بهزی
هایپر مارکت به مارکت در بهاباد یزد
هایپر مارکت به مارکت در بهاباد یزد

هایپر مارکت به مارکت در بهاباد یزد

مهم‌ترین مزایای و معایب هایپر مارکت چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

مهم‌ترین مزایای و معایب هایپر مارکت چیست؟

مهم‌ترین مزایا هایپر مارکت چیست؟

هایپرمارکت‌ها با مزایای زیادی برای مشتریان و جوامع اطرافشان همراه هستند. این فروشگاه‌ها برای مشتریان با دو مزیت بزرگ همراه است: خرید همه جانبه و قیمت پایین!

شاید بزرگ‌ترین مزیت هایپر مارکت این است که به خریداران این امکان را می‌دهد تا کالاها و خدمات زیادی را به‌شکل یک‌جا و متمرکز دریافت کنند. مانند یک سفر که نیاز شما به یک سوپر مارکت، پوشاک، لوازم خانگی، وسایل الکترونیک و حتی مبلمان را در یک فضا برطرف می‌کند.

تخفیف‌های مداوم و قیمت پایین‌تر از بازار، مزیت بزرگ دیگر هایپر مارکت ها است. از آنجا که این فروشگاه‌ها به‌شکل مستقیم از کارخانه‌ها یا عمده‌فروشان خرید می‌کنند، کالاها را با قیمت پایین‌تری به‌دست مشتری نهایی می‌رسانند.

هایپرمارکت‌ها برای فروشگاه‌های اطراف خود نیز با مزایایی همراه هستند. برای مثال، رستوران‌های محلی یا خرده‌فروش‌هایی که کالاهای آنها را نمی‌توان در هایپر مارکت پیدا کرد، می‌توانند از فرصت حضور در نزدیکی هایپرمارکت‌ها استفاده کنند.

علاوه بر این، هایپر مارکت‌ها باعث ایجاد کارآفرینی در یک منطقه می‌شوند؛ از صندوق‌دار و سهام‌دار گرفته تا مدیر و نیروهای موردنیاز برای انجام خدمات در فروشگاه. همچنین Hypermarket برای زنجیره تامین خود نیازمند انبارهای متعددی است که به این ترتیب، برای این دسته از کسب‌وکارها نیز با فرصت‌آفرینی و افزایش درآمد همراه است.

مهم‌ترین معایب هایپر مارکت چیست؟

هایپر مارکت‌ ها در کنار مزایایی که دارند، با معایبی نیز همراه هستند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. بسته به شرایط، خرید از هایپرمارکت در برخی موارد می‌تواند آزاردهنده باشد! با وجود تنوع زیاد محصولات در این فروشگاه‌ها، دسترسی به کالاهای مختلف در مقایسه با سوپرمارکت‌ها زمان‌بر است و گاهی افراد مجبور هستند برای پیدا کردن یک کالای خاص، میان قفسه‌های مختلف جابه‌جا شوند.

علاوه بر این، دانش تخصصی یک فروشنده خرده‌فروشی را نمی‌توان با تخصص کارمندان هایپر مارکت مقایسه کرد. بنابراین با خرید برخی کالاها از هایپرمارکت، ممکن است مشتریان توصیه‌های تخصصی برای خرید بهتر را از دست بدهند.

همچنین از آنجا که این فروشگاه‌ها بسیار بزرگ هستند، با جمعیت مشتریان بیشتری نیز مواجه می‌شوند که معمولا زمان پرداخت طولانی‌تر و پیاده‌روی بیشتر برای رسیدن به وسیله نقلیه را به‌همراه دارند. این جمعیت زیاد مشتری، برای ساکنان اطراف هایپر مارکت‌ ها نیز مشکل ایجاد می‌کنند و اغلب، خیابان‌های اطراف این فروشگاه‌ها با ترافیک سنگین مواجه هستند.

هایپرمارکت‌ها در کنار مزایایی که برای رستوران‌ها و فروشندگان کالاهای خاص دارند، برای سوپرمارکت‌ها و فروشندگان کالاهای روزمره یک تهدید به‌شمار می‌آیند؛ زیرا این فروشگاه‌ها قادر به ارائه قیمت رقابتی با هایپر مارکت‌ها نیستند. از طرف دیگر، راه ‌اندازی هایپرمارکت نیازمند سرمایه قابل‌توجهی است که تامین آن از عهده بسیاری از افراد خارج است. به‌همین دلیل نمی‌توان آن را به‌عنوان یک پیشنهاد کسب‌وکاری برای همه در نظر گرفت.