بهزی

جست‌وجو

روش‌های مختلف بتن ریزی استخر

زمان مطالعه 1 دقیقه

روش‌های مختلف بتن ریزی استخر

✔️ مراحل ساخت استخر بتنی

اولین مرحله اجرایی در ساخت استخر بتنی، خاک‌برداری است. معمولا با استفاده از بیل مکانیکی و بر اساس نقشه، عملیات خاک برداری با مساحت و عمق مناسب انجام می‌گیرد. در ادامه نوبت به مقاوم‌سازی سطح خاک می‌رسد. برای این منظور معمولا یک لایه بتن مگر بین ۵ تا ۱۰ سانتی متر در کف استخر اجرا می‌شود. به این ترتیب به سطح تراز و یکدست برای ادامه کار دست پیدا می‌کنید. در ادامه نوبت به آرماتوربندی کف و دیوارهای استخر با استفاده از میلگردهای فولادی می‌رسد. در اجرای آرماتوربندی، باید فضای لازم برای انتقال لوله‌کشی آب و خطوط تاسیسات مکانیکی استخر نیز در نظر گرفته شود. با پایان آرماتوربندی، سیستم تاسیسات مکانیکی از قبیل پمپ و فیلتر استخر جانمایی می‌شوند. ضمن اینکه در اجرای آرماتوربندی، باید شیب استخر را نیز در نظر بگیرید. سپس لوله‌کشی آب در استخر صورت می‌گیرد. در نهایت باید قالب بندی بتن برای اجرای بتن ریزی صورت بگیرد. پس از آن نوبت به بتن ریزی می‌رسد که مهم‌ترین مرحله اجرای استخر بتنی است. بعد از بتن ریزی معمولا به مدت ۲ هفته عملیات کیورینگ بتن انجام می‌گیرد تا بتن به مقاومت مناسب دست پیدا کند. با اتمام عمل آوری بتن، نوبت به آب بندی بدنه بتنی استخر می‌رسد تا جلوی نفوذ آب گرفته شود. معمولا یک لایه اپوکسی سیمان برای این منظور روی سطح بتن اجرا می‌شود. با اجرای کاشی کاری و همچنین محوطه‌سازی، عملیات ساخت استخر بتنی به پایان می‌رسد.

✔️ روش های بتن ریزی استخر

عملیات بتن ریزی استخر را ترجیحا در دمای بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سلسیوس انجام دهید. به این ترتیب نیازی به اجرای دستورالعمل‌های اختصاصی مربوط به بتن ریزی در هوای سرد و گرم نخواهید داشت. ضمن اینکه حداکثر فاصله زمانی بین اختلاط بتن و اجرای عملیات بتن ریزی باید ۳۰ دقیقه باشد.

✔️ ۱. بتن ریزی استخر به روش قالب‌گیری

در روش اول بتن با استفاده از دستگاه‌های تراک میکسر به صورت آماده با حالت خمیری شکل به محل پروژه انتقال داده می‌شود. سپس با استفاده از پمپ بتن در شبکه مش بندی آرماتور درون قالب‌های بتن ریخته می‌شود. دقت داشته باشید که در این روش آرماتوربندی برای سقف و دیوارها اجرا می‌شود. به همین دلیل رعایت تقارن در اجرای آرماتوربندی در کف و دیواره‌های استخر ضروری است. معمولا ابتدا بتن ریزی کف استخر انجام می‌گیرد و سپس نوبت به بتن ریزی در قالب‌بندی دیوارها می‌رسد.

✔️ ۲. بتن ریزی استخر به روش شاتکریت

روش دوم برای بتن ریزی استخر، شاتکریت نام دارد. در این روش بتن خمیری شکل به صورت پاششی روی کف و دیوارهای استخر اجرا می‌شود. اجرای بتن ریزی شاتکریت به دو صورت تر و خشک انحام می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که کیفیت بتن ریزی شاتکریت تر بیشتر است. با استفاده از روش شاتکریت عملا شما نیاز به قالب بندی برای بتن ریزی نخواهید داشت. بنابراین اصلی‌ترین تفاوت این روش با حالت قبل، عدم نیاز به قالب بندی است. ضمن اینکه شاتکریت امکان بتن ریزی راحت‌تر برای اجرای شکل‌های هندسی مختلف استخر را فراهم می‌کند. البته فراموش نکنید به دلیل نیاز به اپراتور حرفه‌ای برای اجرای بتن ریزی شاتکریت، هزینه بالاتری نسبت به روش قالب بندی دارد.

✔️ انتخاب عیار بتن برای ساخت استخر

برای بتن ریزی استخر، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ تهیه بتن با عیار ۴۰۰ بروید. منظور از عیار بتن، میزان سیمان موجود در ساختار بتن در واحد متر مکعب است. بر این اساس در بتن با عیار ۴۰۰ به ازای هر ۱ متر مکعب، ۴۰۰ کیلوگرم سیمان وجود دارد. هرچند که ممکن است برخی از سازندگان عیار ۳۵۰ را برای استخر پیشنهاد می‌کنند؛ اما اگر به دنبال یک استخر با دوام با طول عمر بالا هستید، پیشنهاد ما انتخاب عیار ۴۰۰ برای بتن است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.