بهزی

جست‌وجو

مقایسه انواع دستگاه نانوایی

زمان مطالعه 1 دقیقه

مقایسه انواع دستگاه نانوایی

☑️ انواع دستگاه نانوایی بر اساس روش تهویه

☑️ دستگاه نانوایی تونلی:

دارای یک سیستم گرمایشی و سردکننده است که خمیر نان از یک طرف وارد تونل می‌شود و با حرکت روی ریل‌ها در معرض حرکت مستقیم قرار می‌گیرد؛ یعنی این دستگاه از روش تهویه مستقیم برای پخت نان استفاده می‌کند.

☑️ دستگاه نانوایی طبقه‌ای:

این ابزار صنعتی از چندین طبقه تشکیل می‌شود که هرکدام از یک تنور مجزا برخوردار هستند؛ این دستگاه معمولا برای پخت نان‌های فانتزی، شیرمال، بربری و نان خشک استفاده می‌شود. همچنین، روش تهویه این دستگاه به‌صورت غیرمسقیم صورت می‌گیرد یعنی هوای گرم از طریق یک مبدل حرارتی به سطح خمیر نان انتقال داده می‌شود.

☑️ دستگاه نانوایی پرتابل:

این دستگاه از یک تنور دایره‌ای شکل بهره می‌برد که می‌تواند در محل‌های مختلف نصب شود. دستگاه پرتابل با حرارت غیرمسقیم کار می‌کند و خمیر نان را دو روش دستی و اتوماتیک در تنور پرتاب می‌کند و پس از چند دقیقه نان را تحویل می‌دهد. این دستگاه برای پخت چندین نان مانند تافتون، لواش، بربری و فانتزی مناسب است و مانند دستگاه نانوایی طبقه‌ای از روش تهویه غیرمستقیم استفاده می‌کند.

☑️ دستگاه نانوایی روتاری:

یکی از بزرگ‌ترین تجهیزات صنعتی برای پخت نان است که با تنور چرخانش می‌توند خمیر را از همه جهات به‌شکل کاملا یک‌نواخت گرم کند. این دستگاه برای پخت انواع نان، کیک، کلوچه و شیرینی است و از دو روش تهویه مستقیم و غیرمسقیم استفاده می‌کند.

☑️ دستگاه‌های نانوایی براساس شکل تنور به انواع زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

☑️ دستگاه نانوایی تونلی

این دستگاه صنعتی از یک تونل طولانی حرارتی ساخته می‌شود که برای پختن نان‌های هجیم ماشینی، نان بربری، نان روغنی و مناسب است.

☑️ دستگاه نانوایی تنور دوار

از یک تنور دایره‌ای شکل تشکیل می‌شود که به‌صورت چرخشی با محور مرکزی حرکت می‌کند؛ این دستگاه برای پخت نان لواش، و تافتون مناسب است.

☑️ دستگاه نانوایی تنور ایستاده گردان

 از یک تنور مستطیلی شکل با محور عمودی تشکیل می‌شود و به‌صورت چرخشی عمل می‌کند که برای پخت نان لواش و تافتون مناسب خواهد بود.

☑️ دستگاه نانوایی تمام اتوماتیک

این دستگاه از تنور چهارگوش بهره می‌برد که تمام فرآیند خمیرگیری، پهن کردن و پخت را به‌صورت اتوماتیک بدون دخالت نیروی انسانی انحام می‌دهد؛ چنین ابزاری برای پخت نان‌های فنتزی مانند باگت، فرانسوی و ترکیه‌ای مناسب است.

☑️ تجهیزات مورد نیاز پخت نان در کنار دستگاه نانوایی

☑️ دستگاه چانه‌گیر خمیر

این دستگاه برای تقسیم خمیر به قطعات مساوی با وزن دقیق استفاده می‌شود؛ معمولا تعداد چانه‌های تهیه شده توسط این دستگاه‌ها بین ۱۳ تا ۱۶ چانه با وزن تقریبی ۷۰ تا ۴۵۰ گرم در هر دقیقه است.

☑️ دستگاه خمیر پهن کن

برای پهن کردن خمیر به‌صورت یک‌نواخت با ضخامت یکسان استفاده می‌شود؛ همچنین، این دستگاه دارای دو یا چهار والس است که با چرخش آن‌ها خمیر پهن می‌شود و اصولا در نانوایی‌‌های بربری، فانتزی یا نان پیتزا کاربرد دارد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.