بهزی

جست‌وجو

در کرگیری بتن، باید به چه نکات ایمنی توجه کرد؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

در کرگیری بتن، باید به چه نکات ایمنی توجه کرد؟
با توجه به حساسیت این فرآیند، توجه به جنبه های ایمنی، اهمیت زیادی دارد. یکی از این نکات، صاف و تمیز بودن سطح است. باید عملیات کرگیری بر روی بتن هایی انجام شود که 28 روز از عمر آن ها گذشته باشد و باید سوراخکاری در جهت عمود بر سطح انجام شود. همچنین باید قطر نمونه گرفته شده، بیشتر از 4 اینچ باشد. یکی دیگر از اصول کرگیری این است که باید نسبت طول به قطر نمونه، بیشتر از یک باشد.
بهتر است، حداقل قطر مغزه، سه برابر حداکثر اندازه اسمی سنگدانه بکار رفته در بتن و دو برابر اندازه بزرگ ترین دانه باشد. نباید نمونه های حاصل از کرگیری بتن، از بخش اتصالات بتن گرفته شوند. معمولاً مقاومت بتن کف، بیشتر از مقاومت بتن سطح است و باید در زمان مغزه گیری به این نکته توجه شود. در صورتی که نمونه در زمان بیرون کشیدن دچار آسیب شود، مغزه گرفته شده، قابل استفاده نبوده و باید فرآیند نمونه گیری تکرار شود.

اشتباهات رایج در کرگیری بتن

انجام برخی اشتباهات در زمان مغزه گیری موجب بروز خطا در نتایج تست ها و کاهش کیفیت بتن می شود. برخی از اشتباهات رایج در زمان نمونه برداری، عبارتند از:

عدم کرگیری کافی

برداشتن نمونه با ابعاد استاندارد، اهمیت بسیار زیادی دارد. اندازه استاندارد نمونه های مورد استفاده برای هر آزمایش متفاوت است و باید اندازه نمونه ها، با توجه به استانداردهای تدوین شده، تعیین شود. به عنوان مثال، باید قطر نمونه های مورد استفاده در تست مقاومت فشاری در عناصر باربر سازه ای، حداقل 94 میلیمتر باشد. بهتر است حداقل قطر مغزه، سه برابر حداکثر اندازه اسمی سنگدانه های درشت و حداقل دو برابر حداکثر اندازه اسمی سنگدانه های درشت در نظر گرفته شود.

کنترل ناکافی رطوبت

باید پس از مغزه گیری، آب روی سطح نمونه را خشک کرده و آن ها را در پلاستیک های مجزا یا محفظه های غیر جاذب قرار داده و به آزمایشگاه منتقل کرد. بر اساس استانداردها، نباید فاصله بین کرگیری و انجام آزمایش بیش از 2 ساعت باشد. توجه به این نکات می تواند بر صحت نتایج آزمون ها و کیفیت بتن، تاثیر بگذارد.

استفاده از تکنیک‌های نادرست در کرگیری

استفاده از تکنیک صحیح برای مغزه برداری، اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال، تکنیک مناسب برای نمونه برداری از بتن مسلح، کاملاً متفاوت از تکنیک مناسب برای مغزه گیری از بتن غیر مسلح است. همچنین نوع مته و ضخامت و ابعاد نمونه گرفته شده برای انجام هر تست، برای انواع بتن ها متفاوت است. محل نمونه برداری و زاویه قرارگیری مته و عمق نمونه برداری نیز اهمیت دارد. مثلاً باید مغزه گیری تا حد امکان به صورت عمود بر سطح و دور از محل اتصالات، انجام شود.

نادیده گرفتن کرگیری در شرایط نامساعد

برای داشتن نمونه های مناسب و باکیفیت، باید فرآیند کرگیری بتن در شرایط مساعد انجام شود. به عنوان مثال، ممکن است در صورت استفاده از دستگاه نامناسب، یا عدم تبحر کافی اپراتور، ترک های ناخواسته در نمونه ایجاد شود. همچنین در صورت عدم استفاده از دستگاه و شرایط مناسب، امکان شکستگی بتن و ایجاد شکاف های غیر قابل قبول در سطح بتن وجود دارد. همچنین دستور العمل هایی درباره محل مغزه گیری و اندازه مغزه، دستگاه مناسب، انتخاب نوع مته مناسب و غیره، تدوین شده و رعایت این نکات، تاثیر چشمگیری بر کیفیت مغزه دارد.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.