بهزی

جست‌وجو

آشنایی با متریال های رایج در ساخت تابلو

زمان مطالعه 1 دقیقه

آشنایی با متریال های رایج در ساخت تابلو

✳️ چلنیوم ✳️

متریال چلنیوم چند سالی است که مهمان تمام کارگاه های تابلوسازی شده است. چلنیوم جزء پرکاربردترین و محبوب‌ ترین متریال هاست که برای ساخت تابلو استفاده می شود. دلیل این محبوبیت به مقاومت بسیار بالای آن برمی گردد.
چلنیوم ابتدا توسط یک شرکت اسپانیایی ساخته شد. به طور کلی چلنیوم از ترکیب دو واژه “چنل” و “آلومینیوم” تشکیل شده است. چنل به معنی کانال و یا جسم U شکل می باشد و آلومینیوم هم که همان فلز آلومینیوم به کار رفته در ساخت چلنیوم است.
چلنیوم در ظاهر همانند فلز استیل است. این متریال نسبت به گرما و سرما بسیار مقاوم بوده و در برابر نور آفتاب، رنگ نمی بازد.

✳️ فلز ✳️

فلزات مختلفی در ساخت تابلوهای تبلیغاتی، کاربرد داشته اند. اما در این بین استیل به دلیل داشتن ویژگی ظاهری خاصش که همان براق بودن و درخشان بودن است، بیشتر از سایر فلزها استفاده می شود.
علاوه بر این، فلز استیل در برابر آلودگی به سرعت دچار کثیفی نمی شود. همچنین اگر هم کثیف شود، قابلیت تمیز شدن آسان را دارد. فلز استیل آنقدر درخشان است که حتی اگر بدون نورپردازی هم برای ساخت حروف تابلوی تبلیغاتی استفاده شود، باز هم زیبایی خاص خود را خواهد داشت.
اگر محدودیت خاصی از نظر بودجه ندارید؛ پیشنهاد می کنیم به سراغ ساخت تابلوهای استیل بروید، در غیر این صورت چلنیوم می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

✳️ چوب ترمووود ✳️

در چند سال اخیر تصور اینکه از چوب برای ساخت تابلو و نصب آن در یک فضای بیرونی استفاده شود، تقریباً غیر ممکن بود اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و فناوری، این امر محقق شده است.
چوب ترمووود به دلیل اینکه حرارت بالایی می بیند، قابلیت قرار گرفتن در فضای بیرونی و مخصوصا در برابر رطوبت را خواهد داشت. علاوه بر این، با حرارتی که این چوب می بیند؛ تمام حشرات موجود در لایه های زیرین، از بین می روند.
معمولا از چوب ترمووود به عنوان زیرساز برای تابلوهای حروف برجسته، استفاده می ‌شود. استفاده از چوب در تابلوهای تبلیغاتی، یک ظاهر کلاسیک و بسیار زیبا به آن می بخشد. به همین دلیل خیلی از افراد از این متریال برای معرفی برند تجاری یک شرکت یا دفتر کار، استفاده می کند.

✳️ کامپوزیت ✳️

کامپوزیت هم یکی از رایج ترین متریال ها در ساخت تابلو به شمار می رود. برای معرفی کسب و کارهایی که نیاز به رنگ‌ های شاد و پرهیجان دارند و یا برای برخی از مغازه هایی که مخاطبان آن کودکان هستند، استفاده از کامپوزیت بسیار مناسب است. چرا که این متریال در رنگ های متنوعی در بازار وجود دارد. بنابراین بسیار بعید است که نتوانید تابلوی رنگی و دلخواه خود را با استفاده از کامپوزیت، داشته باشید.

✳️ شیشه ✳️

این متریال برای تابلوهایی که از گاز نئون برای نمایش حروف و نوشته های تابلو استفاده می‌ کنند، بسیار پرکاربرد است. شیشه بسیار شفاف بوده و می تواند نور را به راحتی انعکاس دهد. از تابلوهای نئونی بیشتر برای جلب توجه مخاطبین، استفاده می شود. اگر کمی به اطراف خود دقت کنید؛ حتما نمونه هایی از تابلوهای نئون شیشه ای را پشت ویترین مغازه ها و فروشگاه ها، می بینید.

✳️ پلاستیک ✳️

پلاستیک متریالی است که انعطاف پذیری بالایی دارد. بنابراین برای ساخت حروف برجسته و طرح هایی که نیاز به همکاری دارند، از آن استفاده می شود. پلاستیک همانند کامپوزیت در رنگ های متفاوتی وجود دارد. تنها ایرادی که به تابلوهای ساخته شده با این متریال وارد می‌ شود؛ امکان رنگ پریدگی در برابر نور آفتاب می باشد. البته اگر از متریال بسیار باکیفیت و مرغوبی استفاده شود، بعید است این اتفاق بیفتد.

✳️ سنگ ✳️

امروز سنگ ها آنقدر زیبایی دارند که نه تنها در نمای بیرونی ساختمان ها استفاده می شوند، بلکه به عنوان زیرساز تابلو هم کاربرد دارند. مزیت استفاده از سنگ در تابلوهای تبلیغاتی، دوام و مقاومت بسیار بالای آن است. البته طرح های زیبای سنگ در کنار رنگ های کلاسیکی که دارد، موجب می شود خیلی افراد ترجیح دهند به جای متریال های دیگر از سنگ استفاده کنند. اگر نمای یک ساختمان از سنگ باشد؛ می توانید برای هماهنگی بیشتر از یک تابلوی سنگی هم برای نصب روی آن، استفاده کنید.

✳️ پی وی سی ✳️

از آنجایی که متریال پی وی سی کاملا ضد آب بوده و اصلاً در برابر رطوبت دچار زنگ زدگی نمی شود؛ می تواند به عنوان یک متریال مقاوم مخصوصاً در شهرهایی که رطوبت بالایی دارند، استفاده شود. ‏pvc در اکثر تابلوهای تبلیغاتی به عنوان زیرکار یا زیرساز، استفاده می شود. به نوعی که حروف برجسته به وسیله چسب های مخصوص روی آن، قرار می گیرند. پی وی سی هم در رنگ های متفاوتی وجود دارد و می تواند سلیقه اکثر مشتریان را پوشش دهد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.