بهزی

جست‌وجو

انواع چوب کابینت ؛ بهترین چوب برای ساخت کابینت آشپزخانه کدام است؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع چوب کابینت ؛ بهترین چوب برای ساخت کابینت آشپزخانه کدام است؟

☑️ انواع چوب کابینت

با یک جستجوی ساده در اینترنت، می‌توانید با انبوهی از طرح‌ها و شکل‌های مختلفی از کابینت‌ آشپزخانه با متریال گوناگون آشنا شوید؛ ازکابینت‌های فلزی‌ ساخته شده با ورق آهن یا استیل گرفته تا کابینت‌های تمام چوب ، کابینت ام‌دی‌اف ، هایگلاس ، ممبران و غیره. البته این روزها چه در سبک کابینت کلاسیک و چه در سبک کابینت‌های مدرن و مینیمال، خیلی کم پیش می‌آید که از کابینت فلزی استفاده شود و در واقع، این کابینت‌ها از دکوراسیون آشپزخانه‌ها کنار گذاشته شده‌اند. بیشتر کابینت‌های ساخته و نصب شده در اکثر منازل، از جنس چوب طبیعی یا فرآورده‌های چوبی هستند. با توجه به محدودیت‌هایی که کابینت تمام چوب از نظر فراوانی و قیمت تمام شده دارد، از کابینت‌های mdf و هایگلاس و کابینت ممبران ، که همگی از ضایعات چوب طبیعی به دست می‌آیند، بیشتر استقبال می‌شود. اما با وجود زیبایی و رنگ و لعابی که این کابینت‌های جدید و مدرن دارند، هنوز هم بسیاری از طراحان معتقدند که هیچ متریالی نمی‌تواند جایگزین چوب طبیعی باشد. در ادامه، همراه آکس چوب باشید تا درباره‌ی کابینت‌های چوبی و شبه‌چوبی، همچنین انواع چوب کابینت بیشتر بدانیم!

☑️ انواع کابینت غیرفلزی

به جز کابینت‌های تمام چوب، که از انواع مختلف درختان به دست می‌آیند، چند نوع متریال دیگر نیز وجود دارد که در پروسه‌ی ساخت آن‌ها، از مواد چوبی فرآوری شده استفاده می‌شود که در واقع نوعی شبه چوب هستند. مهمترین کابینت‌های غیرفلزی عموما عبارتند از : انواع کابینت چوبی کابینت ام‌دی‌اف کابینت هایگلاس و پلی‌گلاس کابینت ممبران کابینت لترون و لمینت کابینت پولیشی و نمونه‌های دیگر بدون شک در بین انواع متریال بالا، کابینت چوبی ، بهترین و فاخر‌ترین نوع کابینت و مختص خانه‌های شیک و افرادی است که تمایل دارند، هزینه‌ی زیادی بابت کابینت آشپزخانه بپردازند. البته هر کدام از متریالی که برای ساخت کابینت از آن‌ها استفاده می‌شود و در بالا به آن‌ها اشاره شد، دارای خاصیت و مزایای مختص به خود هستند، اما از گذشته تا امروز، کابینت چوبی یک گزینه حتمی برای افراد مشکل‌پسند و خواهان کیفیت بوده و هست.

☑️ مزایای کابینت چوبی

همانطور که اشاره شد طیف متنوعی از انواع متریال در ساخت کابینت آشپزخانه‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام ویژگی‌های متفاوتی با دیگر نوع‌های کابینت دارند که حتی ممکن است از نظر کیفیت و زیبایی نیز از کابینت‌های تمام چوب، در رتبه‌ی بالاتری قرار گیرند و دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشند. با این وجود، کابینت‌های چوبی از گذشته به عنوان یک متریال لوکس و قابل اعتنا در دکوراسیون منزل مورد توجه بوده است.

