاپ به ندرت اتفاق میافتد و از دلایل آن میتوان به نامرغوب بودن جنسش، کارکرد زیاد موتور و یا خراب شدن سوپاپ اشاره کرد.