🔷آسانسورهای کششی🔷
این دسته از آسانسورها به کمک نیروی محرکهای که توسط یک موتور الکتریکی تأمین میشود، حرکت میکند. موتور الکتریکی آسانسورهای کششی در بالای چاه آسانسور قرار میگیرد. در ساختمانهایی که سیستم تهویه مطبوع مرکزی دارند، موتور الکتریکی در موتورخانه تعبیه میشود. برای انتقال نیرو و جابجا کردن کابین آسانسور نیز از تعدادی کابل به نام سیم بکسل استفاده میشود.
سیم بکسلها ازیکطرف به کابین آسانسور متصل میشوند و از طرف به وزنههای آسانسور که درون قابی فلزی به نام قاب وزنه قرار دارند، وصل هستند. وزنهها برای برقراری تعادل آسانسور مورداستفاده قرار میگیرند و مانع از بر هم خوردن تعادل در آن میشوند. جنس وزنهها نیز از متریالهای فلزی مانند چدن یا مصالحی مانند بتن است. برای آنکه وزنهها بتوانند تعادل را در کابین آسانسور برقرار کنند باید وزن زیادی داشته باشند.
🔷آسانسورهای هیدرولیک🔷
معمولاً در ساختمانهایی که تعداد طبقات آنها از پنج طبق کمتر است میتوان از این دسته از آسانسورها استفاده نمود.در این آسانسورها یک موتور سه فاز غوطهور در روغن به همراه یک شیر الکتریکی مخصوص که اصطلاحاً پاور یونیت نامیده میشوند وظیفه تأمین فشار روغن برای جک هیدرولیک را دارند. همچنین برای استارت حرکت نیاز به کار کردن یک موتورپمپ هیدرولیک برای راهاندازی یک استارتر یا درایو وجود دارد. اما این موتور و فشار تنها درحرکت به سمت بالا موردنیاز است و برای حرکت کابین به سمت پایین نیازی به روشن کردن موتور و مصرف توان نیست و تنها با بازکردن یک شیر و خالی کردن روغن جک کابین بهآرامی به سمت پایین حرکت میکند. درواقع برای پایین آمدن کابین آسانسور هیدرولیک از نیروی جاذبه زمین استفاده میشود.

🔷آسانسورهای مغناطیسی🔷
در چاهک این آسانسورها، بهجای قراردادن ریل آسانسور در دیوارهها آهنربای مغناطیسی کار میگذارند در کف آسانسور نیز یک آهنربای مغناطیسی با قطب مخالف آهنربای واقع در دیوارهها وجود دارد، بااتصال برق نیروی رانش باعث بالا رفتن آسانسور میشود.
در آسانسورهای مغناطیسی بههیچ عنوان از سیم بکسل و موتور الکتریکی استفاده نمیشود. از نظر تئوری حتی امکان جابجایی آسانسورها بهصورت افقی به کمک مکانیزیم فوق وجود دارد. درواقع ابداع این دسته از آسانسورها با وجود ساختمان نسبتاً سادهای که دارند، بهعنوان یک تحول بزرگ در عرصه ساخت آسانسور بهحساب میآید. تنها عامل محدودکننده استفاده از این آسانسورها، هزینه اولیه بسیار زیادی است که به سازنده تحمیل میشود. حتی ازنظر ایمنی نیز قابلیت بسیار بهتری در مقایسه با سایر انواع آسانسورها دارد.
🔷آسانسورهای پیچی🔷
آسانسورهای پیچی را میتوان هم با برق سهفاز و هم برق تکفاز نصب و راهاندازی کرد.ساختار بخش محرک این دسته از آسانسورها از یک پیچ بلند، مهره و تسمه تشکیل شده است که به کمک یک موتور الکتریکی به حرکت درمیآیند. امنیت و ضریب اطمینان آسانسورهای پیچی نیز بسیار بالا است و در مواردی که از این آسانسورها استفادهشده است، تاکنون گزارشی مبنی بر سقوط کابین آسانسور گزارش نشده است. این امر به خاطر آن است که مکانیزم این آسانسور در حالت عادی بدون حرکت و قفل است و تسمه تنها عامل حرکت میباشد و در صورت پاره شدن تسمه آسانسور از کار میایستد.موتور این آسانسورها وزن و ابعاد کمی دارد و نیازی به در نظر گرفتن فضایی بهعنوان موتورخانه برای جانمایی موتور وجود ندارد؛ چراکه روی بدنه کابین آسانسور سوار میشود. این دسته از آسانسورها را میتوان برای جابجایی تعداد نفرات زیاد نیز مورداستفاده قرارداد.