🔷سیستمهای پاشش سوخت تک نقطه ای🔷
در این نوع سیستم تنها یک انژکتور هر چهار سیلندر موتور را تغذیه میکند. به این ترتیب که در این سیستمها انژکتور، سوخت مورد نیاز موتور را درون منیفولد سوخت میپاشد. کیفیت انتقال سوخت این سیستمها مانندسیستمهای کاربراتوری است ما حضور واحد کنترل الکترونیکی، شرایط مناسبتر و مطلوبتری را در محفظه احتراق فراهم میسازد.
🔷سیستمهای پاشش سوخت چند نقطه ای🔷
در این سیستمها، برای هر سیلندر یک انژکتور در نظر گرفته میشود. این انژکتورها که روی ریل سوخت سوار شدهاند، سوخت مورد نیاز موتور را مستقیما پشت سوپاپهای سوخت تزریق میکنند. نتیجه اینکه سوخت پس از پاشش تا زمان احتراق، دچار تغییرات کمتری شده و با شرایط بهتری درون سیلندرها میریزد. اینسیستمها، امروزه بیش از انواع دیگر مورد استفاده قرار میگیرند.

🔷سیستمهای پاشش مستقیم سوخت🔷
هدف از ابداع این نوع سیستم، رسیدن به حداقل تغییر در شرایط سوخت قبل از ورود به سیلندرها بود. به این ترتیب که انژکتورها سوخت مورد نیاز برای احتراق را بدون واسطه و به صورت مستقیم درون سیلندرها تزریق میکنند.