بهزی

جست‌وجو

تعمیر و نگهداری خودرو

زمان مطالعه 1 دقیقه

تعمیر و نگهداری خودرو

با گذشت زمان، خودروها هم مانند همه ماشین‌آلات دیگر که از قطعاتی مکانیکی یا الکترونیکی ساخته شده‌اند، فرسوده می‌شوند و این اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، این اتفاق یک‌شبه نمی‌افتد. گاهی یک پوسیدگی کوچک که هنوز نشانه‌ای ندارد، می‌تواند خرابی‌های بزرگی به بار آورد. حتی ممکن است مشکلاتی پنهان در خودرو وجود داشته باشند که متوجه آنها نشوید و باعث شوند خودرو ناگهان در جاده یا برهوت از کار بیفتد. سرویس‌های دوره‌ای خودرو می‌توانند خیالتان را بابت همه این نگرانی‌ها برطرف کنند. اهمیت‌دادن به این سرویس‌ها برای پیشگیری از فرسودگی زودهنگام قطعات، اطمینان از عملکرد درست ماشین، طولانی‌تر کردن عمر آن و نیز ایمنی و سلامت خودتان ضروری است

سرویس دوره‌ای خودرو چیست؟

سرویس دوره‌ای خودرو فرایندی است که طی آن، مکانیک یا سرویس‌کار، بخشی از خودرو یا کل آن را بررسی می‌کند. در این فرایند مشکلات احتمالی خودرو، خواه علائم داشته باشند خواه نه، کشف و برطرف می‌شوند. سرویس دوره‌ای خودرو انواع مختلفی دارد و هریک از آنها ویژگی‌ها و هزینه خاص خودشان را دارند.

انواع سرویس دوره‌ای خودرو

سرویس‌های دوره‌ای خودرو به چند دسته تقسیم می‌شوند: ۱. تعمیر و نگهداری منظم: این کار شامل تعویض روغن، لنت و فیلترهاست و کمتر پیش می‌آید راننده‌ای از آن غفلت کند. ۲. سرویس‌های موقت یا میان‌دوره: این سرویس هر ۶ ماه یک‌بار یا هر ۹۰۰۰ کیلومتر انجام می‌شود. در این فرایند فقط قطعات اصلی خودرو را بررسی می‌کنند و تقریبا ۱٫۵ ساعت طول می‌کشد. بیشتر راننده‌ها این کار را انجام نمی‌دهند. ۳. سرویس کامل: یک بار در سال یا هر ۱۹۰۰۰ کیلومتر یک بار انجام می‌شود. در این فرایند ۴۰ یا ۵۰ قسمت از خودرو را بررسی می‌کنند و ممکن است حدود ۳ ساعت طول بکشد. این سرویس همه چیز از روغن و سایر مایعات گرفته تا لاستیک، موتور، باتری، ترمز و فواصل تعویض تسمه‌تایم را پوشش می‌دهد. معمولا در ایران کمتر کسی این سرویس را هر سال انجام می‌دهد و خیلی‌ها هر چند سال یک‌بار هم این کار را نمی‌کنند. ۴. سرویس نمایندگی: خدماتی است که در نمایندگی‌ها انجام می‌شود. درباره فواصل این سرویس، کارخانه سازنده خودرو تصمیم می‌گیرد و بازه زمانی یا مسافت تعیین‌شده آن در کتابچه راهنمای مالک نوشته شده است. البته نمایندگی‌ها معمولا یک سرویس اولیه و ثانویه هم دارند و بعد سرویس‌های دوره‌ای را برای خریدار انجام می‌دهند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.