بهزی

جست‌وجو

فرمینگ ورق یا رول فرمینگ چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

فرمینگ ورق یا رول فرمینگ چیست؟

🔷رول فرمینگ چیست؟🔷

ورق، جزو محصولات کلیدی صنعت فولاد است. تولید ورق ها از شمش های فولاد و در انواع مختلف انجام میگیرد. ورق های تولید شده در صنایع مختلف مورد استفاده و فرآوری در قسمت های دیگر مانند رول فرمینگ قرار می‌گیرند. برای مثال از فرمینگ ورق (Roll forming) در ساختمان سازی و کشتی سازی استفاده می‌شود. واژه فرمینگ به معنای شکل دهی است. این واژه زمانی استفاده می‌شود که یک محصول توسط ابزار مخصوص از شکل خاصی به شکل دیگری در بیاید. به این ترتیب عبارت فرمینگ ورق به معنای شکل دهی ورق است.
فرمینگ ورق می‌تواند برای شکل دهی به انواع مختلفی از ورق ها با جنس های متفاوت استفاده شود. ورق های پلاستیکی، ورق آلومینیومی، ورق استیل و گالوانیزه در فرایند فرمینگ ورق شکل داده می‌شوند.

🔷رول فرمینگ ورق چیست؟🔷

رول فرمینگ روشی نوین در صنعت فولاد است که طی آن، ورق های فلزی از جنس گالوانیزه، ورق ‌های سرد و استیل، روی دستگاه خاصی جای گذاری می‌شوند. سپس طبق طرح، به اشکال دلخواه در می‌آیند تا در صنایع مختلف استفاده شوند. در واقع رول فرمینگ به معنای شکل دهی ورق به نوار های فولادی است. استیل، گالوانیزه و آلومینیوم فلزات رایج مورد استفاده در رول فرمینگ است. رول فرمینگ برای صنایعی که تولید با تیراژ بالا، نوار های بلند و باریک، انحنا های U شکل و پانچ های مشابه سروکار دارند مناسب است.
محصولات تولید شده توسط رول فرمینگ ورق در ابعاد، اندازه و اشکال گوناگون شکل داده می‌شوند؛ مانند: انواع پروفیل‌ های فلزی، لوله، ورق طرح ‌دار، گاردریل، ساندویچ پنل ها و … .مفهوم و معنی رول فرمینگ ورق به عملیاتی گفته می‌شود که منجربه تغییر شکل ورق فلزی تخت توسط دسنگاه رول فرمینگ شود. در فرآیند عملیات رول فرمینگ، ورق تخت فلزی بر روی شافت های دستگاه قرار می‌گیرند و به سمت جلو حرکت می‌کنند. در طی این تغذیه، ورق از بین قالب مدنظر که به صورت شافت های طرحدار متصل به یاتاقان های قابل تنظیم عبور می‌کند و به فرم دلخواه تولید می‌گردند. همچنین امکان ایجاد طرح های متنوع بر روی ورق ها به عنوان فرم دلخواه با ضخامت های مختلف وجود دارد.مجموعه رول فرمینگ ورق یکی از فرآیندهای نوین، بهینه، به روز و کارآمد تولیدی برای تغییر شکل ورق ها است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.