بهزی

جست‌وجو

تفاوت آجر با سفال

زمان مطالعه 1 دقیقه

تفاوت آجر با سفال

*️⃣ استحکام فشاری *️⃣

سفال : مقاومت فشاری متوسط معمولاً بین ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ psi است.
آجر سیمانی : مقاومت فشاری متوسط معمولاً بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ psi است.

واحدهای آجر سفالی ۲ ½ تا ۳ برابر قوی تر از آجرهای بتنی هستند. توجه به این نکته ضروری است که مقاومت آجر یا بلوک بتنی یا دیوار آجری به کیفیت ملات نگهدارنده بستگی دارد. ملات های غنی از آهک ضعیف تر از ملات هایی هستند که از نظر سیمان سنگین هستند. برای مقایسه، ملات متراکم آهک می تواند حدود ۳۵۰ psi را نگه دارد، در حالی که ملات با سیمان بالا می تواند ۳۰۰۰ psi را نگه دارد.

*️⃣ نرخ جذب *️⃣

سفال تقریباً ۱۵-۳۵ گرم رطوبت در دقیقه در هر متر مربع جذب می کنند. از سوی دیگر، جذب آب آجرهای بتنی بین ۴۰ تا ۸۰ گرم در دقیقه در هر ۳۰ متر مربع است. هنگامی که سفال یا آجر را در حالت طبیعی مقایسه می کنیم، می توانیم تفاوت آجر با سفال را اینگونه خلاصه کنیم که آجر بتنی تقریباً ۲-۳ برابر بیشتر از سفال رطوبت جذب می کند.
بنابراین، پس از باران های شدید، اگر دیوارهای ساخته شده از آجر سفالی را با دیوارهای سیمانی مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که دیوارهای ساخته شده با سیمان می توانند تا روزهای پس از باران مرطوب بمانند.
با توجه به میزان بالای جذب آب در آجرهای سیمانی، برخی از تولیدکنندگان یک ماده دافع آب درون ملات آنها اضافه می کنند، که به رفع و به حداقل رساندن پتانسیل مشکلات مربوط به آب در چنین مصالح ساختمانی کمک می کند.
نکته دیگری که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که اگر از واحدهای ضد آب یکپارچه استفاده شود، سازنده باید حتی به ملات یک ماده دافع آب اضافه کند تا مؤثر باشد. این هزینه حدود هزینه یک کیسه ملات است.

*️⃣ انبساط و انقباض *️⃣

با تغییر شرایط آب و هوایی، اکثر مصالح ساختمانی نوعی حرکت از خود نشان می دهند. و تمام طراحی های ساختمان باید چنین حرکاتی را در نظر بگیرند. یک واحد ساختمانی سفالی پس از راه‌اندازی در طول زمان انبساط یا گسترش می یابد در حالی که یک واحد ساختمانی بتنی منقبض می شود.
خانه های آجری یا سفالی بدون استفاده از اتصالات حرکتی ساخته شده اند. مگر اینکه یک خانه به طور غیرعادی بزرگ باشد، این قانون هنوز هم یک قانون خوب برای پیروی است. با این حال، توصیه می شود برای گسترش در اطراف تمام پنجره ها و درها باز شود.
اکنون برای واحدهای بتنی، به دلیل ماهیت حرکت انقباض، این خانه ها ممکن است بیشتر در معرض ترک خوردن باشند. دقیقاً به همین دلیل است؛ فولاد تقویت کننده اتصالات مورد نیاز است زیرا به کاهش ترک خوردگی ناشی از انقباض کمک می کند.

*️⃣ رنگ و بافت *️⃣

هر نوع سفال یا آجر در رنگ های بسیار متنوعی موجود هستند. گاهی آجرهای بافت دار و سوراخ دار با آجرهای سفالی نیز موجود است. نکته ای که در مورد آجرهای بتنی باید به آن توجه کرد این است که سریع رنگ نمی شوند و به مرور زمان محو می شوند.

*️⃣ وزن *️⃣

آجر یا سفال هر دو مصالح سنگینی هستند، اما وزن دقیق آنها به مصالح مورد استفاده، اندازه بلوک ها و نوع ساخت بستگی دارد. مثلا وزن آجر سفالی استاندارد حدود ۲.۲ کیلوگرم است، از سوی دیگر، یک بلوک سیمانی می تواند تا ۱۵ کیلوگرم وزن داشته باشد. این بستگی به نوع مصالح به کار بسته شده دارد، به‌طور مثال بلوک سبک که از انواع بلوک سیمانی است بدلیل استفاده از پوکه و پرس، وزن خیلی پایین‌تر و کیفیت خیلی بالاتری نسبت به بلوک های قدیمی دارد.

*️⃣ عمر مفید *️⃣

ماندگاری آجر سیمانی کمتر از آجرهای سفالی است. بتن برای حدود ۶۰ تا ۱۰۰ سال به خوبی کار می کند، در حالی که آجرهای سفالی به مدت ۱۰۰۰ سال و بیشتر شناخته شده اند.

*️⃣ قوی و بادوام – استحکام فشاری بالا *️⃣

آجرهای سیمانی مخصوصا آجر سبک دوام بالاتری نسبت به محصولات سفالی نظیر آجرهای سفالی دارند.

*️⃣ قیمت سفال *️⃣

قیمت سفال از قیمت آجر در نهایت کار، ارزانتر در می آید، یعنی دیواری که با سفال ساخته می شود ارزانتر تمام می شود به نسبت دیواری که با آجر ساخته شده است. اما به طورکلی تر اگر بخواهیم قیمت دیوار و پروژه دیوار چینی در عین مقاومت بالا، خیلی ارزانتر دربیاید، از بلوک استفاده کنید. قیمت بلوک خیلی به صرفه تر است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.