بهزی

جست‌وجو

انواع هود و مزیت استفاده از هود در آشپزخانه

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع هود و مزیت استفاده از هود در آشپزخانه

" انواع هود آشپزخانه "

🔹 هود زیرکابینتی

هودهای زیرکابینتی از رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع هود آشپزخانه هستند. هزینه خرید آنها در مقایسه با سایر مدل‌ها نسبتا کمتر است و تقریبا با تمامی انواع دکوراسیون‌های داخلی آشپزخانه‌ها سازگارند. هود زیرکابینتی بالای سر اجاق گاز و زیر کابینت متصل می‌شود و معمولا، طول آن برابر با طول اجاق گاز است تا بتواند تمامی حرارت و دود را، پیش از رسیدن به کابینت‌ها، بگیرد و از محیط آشپزخانه خارج کند. نصب هودهای زیرکابینتی هم کار نسبتا ساده‌ای است. برخی از انواع مدل‌های این هودها ظاهر امروزی‌تری دارند. در برخی مدل‌های دیگر، تمرکز اصلی بر کاربرد و کارکرد هود بوده است و این مدل‌ها، ظاهر ساده‌تر و معمولی‌تری دارند. هودهای زیرکابینتی در دو مدل با مجرا و بدون مجرا در بازار موجود هستند. مدلِ اول هوای آشپزخانه را تهویه می‌کند و دود و حرارت را خارج می‌کند. هودهای زیرکابینتی بدون مجرا صرفا هوا را در محیط آشپزخانه به جریان درمی‌آورند و آلودگی‌ها را جذب فیلتر می‌کنند. کارایی هودهای زیرکابینتی با مجرا بهتر و مؤثرتر است، اما در مقایسه با مدل دوم گران‌تر هستند و نصب‌شان هم دشوارتر است.

🔹 هود دیواری

در برخی آشپزخانه‌ها محل اجاق گاز جایی است که بالای سر آن کابینتی وجود ندارد. در چنین شرایطی مشخصا استفاده از هود زیرکابینتی میسر نخواهد بود. این مسئله‌ ما را به یکی دیگر از انواع هود آشپزخانه یعنی هودهای دیواری می‌رساند. هود دیواری را با اصطلاح هود شومینه ای هم می‌شناسند، چون شکل‌وشمایل آن شباهت زیادی با شومینه دارد. این هودها در قسمت پایینی پهنای بیشتری دارند (معمولا به‌اندازه طول اجاق گاز) و هرچه بالاتر می‌روند، باریک‌تر می‌شوند. قیمت هودهای دیواری در مقایسه با هودهای زیرکابینتی بیشتر است. هود دیواری یکی از گزینه‌های اصلی انتخاب برای کسانی است که بالای سر اجاق گازشان در آشپزخانه کابینت وجود ندارد.

🔹 هود جزیره‌ای

هود جزیره‌ای از دیگر انواع هود آشپزخانه است و مورد مصرف آن برای کسانی است که محل اجاق گازشان جایی در وسط آشپزخانه است: جایی که نه از دیوار خبری هست و نه از کابینت بالای سر اجاق گاز. هود جزیره‌ای، برخلاف هود دیواری که مجراهای تهویه‌اش به دیوار متصل می‌شود، به مجرای تهویه در سقف متصل می‌شود و از این طریق، دود، حرارت و بو را از محیط آشپزخانه خارج می‌کند. قیمت هود جزیره‌ای و هزینه نصب آن در مقایسه با هر دو مورد قبلی بیشتر است، اما آنچه هود جزیره‌ای را متمایز می‌کند، ظاهر امروزی و بسیار زیبای آن است. بنابراین برای کسانی که بیش از هر چیز به ظاهر و دکوراسیون آشپزخانه‌شان اهمیت می‌دهند، انتخاب ایدئالی است. به‌علاوه اگر در دکوراسیون آشپزخانه جدیدتان وسط آشپزخانه را برای قراردادن اجاق گاز کنار گذاشته‌اید، هود جزیره‌ای منطقی‌ترین انتخاب برای شما خواهد بود.

