علت داغ شدن سیم منفی و مثبت ماشین
یکی از مهمترین دلایل داغ شدن سیم منفی و سیم مثبت خودرو جنس ضعیف آن می باشد که با خرید کابل اتصال بدنه مناسبه یا تعویض سیم کشی قابل حل می باشد و یکی دیگر از دلایل آن می توان شل بودن سیم منفی و مثبت خودرو هم نیز باشد که با سفت کردن می توان به راحتی آن را برطرف نمود
علت داغ شدن سیم کشی خودرو
گرم شدن سیم کشی خودرو می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد و برای جلوگیری از آتش سوزی برق و آسیب رساندن به خودرو، رسیدگی سریع به این موضوع ضروری است. برخی از دلایل رایج گرمایش سیم کشی خودرو عبارتند از:
❇️ بارگذاری بیش از حد: اگر سیستم الکتریکی خودرو با لوازم جانبی یا وسایلی که جریان بیشتری نسبت به آن طراحی شده است بارگیری کند، می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد سیم کشی شود. به عنوان مثال، نصب سیستمهای صوتی پرقدرت، چراغهای اضافی یا چندین ابزار الکترونیکی بدون در نظر گرفتن ظرفیت الکتریکی خودرو میتواند باعث داغ شدن بیش از حد خودرو شود.
❇️ خوردگی: خوردگی روی اتصالات الکتریکی و سیم کشی می تواند مقاومت را افزایش داده و باعث ایجاد گرما شود. این می تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت، نمک جاده یا سایر عوامل محیطی رخ دهد. نگهداری مناسب و بازرسی دوره ای می تواند به جلوگیری از این امر کمک کند.
❇️ اتصال کوتاه: اتصال کوتاه زمانی اتفاق میافتد که دو هادی (سیم) بدون عایق یا محافظ مناسب در تماس مستقیم باشند. این می تواند گرمای قابل توجهی ایجاد کند و یکی از دلایل رایج مشکلات سیم کشی در وسایل نقلیه است.
❇️ سایش و پارگی: با گذشت زمان، عایق اطراف سیم کشی خودرو ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما، لرزش و عوامل محیطی خراب شود. این میتواند منجر به سیمها و شورتهای باز شود که میتواند گرما ایجاد کند.
❇️ نصب ضعیف: در برخی موارد، مشکلات گرمایش ممکن است ناشی از نصب نامناسب یا نادرست قطعات پس از فروش یا اصلاحات در سیستم الکتریکی خودرو باشد.
❇️ گرمای بیش از حد قطعات: برخی از اجزای خودرو، مانند دینام، رگولاتور، یا رله، می توانند در حین کارکرد عادی گرما تولید کنند. اگر این قطعات به درستی خنک نشده باشند یا مکانیزم های اتلاف حرارت آنها از کار بیفتد، می تواند منجر به گرمای بیش از حد سیم کشی اطراف شود.
❇️ خطاهای الکتریکی: قطعات یا سیستم های الکتریکی معیوب می تواند منجر به جریان الکتریکی غیرعادی شود که می تواند گرمای اضافی ایجاد کند. این می تواند شامل مشکلات دینام، باتری یا تنظیم کننده های ولتاژ باشد.
❇️ جریان بیش از حد: سیستم سیم کشی که برای جریان مورد نیاز خود اندازه مناسبی ندارد، ممکن است بیش از حد گرم شود. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که تغییراتی در سیستم الکتریکی خودرو بدون ارتقاء سیم کشی انجام شود تا نیازهای فعلی افزایش یافته را برآورده کند.

بررسی مهمترین علت سوختن سیم کشی ماشین
۱ : تصادف و برخورد شدید:
در بیشتر تصادف های ماشینی که ماشین با یک وسیله ،مانع ویا یک ماشین دیگر مواجه وبرخوردمیکند آسیب های فیزیکی بارز و مشخص و همینطور ناپیداو نامعلومی در ماشین بوجود می آید که زیان های شدیدی به کامپیوترهای خودرویی ویا وسایل برق ماشین واردمی کند.
