بهزی

جست‌وجو

آشنایی با انواع روش های ماشین کاری

زمان مطالعه 1 دقیقه

آشنایی با انواع روش های ماشین کاری

ماشین کاری چیست ؟

ماشین کاری، به مجموعه‌ای از روش‌ها گفته می‌شود که به طور کنترل شده‌ای از بلوکی از یک ماده‌ی خام لایه‌برداری می‌کنند تا به شکل و اندازه‌ی مورد نظر درآید. اینکه روش‌های کنترل فرآیند لایه‌برداری می تواند متنوع باشد. به طور نمونه این کنترل می‌تواند توسط انسان یا ماشین انجام شود.

🔷 انواع روش های ماشین کاری 🔷

🔹🔹 تراشکاری (Lathing)

تراشکاری یکی از روش‌های بسیار رایج ساخت کاهشی است که معمولاً برای تراشیدن و شکل‌دادن به قطعات چوبی و فلزی استفاده می‌شود. در تراشکاری اغلب، عملیات ماده‌برداری به شکل دوار انجام می‌پذیرد. تراشکاری به دلیل سرعت بالا و هزینه‌ی کم، به یکی از روش‌های رایج ماشین کاری و به طور کلی ساخت و تولید تبدیل شده است.

🔹🔹 فرزکاری (Milling)

فرزکاری هم یکی دیگر از روش‌های بسیار رایج ساخت کاهشی است. ماشین فرز می‌تواند لایه‌برداری را در طی حرکات دوار و یا حرکات خطی انجام دهد. دستگاه یا ماشین فرز مشابه یک دریل خانگی است، با این تفاوت که می‌تواند حداقل در سه محور حرکات دقیق و کنترل‌شده‌ای را انجام دهد. ابزاری از ماشین فرز که با قطعه به طور مستقیم در ارتباط است و عمل ماده‌برداری را انجام می‌دهد تیغه‌ی فرز نام دارد.

🔹🔹 سوراخ‌کاری (Drilling)

سوراخ‌کاری روشی آشنا برای همه است. هر کدام از ما که با استفاده از دریل خانگی سوراخی را بر روی دیوار ایجاد کرده ایم، با این روش متداول ساخت کاهشی به خوبی آشنا هستیم. ابزار نهایی و برنده در روش سوراخ‌کاری مته و دستگاهی که مته را می‌گرداند دریل نام دارد. با استفاده از این روش ساخت و تولید می تواند سوراخ‌هایی با مقطع دایره‌ای در اجسام مختلف ایجاد کرد. بازه‌ی موادی که می‌تواند با استفاده از این روش آن‌ها را ماشین کاری کرد بسیار گسترده است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.