ترخیص کار شخصی حقیقی یا حقوقی است که به نمایندگی از وارد کننده یا صادرکننده کالا، انجام امور گمرکی ترخیص بار را انجام می دهد.
ترخیص کار به عنوان نماینده ی صاحب کالا، می تواند برخی اقدامات اداری را، حتی پیش از ورود کالا، به انجام برساند و موجبِ کاهش هزینه ها و مدت زمانِ ترخیص شود.
بار هرگاه از مبادیِ حمل و نقلِ دریایی، زمینی و هوایی وارد گمرکات کشور شود، ترخیص کار با مدارک حمل، به گمرک مربوطه مراجعه کرده و قبض انبار را دریافت می کند.
با توجه به الکترونیکی شدنِ اسناد مالی، ترخیص کار در ادامه، ممکن است امور مربوط به ظهرنویسی، اظهار منشاء ارز و دریافت کد ساتا را از بانک انجام دهد.
سپس کالا در سامانه EPL اظهار می شود، و اگر مشمول معافیت مالی نباشد، مبلغ هزینه گمرک مشخص شده و پرداخت میشود. آنگاه کالا بنا به شرایط، ممکن است در یکی از سه مسیر سبز، زرد، یا قرمز قرار بگیرد.
مراحل ترخیص کالا از گمرک
1- رسیدن کالا به اماکن گمرکی و دریافت قبض انبار گمرکی
۲- تهیه و آماده سازی اسناد
۳- اظهار از طریق سامانه EPL
۴- دریافت کوتاژ اظهارنامه و تعیین مسیر اظهارنامه
۵- کنترل و ارزیابی کالا
۶- دریافت مجوزهای مورد نیاز
۷- کارشناسی(بررسی تعرفه و ارزش اظهارنامه)
۸- مرحله صندوق و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی
۹- مرحله بارگیری و تحویل کالا از انبار گمرک
۱۰- مرحله خروج کالا