بطورطبیعی تصادف ها و به هم خوردن های فیزیکی درماشین ها سبب اضطراب وچالش های مکانیکی در تمام بدنه ماشین خواهدشد که اثر خود را بر روی سیم کشی و همچنین کامپیوترهای خودرویی و سنسورها برجای می گذارد و بطورمعمول اختلال خودش را در ازکارافتادن کامپیوترهای خودرویی نمایان می کند.
۲ – شارژ بالای دینام و معیوب بودن باتری:
در ماشین های شخصی بطورتقریبی در همه ی جهان ولتاژ تغذیه عملکرد بخش های برقی خودرو ۱۲ ولت می باشد و شارژ دینام نیز نزدیک به ۱۴ تا ۱۵ ولت است، و بیشتر از این میزان مشکلات شدیدی رابرای کامپیوتر و لوازم الکتریکی ماشین بوجود می اورد.
همچنین شارژ کم ولتاژ باتری که کم تر از ولتاژ تقریبا ۱۰ و نیم تا ۱۱ ولت میباشد که امکان دارد اشکالات جدی به کامپیوترها و لوازم الکتریکی خودرو واردکند.
بطورمعمول سرویس های دوره ای که بوسیله ی سیستم شارژ باتری ویاهمچنین دینام و باتری موردشارژ قرارگیرد امکان خلل وسایل برقی ماشین را پایین می آورد.
پس نیاز است که صاحبان خودرو به این مسئله دقت لازم راداشته باشند که شارژ دینام وهمینطور ولتاژ باتری می بایست درطول دوره های ۳ یا ۶ ماهه بصورت مرتب مورد چک و بررسی قرارگیرند و اگر نابرابری در میزان ولتاژ تشخیص داده شد بطورحتمی مورد سرویس قرارگیرد چون در حالت رفع نشدن آن آسیب بعدی به مراتب بیشتر از هزینه جهت سرویس می باشد.
۳ – نشت آب و رطوبت داخل ایسیو و قطعات الکترونیکی خودرویی:
با درخاطرداشتن اینکه رطوبت و همچنین آب هادی جریان برق می باشند و به شکل رسانا ظاهر می شوند.پس نشت آب درون وسایل الکتریکی در ماشین سبب بوجودآمدن جریان میان خطوط سیگنال ها خواهدشد و این می تواندموجب اتصالی شود.
و همچنین سبب آسیب صددرصدی بخش های آن خواهدشد که به آنها آب رسیده است و یا آب آنها رالمس کرده است و یاممکن است رطوبتی بر رویشان نشسته باشد.
بطورمعمول کامپیوترهای ماشین به گونه ای مورد طراحی قرارگرفته اند که در مقابل نشت آب در رطوبت و یادربرابر گرد و غبار موردمحافظت قرارگرفته شوند.
۴ – آتش سوزی و حریق در خودرو:
ازدیگرموارد مهمترین علت سوختن سیم کشی ماشین آتش سوزی و سوختن خودرو چه بصورت مختصروجزئی باشد و چه بصورت کلی آسیب های فراوانی را در سیستم الکتریکی خودرو بوجود می آورد که بطورمعمول ریشه ی خیلی ازموارد سوختگی وحریق در میان خودرو ویاهمچنین اتصالی در سیم کشی خودرو می باشند.
این مسئله به طراحی غلط وغیرصحیح اتصالات بوسیله ی خودرو ساز یا به لوازم سیم کشی و کانکتورها و اتصالات بوسیله ی تعمیرکاران نا وارد وبی تجربه مربوط می شود و همچنین شارژ زیاد دینام که موجب میشودتمامی عوامل اتصال میان خودرو سبب آتش سوزی در ماشین شود.