☑️ مزایای کلی کابینت چوبی را می توان این موارد دانست :

زیبایی و جلوه بصری بالایی دارد: شاید این مزیت کابینت چوبی به توضیح زیادی نیاز نداشته باشد! واقعا چه کسی می‌تواند از زیبایی و شکوهمندی وسایل چوبی به راحتی عبور کند؟ استفاده از انواع چوب، سالها است که در دنیا، به خصوص در کشورهای اروپایی، به شدت مرسوم است. از گذشته، چوب طبیعی یکی از آسان‌ترین و در دسترس‌ترین متریالی بوده‌ که در اختیار بشر قرار داشته است. امروز نیز، در طی قرن‌هاست که استفاده از وسایل و لوازم چوبی به دلیل کیفیت، دوام و زیبایی بسیار، در کاخ‌های درباری و همین طور خانه‌ی اشراف، مورد استفاده قرار می‌گیرد.کاربرد انواع چوب به عنوان کابینت آشپزخانه ، نه تنها زیبایی و جلوه‌ی زیادی به خانه می‌دهد بلکه یک حس نوستالژی و لاکچری با خود به همراه دارد که با دیگر متریال کابینت قابل قیاس نیست. به سادگی تمیز می‌شود: یکی از مشکلات طاقت‌فرسا در هر خانه‌ای، گردگیری لوازم به خصوص تمیزکاری آشپزخانه است. در حالی که یک مزیت بسیار مهم استفاده از هر کدام از انواع چوب کابینت ، نحوه‌ی تمیزکاری آسان و راحت آن‌ است. به طور معمول، لوازم چوبی خیلی کم لکه یا گرد و خاک را به خود جذب می‌کنند و این مسئله برای افراد خانه‌دار واقعا یک مزیت بی‌نظیر است که شما را از تمیز کردن دائم کابینت‌ها و پاک کردن لکه‌ی انگشت معاف می‌کند. مناسب هر سبک و چیدمانی است استفاده از کابینت‌های چوبی این حسن را دارد که کار شما را برای چیدمان منزل ساده‌تر می‌کند. اساسا کابینت چوبی ، به راحتی در قالب هر سبکی قرار می‌گیرد و شما می‌توانید با خیال آسوده از انواع چوب کابینت برای طراحی سنتی یا مدرن در آشپزخانه استفاده کنید و بر اساس طراحی و سبک مورد نظرتان، دیزاین و چیدمان سایر لوازم را با کابینت چوبی نصب شده هماهنگ کنید. چوب متریالی با دوام است. کابینت جز وسایلی نیست که بخ راحتی و خیلی زود بتوان آن‌ها را تعویض و جایگزین کرد، پس بهترین کار این است که در انتخاب طرح، رنگ و همچنین در انتخاب جنس کابینت، نهایت دقت را داشته باشید. چوب طبیعی جزء مواد با‌دوام به حساب می‌آید، به طوری که در برخی کشورها، چوب، متریال اصلی مورد استفاده در ساخت خانه‌ها به حساب می‌آید. استفاده از انواع چوب کابینت باعث می‌شود که در مقایسه با سایر ورق‌ها مانند ام‌دی‌اف یا لمینت، کابینت‌های بادوام‌تر و مقاوم‌تری داشه باشید. ام‌دی‌اف، لمینت، هایگلاس و جنس‌های مشابه، در برابر ضربه و همین طور نفوذ آب و رطوبت، مقاومت کمتری نسبت به چوب طبیعی دارند. طبیعی بودن و اصالت شاید اصلی‌ترین دلیل کسانی که مبلمان یا کابینت چوبی را برای چیدمان آشپزخانه و منزل خود انتخاب می‌کنند، توجه به اصالت و طبیعی بودن جنس چوب است. چوب بیش از هر متریالی با روح انسان قرابت دارد چرا که از دامن طبیعت بر آمده و استفاده از آن، حسی خوشایند برای انسان دارد. تصور کنید در چیدمان منزل شما لوازم ساخته شده از چوب طبیعی در کنار گلیم یا فرش طبیعی و دستباف ایرانی، تا چه میزان زیبایی و اصالت با خود به همراه خواهد داشت!

