بهزی

انواع میخ از نظر کاربرد

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع میخ از نظر کاربرد

🔩میخ سر گرد🔩

این میخ همان‌ط‌ور که از نامش مشخص است دارای سر گردی است که به راحتی با چکش کوبیده می‌شود. اگر این میخ بیش از حد داخل چوب کوبیده شود باعث شکاف در چوب می‌شود. میخ سر گرد برای مصارف عام که در آن‌ها بیشتر ساختار کار مهم است تا زیبایی آن، کاربرد دارد.

🔩میخ سر بیضی🔩

میخ سر بیضی تقریبا شبیه میخ سر گرد است با این تفاوت که باعث شکاف خوردن چوب نمی‌شود. سر این میخ مسطح‌تر از میخ‌های سرگرد است و به آرامی روی سطح چوب می‌نشیند. میخ سربیضی بیشتر در اتصالات که ظاهر کار مهم است استفاده می‌شود.

🔩میخ بنایی🔩

این میخ برای مواردی مثل اتصال سنگ و چوب ایده‌آل هستند. میخ بنایی برای قدرت و مقاومت بیشتر درمقابل زنگ‌زدگی از جنس زینک ساخته می‌شود. زینک قابلیت نفوذ میخ به سطوح سخت را ممکن می‌سازد.

🔩میخ پرداخت🔩

این میخ در پروژه‌هایی که ظاهر کار اهمیت زیادی دارد پرکاربرد است. میخ پرداخت به‌طور هم‌تراز روی سطح چوب نشسته و فرورفتگی بسیار جزئی در سطح چوب ایجاد می‌کند. این میخ شباهت زیادی به میخ سر گرد دارد با این تفاوت که سر آن بسیار کوچک‌تر است.

🔩میخ سر پهن🔩

یکی از قدیمی‌ترین انواع میخ، میخ سر پهن است که از قدیم کاربرد فراوان داشته و بیشتر در وسایل قدیمی و کهنه دیده می‌شود. از آنجا که قطر این میخ دو برابر قطر تنه آن و زاویه نوک آن برابر با ۶۰ درجه است به آن میخ سر پهن گفته می‌شود.

🔩میخ مارپیچ🔩

همان‌طور که می‌دانید یک قطعه مارپیچ فلزی در داخل چوب می‌تواند مانند پیچ‌های مخصوص چوب و MDF اتصالی قوی و پایدار ایجاد کند. به همین منظور میخ‌هایی با همین خصوصیت ساخته شده‌اند که بدنه‌ای مارپیچ دارند. میخ های مارپیچ به خاطر وجود نوک تیز در داخل چوب فرو می‌روند و چوب پس از چند ساعت فضای خالی ایجاد شده را پر می‌کند. میخ های مارپیچ یا مته‌ای معمولاً از جنس فولاد باکیفیت ساخته می‌شوند و مناسب چوب‌های سخت و مقاوم هستند.

🔩میخ فولادی🔩

میخ فولادی که به آن میخ بتن هم گفته می‌شود برای میخ کاری دیوار بتنی، اتصال دو تکه چوب سخت یا قطعات فلزی استفاده می‌شود. این میخ در برابر تغییرات آب و هوا مقاوم بوده و در انواع روکش دار و بدون روکش موجود است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.