بهزی

جست‌وجو

انواع چوب برای ساخت محصولات چوبی

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع چوب برای ساخت محصولات چوبی

شناسایی انواع چوب و کاربرد آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین چوب را برای وسایل خود انتخاب کنید.

انواع چوب و ویژگی های آن ها

1. چوب نرم

چوب‌های نرم، چوب الواری هستند که از درختان مخروطی تولید می‌شوند. درختان مخروطی که از نظر علمی به آن Gymnosperms می‌گویند درختان سوزنی شکلی هستند که مخروط تولید می‌کنند. نمونه‌هایی از این انواع چوب در کارهای نجاری، ساختمانی و مبلمان استفاده می‌شود که می‌توان به درختان کاج، سرو، صنوبر و سرخ اشاره کرد.

آیا چوب ‌های نرم از چوب‌ های سخت، نرم تر هستند؟

برخلاف تصور اغلب مردم نامگذاری چوب نرم به دلیل نرمی این چوب نیست؛ تمایز بین چوب‌های سخت و نرم ارتباط چندانی با نرمی یا سختی کار یک چوب ندارد. بسیاری از چوب‌های سختی وجود دارند که نرم تر از چوب های نرم هستند.

2. چوب سخت

از هر درختی که سوزن یا مخروط تولید نمی‌شود، چوب سخت از آن تهیه می‌شود. این درختان معمولا به عنوان درختان برگریز شناسایی می‌شوند که از نظر علمی به آن آنژیوسپرم می‌گویند. چوب‌های سخت در واقع درختانی هستند که برگ و بذر تولید می‌کنند.

انواع چوب سخت شامل بلوط، افرا، گیلاس، چوب ماهون و گردو است. گونه‌های چوب سخت همیشه به این معنا نیست که از چوب نرم قوی تر باشند و بسیاری از آن‌ها به دلیل الگوهای زیبا و مشخص دانه‌های چوب شناخته می‌شوند.

همچنین برخی از چوب‌های سخت مثل بامبو و نخل از نظر علمی به عنوان تک لپه شناسایی می‌شوند و اغلب به همین ترتیب هم طبقه بندی می‌شوند. بامبو و پالم می‌توانند در دسته بندی بعدتر چوب‌های صنعتی قرار بگیرند.

3. چوب صنعتی

سومین نوع از محصولات ساخته شده چوبی که ممکن است با آن روبرو شوید چوب‌های صنعتی هستند. چوب صنعتی به طور طبیعی در محیط بیرونی وجود ندارد و با فرآوری تولید خواهد شد. این تخته‌ها به طور کلی با چوبی ساخته می‌شوند که برای داشتن بعضی از خصوصیات یا ویژگی‌ها دستکاری می‌شوند.

انواع چوب صنعتی که به آن چوب کامپوزیت هم گفته می‌شود غالبا از چوب‌های زائد کارخانه‌ها ساخته می‌شوند. چوب‌های صنعتی معمولا برای تولید محصولات چوبی از طریق مواد شیمیای یا حتی فرایند حرارتی تهیه می‌شوند.

از انواع گونه‌های این چوب می‌توانیم به تخته سه لا، رشته جهت دار، فیبر با تراکم متوسط و کامپوزیت اشاره کنیم. روکش‌های چوبی هم بعضی اوقات می‌توانند به عنوان چوب مهندسی دسته بندی شوند، چرا که اغلب آن‌ها باید از طریق تکنیک‌ های برش خاص یا اتصال قطعات به یک دیگر دستکاری شوند. این موضوع به دلیل دستیابی به اندازه خاص یا الگوی دانه‌های چوب انجام می‌شود.

کاربردهای مختلف چوب

- چوب بلوط: از این چوب معمولا برای پارکت، کفپوش و همچنین برای سقف استفاده می کنند.

- چوب راش: از چوب راش برای روکش، مبل و پارک استفاده می‌نمایند.

- چوب افرا: این چوب مناشب برای ساخت رویه میزها، کفپوش و روکش، مبلمان و دیوار و همچنین چوب مناسبی برای کنده کاری و ظریف کاری محسوب می‌شود.

- چوب ملچ: مناسب ترین نوع چوب برای روکش سازی چوب ملچ است که از آن می‌توان برای خراطی پایه‌ها و نرده‌ها هم استفاده کرد.

- چوب گردو: از انواع چوب‌ بسیار زیبا و خوش نقش و نگار چوب گردو است که قابلیت رنگ پذیری و کنده کاری بالایی دارد و برای هنرهای دستی چوبی مانند معرق بسیار مناسب است. از این چوب برای ساخت مبلمان گران قیمت و پارکت هم استفاده می‌شود. چوب گردوهایی که در طبیعت به چشم می‌خورند، عبارتند از: آفریقایی، برزیلی، چوب گردو سفید، انگلیسی و کاراییب.

- چوب توسکا: از این چوب بیشتر برای اسکلت مبلمان و انواع کاناپه ها استفاده می‌شود.

- چوب چنار: برای وسایل تزیینی و مبلمانی که نیازی به تحمل وزن بالا ندارند، استفاده می‌شود.

- چوب ساج: از چوب ساج برای کارهای دستی و هنری مانند ساخت مجسمه‌های چوبی استفاده می‌کنند.

- چوب گلابی: این چوب بسیار مقاوم است که در قاب سازی و ساخت ادوات چوبی کاربرد دارد.

- چوب سرو: این چوب سبک و قابل رنگ آمیزی است که معمولا برای پوشش داخلی دیوارهای داخل ساختمان مناسب است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.