بهزی

جست‌وجو

کرگیری بتن چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

کرگیری بتن چیست؟
بتن یکی از مهم ترین بخش های هر پروژه ساختمانی است و کیفیت مطلوب بتن بر کیفیت کلی سازه تاثیرگذار است. برای اطمینان از کیفیت بتن، تست های خاصی، قبل و بعد از بتن ریزی بر روی بتن انجام می شود. در کرگیری بتن که با نام مغزه گیری بتن نیز نامیده می شود، یک نمونه از بتن جدا شده و برای تست به آزمایشگاه فرستاده می شود. می توان از این روش برای مغزه گیری بتن معمولی یا مسلح استفاده کرد. مغزه گیری با کمک ابزار خاص یا دریل های مخصوص، تحت عنوان دریل مکانیکی یا الکتریکی انجام می شود.

هدف از کرگیری بتن چیست؟

همانطور که گفته شد، به فرآیند برش و جداسازی بخشی از بتن، مغزه گیری بتن گفته می شود. این فرآیند با اهداف مختلف نظیر ارزیابی کیفیت بتن و تعیین ویژگی های آن، انجام می شود. انجام این تست ها در محل قرار گیری سازه، امکان پذیر نیست و باید با استفاده از روش مغزه گیری، یک نمونه از بتن جدا شده و برای انجام تست های مربوطه به آزمایشگاه ارسال شود. بر روی بتن مغزه گیری شده با فرآیند کرگیری بتن، آزمون های تعیین پارامترهای کیفی، مانند ارزیابی مقاومت کششی، فشاری، خمشی انجام شده و همچنین تراکم آرماتورهای دال ها، ستون ها و تیر و فونداسیون ها اندازه گیری می شود. در مغزه گیری از سازه های بتنی، حفرات کاملاً صیقلی و صاف بر روی اجزای مختلف سازه، نظیر سقف، زمین یا دیواره ایجاد می شود. علاوه بر تهیه نمونه جهت انجام تست، از این فرآیند برای اهداف اجرایی خاص، نظیر ایجاد داکت لوله، سیم کشی یا اجرای سیستم کنترل حریق و کاشت میلگرد و غیره استفاده می شود.

مزایا کرگیری بتن

آزمون کرگیری بتن از این نظر مهم است که، امکان مطالعه و بررسی ساختار درونی بتن یک سازه بتنی را فراهم می کند. بتن بعد از سخت شدن، به یک ساختار صلب و سفت تبدیل می شود که امکان نمونه برداری از آن در محل وجود ندارد. بنابراین می توان با مغزه برداری به بررسی ویژگی ها و مشخصات بتن پرداخت. باید برای آنالیز بتن، مغزه هایی با ابعاد مختلف تهیه کرد و تست هایی مانند تست مقاومت فشاری، آنالیز دانه بندی، نفوذپذیری، آنالیز ترک، الگوی اختلاط و غیره را روی نمونه انجام داد. برای انجام تست های استاندارد از جمله تست سنجش مقاومت، تست میزان نفوذ آب و غیره، در دست داشتن نمونه های با قطرها و ارتفاع های مختلف ضروری است. همین امر، این تست را به یکی از تست های کاربردی برای تعیین ویژگی های بتن تبدیل کرده است. با کرگیری بتن امکان تهیه مغزه هایی با قطر و ارتفاع های مختلف از بتن با استفاده از مته های مخصوص به راحتی فراهم می شود.

مزایا

به طور خلاصه، مزایای کرگیری بتن، عبارتند از: 🔹امکان دسترسی به بخش های داخلی بتن و نمونه برداری از آن، جهت انجام تست های استاندارد 🔹امکان تهیه نمونه هایی با قطر و ارتفاع مختلف 🔹امکان بررسی ویژگی های بتن
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.