☑️ انواع چوب کابینت

در صنعت ساختمان و دکوراسیون داخلی ممکن است از چوب درختان مختلفی استفاده شود که هر کدام خاصیت و ویژگی‌های منحصر به خود را دارند. تفاوت در تراکم و استحکام، نوع نقش و نگار و رگه‌های درون چوب‌های مختلف، باعث می‌شود قیمت انواع چوب کابینت با یکدیگر متفاوت باشند. معروف‌ترین انواع چوب مورد استفاده در کابینت یا مبلمان‌های چوبی عبارتند از : چوب درخت گردو چوب راش چوب بلوط چوب درخت گیلاس چوب افرا

☑️چوب درختان گردو

شاید معروفترین و آشناترین چوبی که در ساخت لوازم چوبی از جمله کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، چوب گردو باشد. چوب گردو در رده گرانترین انواع چوب‌ها قرار دارد و به همین دلیل افراد خاصی که مایل به هزینه کردن برای یک متریال خوب، با دوام و اصیل هستند، چوب گردو را انتخاب می‌کنند. چوب درخت گردو زیبا، متراکم و بسیار بادوام است و معمولا دارای رگه‌های درشت سفید یا قرمز بوده و رنگ آن تیره است. گردوی آمریکایی معروفترین نوع چوب گردو است.

☑️ انواع چوب راش

چوب راش به دلیل استحکام بالا و همین طور قیمت مناسب نسبت به سایر چوب ها، در کنار چوب روس، از پر کاربردترین انواع چوب در بازار ایران به حساب می‌آید. چوب راش ایرانی، آذربایجان و همینطور راش ترک، سه تا از چوب‌های مورد استفاده در صنعت چوب کشور هستند. راش نسبتا سنگین است و دارای رگه‌های صاف و یکنواختی است که باعث زیبایی این متریال می‌شود.

☑️ چوب بلوط

چوب بلوط قیمت مناسبی دارد و در عین سبکی، از مقاومت و استحکام مناسبی برخوردار است و بسیار پرکاربرد است. این چوب را بیشتر برای کابینت‌های سبک کلاسیک به کار می‌گیرند.

☑️ چوب گیلاس

چوب درخت گیلاس، جز چوب‌های زیبا و گرانقیمت است و با وجود اینکه گیلاس یک درخت جنگلی نیست، اما دارای چوبی بسیار مقاوم و قوی است. از چوب گیلاس برای ساخت کابینت‌های کلاسیک و همینطور کابینت مدرن می‌توان استفاده کرد. چوب درخت گیلاس، رنگی سرخ مایل به قهوه‌ای دارد.

☑️ چوب درخت افرا

چوب درخت افرا بسیار با دوام و مقاوم است و دارای رگه‌های صاف و یکنواخت می‌باشد. از این چوب در کابینت سبک مدرن بیشتر استفاده می‌شود.

☑️ در انتخاب کابینت چوبی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اصلی‌ترین انوع چوب که در ساخت کابینت آشپزخانه کاربرد دارند، نمونه‌هایی است که یاد شد. اگر چه ممکن است از چوب‌های دیگری مانند چوب روسی یا … نیز در ساخت کابینت آشپزخانه استفاده شود، اما مواردی که گفته شد، پر کاربردترین نمونه‌های چوب در دکوراسیون آشپزخانه می‌باشد. چوبی که در ساخت کابینت آشپزخانه کاربرد دارد، باید متراکم و بادوام باشد و بتواند وزن وسایل درون کابینت را تاب بیاورد، همچنین به دلیل آنکه آشپزخانه، مکانی پر رفت‌وآمد است، لازم است از انواع چوب‌هایی استفاده شود که از نظر مقاومت و دوام، کیفیت بالاتری داشته باشند و نسبت به ضربه و خط و خش، آسیب‌پذیر نباشند. یکی دیگر از مواردی که در ساخت کابینت چوبی و حتی سایر لوازمی که از چوب طبیعی ساخته شده‌اند، حائز اهمیت است، سازنده و کابینت‌ساز است. کار کردن با انواع چوب طبیعی ، نیاز به تخصص و تجربه‌ی کافی دارد، همچنین ساخت لوازم چوبی، نیازمند زمان و مهارت کافی سازنده است که این کار، از عهده‌ی هر نجار و کابینت‌سازی بر نمی‌آید. بنابراین اگر متریال مورد علاقه‌تان کابینت‌ چوبی است، سعی کنید از کابینت‌سازان باتجربه و متخصص کمک بگیرید تا هزینه‌ای که بابت این کار می‌پردازید، هدر نرود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.