بهزی

جست‌وجو

آشنایی با اجزای تشکیل دهنده نرده چوبی

زمان مطالعه 1 دقیقه

آشنایی با اجزای تشکیل دهنده نرده چوبی

نرده راه پله (Balustrade) شامل چندین بخش می شود که هر کدام نقش ویژه ای را ایفا می کنند.

♦️ پایه نرده (Spindles)
این پایه ها به تعداد و به صورت عمودی در کنار یکدیگر و مابین دسته نرده و کفی قرار می گیرند. عموما پایه نرده از جنس چوب و یا فلز بوده، اما در برخی از موارد از پنل شیشه ای بصورت یکپارچه و یا قطعه قطعه استفاده می شود.

♦️کفی نرده (Base rail)
محل قرارگیری کفی یا نعلبکی بر روی پله بوده و پایه ها بر روی آنها نصب می گردند. طراحی برخی از کفی ها به صورت شیار دار بوده، در نتیجه پایه نرده داخل آن ها ثابت می شود. در سایر موارد نیز کفی فاقد شیار بوده و بوسیله پیچ این اتصال برقرار می گردد.

♦️دسته نرده (Handrail)
دسته نرده بر روی پایه ها می نشیند و عموما سطحی صاف دارد. دسته ها در طرح ها و اشکال مختلفی موجود هستند. حتی می توان از دسته نرده ساده بدون هر گونه پایه و کفی در یک سمت پله ها و بر روی دیوار بهره برد. در مواردی که پنل شیشه ای جایگزین پایه ها شده اند؛ دسته نرده توسط گیره های مخصوص به شیشه متصل می گردد.

♦️ایستگاه نرده (Newel post)
ایستگاه نرده در ابتدا و انتهای پله ها به صورت عمودی قرار داشته و در نگهداری دسته نقش دارد. ایستگاه نرده ابعاد بزرگتری در مقایسه با پایه ها داشته و عموما شکیل تر به نظر می رسد.
ایستگاه نرده دارای سه بخش متعدد بوده که در اکثر موارد بصورت یکپارچه ارائه می شوند. بخش بالایی آن کلاهک نام دارد که معمولا طراحی چشمگیری دارد، بخش میانی دقیقا هم راستای دسته نرده بوده و بخش انتهایی که همانند یک بلاک مربع شکل بر روی زمین قرار می گیرد. لازم به ذکر است طراحی نرده می تواند به شکل های مختلفی انجام شود و در برخی موارد ایستگاه نرده به صورت منحنی و گرد و بدون کلاهک به کف ختم می شود. بنابراین ضروری است با بررسی کاتالوگ تولیدکننده، طرح ایده آل را انتخاب نمایید.

⭕️ متریال کاربردی برای انواع نرده راه پله ⭕️

جنس نرده از تنوع نسبتا بالایی برخوردار بوده و هر کدام از آن ها ویژگی های به خصوصی دارند. بنابراین توصیه می شود به هنگام انتخاب متریال موارد زیر را در نظر داشته باشید.

– زیبایی خانه

– رنگ مخصوص متریال

– ماندگاری

– نظافت و نگهداری

– هزینه

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.