🔹 هود مخفی یا توکار

کارایی و کارکرد هود مخفی یا توکار به‌اندازه سایر انواع هود آشپزخانه خوب و مؤثر است. این مدل هود بیشتر از همه برای کسانی مناسب است که می‌خواهند دکوراسیون آشپزخانه‌شان با معیارهای زیباشناسانه خودشان سازگار باشد. این هودها، همان‌طور که از نامشان برمی‌آید، پشت کابینت‌ها مخفی هستند و تأثیری بر ظاهر آشپزخانه ندارند. از لحاظ هزینه هم قیمت هود مخفی یا توکار به‌خودی‌خود مناسب و به‌صرفه است؛ اما وقتی تمامی هزینه‌های لازم برای نصب و درست‌کردن محل مناسب برای اتصال آن را در نظر بگیریم، درمجموع، هزینه نهایی پرداختی در مقایسه با بیشتر مدل‌های معرفی‌شده در این مطلب بیشتر خواهد شد.

🔹 هود آسانسوری

هود آسانسوری از دیگر انواع هود آشپزخانه است و کارایی آن، در مقایسه با سایر مدل‌ها، کمتر است. هود آسانسوری جایی روی پیشخوان کابینت، نزدیک اجاق گاز قرار می‌گیرد و فقط هنگام استفاده، بیرون می‌آید؛ در غیر این صورت به زیر کابینت‌ها برمی‌گردد. همین ویژگی هود آسانسوری را به انتخابی مناسب برای کسانی تبدیل می‌کند که ظاهر آشپزخانه برایشان اولویت اصلی است. این مدل از هود آشپزخانه به مجراهای تهویه هوای زیرزمینی متصل می‌شود و به‌جای آنکه مثل سایر مدل‌ها، هوا را از بالا خارج کند، این کار را با مکش روبه‌پایین انجام می‌دهد؛ کاری که به‌مراتب دشوارتر از مکش روبه‌بالای هوا است و به‌همین‌خاطر است که کارایی هود آسانسوری در مقایسه با سایر مدل‌ها کمتر و ضعیف‌تر است. اگر اجاق گازتان جایی وسط آشپزخانه است و نمی‌خواهید برای نصب هود جزیره‌ای هزینه آن‌چنانی کنید، هود آسانسوری برایتان انتخاب مناسبی خواهد بود. باوجوداین، اگر زیاد در آشپزخانه هستید و مدام آشپزی می‌کنید، خرید این هودها برایتان انتخاب مناسبی نخواهد بود، چون قدرت مکندگی و تهویه‌شان کم است.

" شش مزیت استفاده از هود در آشپزخانه "

✔️تقریبا تمامی انواع هود آشپزخانه دارای چراغ و سیستم نوررسانی هستند که کار آشپزی و حفظ ایمنی هنگام آشپزی را برایمان ساده‌تر می‌کنند. ✔️استفاده از هود در آشپزخانه، حفظ پاکیزگی و نظافت را ساده‌تر می‌کند. اگر مجرایی برای خروج دود از آشپزخانه وجود نداشته باشد، دود پخش می‌شود و روی دیوارها می‌نشیند و تمیزکردن دیوارها و پیشخان کابینت‌ها به‌مراتب دشوارتر خواهد شد. ✔️خطر مسمومیت با گاز کربن‌دی‌اکسید کمتر می‌شود. ✔️به کاهش دما و خنک نگه‌داشتن آشپزخانه کمک می‌شود. هود علاوه بر دود و ذرات ریز غذا، گرمای اضافی را هم خارج می‌کند. ✔️یکی از کاربردهای اصلی هود در آشپزخانه کمک به خارج‌کردن دود است. در این صورت، دیگر نگران روشن‌شدن بی‌مورد دستگاه هشداردهنده دود نخواهیم بود. ✔️حتی اگر خیلی اهل آشپزی‌کردن نباشید، داشتن هود در آشپزخانه ارزش ملک شما را بیشتر می‌کند.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.