بهزی

انواع خوراک طیور و افزودنی های آن

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع خوراک طیور و افزودنی های آن

خوراک طیور شامل انواع دانه ها، پلت یا کنسانتره و کنجاله است.

*️⃣ انواع دان های طیور *️⃣

ذرت، دانه جو و انواع دان های آماده مهم ترین بخش خوراک طیور تخمگذار و گوشتی را تشکیل می دهند.

*️⃣ کنسانتره طیور *️⃣

کنسانتره یا همان خوراک فشرده در جیره غذایی طیور نقش پررنگی دارد. کنسانتره مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار تفاوت هایی با یکدیگر دارد.

*️⃣ کنجاله طیور *️⃣

انواع کنجاله سویا، کنجاله کنجد، کنجاله پنبه دانه، کنجاله آفتابگردان و کنجاله کلزا با داشتن پروتئین های گوناگون به عنوان منبع تامین پروتئین گیاهی، نقشی مهم در جیره های غذایی طیور دارند.

علاوه بر این خوراک که غذای اصلی دام و طیور را تشکیل می دهد، مکمل ها و افزودنی ها نیز در جیره غذایی دام و طیور نقش دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

⏬ انواع افزودنی های خوراک دام و طیور ⏬

◀️ آنزیم ها

یکی از اصلی ترین و مهم ترین افزودنی های خوراک دام و طیور آنزیم ها هستند؛ این آنزیم ها ساختار پروتئینی دارند و با افزودن آن ها به غذای حیوانات، واکنش های متابولیک آن ها بدون تغییر سریع تر انجام می شود و هضم غذا برای آن ها آسان می شود.

◀️ پروبیوتیک ها

این افزودنی در واقع میکروب های زنده و مفیدی هستند که به صورت مستقیم در جیره غذایی دام و طیور قرار می گیرند و به بهبود گوارش و سلامت آن ها کمک می کنند.

◀️ پری بیوتیک ها

پری بیوتیک ها (Prebiotics) یا الیگوساکاریدها افزودنی هایی هستند که قابلیت هضم و جذب ندارند اما به صورت مثبت بر دستگاه گوارش دام و طیور تاثیر می گذارند. این افزودنی ها جذب روی، آهن، کلسیم و منیزیم خوراک را بهبود می بخشند.

◀️ سیمبیوتیک ها

سیمبیوتیک ها (symbotic) ترکیب پروبیوتیک ها و پربیوتیک ها هستند و هم حاوی باکتری های پروبیوتیک و هم فیبرهای پری بیوتیک هستند. سیمبیوتیک ها به زنده ماندن باکتری‌های مفید خوراک و بهبود هضم غذا کمک می کنند.

◀️ اسیدی فایرها

اسیدی کننده های خوراک افزودنی هایی هستند که با اضافه شدن به خوراک دام و طیور، مانع از رشد فلور میکروبی پاتوژن مانند اشریشیا کولی (E. Coli) و سالمونلا در روده حیوانات می شوند. این امر کمک می کند تا مواد مغذی موجود در خوراک جذب بیشتری داشته باشد و در نتیجه باعث بهبود رشد و عملکرد حیوانات می شد. اسیدی فایر خاصیت ضدکپک نیز دارند.

◀️ فیتوبیوتیک ها

از این مکمل های گیاهی با عنوان بوتانیکال یا فیتوژنیک ها هم نام برده می شود. مطالعات بسیاری نشان داده است که فیتوبیوتیک ها نقش بسزایی در تحریک مصرف خوراک دارند و در عین حال از خاصیت ضدمیکروبی، ضد انگلی و ضدکوکسیدیوز نیز برخوردار است. فیتوبیوتیک ها محرک سیستم ایمنی هم هستند. تمامی این ویژگی های مثبت سبب شده تا یکی از جدیدترین و موثرترین افزودنی های خوراک دام و طیور محسوب شوند.

◀️ ضدعفونی کننده ها

این افزودنی ها، خوراک دام و طیور را از ویروس ها و باکتری های مضر پاک می کند و مانع از انتقال میکروارگانیسم های مضر به بدن حیوانات می شوند. خوراک دام و طیور در معرض آلودگی های بسیاری است که باید برای افزایش سلامت این حیوانات، مراقب عدم آلودگی خوراک آن ها بود.

◀️ توکسین بایندرها

اصطلاح توکسین بایندر (Toxin Binder) به افزودنی هایی اطلاق می شود که برای جلوگیری از سمی شدن خوراک دام و طیور به سموم قارچی یا مایکوتوکسین ها استفاده می شود. محصول ول بایند شرکت توس ارت خاوران ، توکسین بایندر تک جزئی است که تا ۹۷ درصد سموم آفلاتوکسین را جذب می نماید.

◀️ آنتی اکسیدان ها

این افزودنی ها برای جلوگیری از اکسید شدن خوراک دام و طیور به کار می روند و مانع از فاسد شدن و از دست رفتن کیفیت خوراک می شوند. ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E از مهم ترین آنتی اکسیدان های طبیعی هستند.

◀️ انواع مواد معدنی

مواد معدنی مهم ترین نیاز بدن موجودات زنده را تشکیل می دهند. مطالعات نشان می دهد که دام و طیور به 29 مادّه معدنی نیاز دارند که ۷ مادّه آن پرمصرف و ۲۲ مادّه کم مصرف هستند. بعضی از این عناصر معدنی به صورت طبیعی برای دام تامین نمی شوند و باید به صورت مکمل در جیره غذایی آن ها گنجانده شود.

◀️ آمینواسیدها

اسید های آمینه نقش مهمی در تغذیه طیور و دام دارند. بعضی از آمینواسیدها برای بهبود رشد و تکمیل زنجیره ساخت پروتئین به صورت صنعتی تولید می شوند و به شکل افزودنی خوراک طیور و دام استفاده می شوند.

◀️ کوکسیدیواستات ها

این مکمل ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کوکسیدیوز (نوعی بیماری انگلی در طیور) به کار می روند.

◀️ کارتنوئیدها

این افزودنی ها در واقع رنگدانه هایی هستند که بیشتر در خوراک مرغ تخمگذار به کار می روند تا تخم مرغ هایی با زرده طلایی تولید شود. طیور به صورت طبیعی نمی توانند این رنگدانه ها را تولید کنند به همین دلیل برای رضایت بیشتر مصرف کننده ها رنگدانه ها به صورت مکمل به غذای طیور اضافه می شوند.

◀️ پلت بایندرها

نقش پلت ها در جیره غذایی دام و طیور بسیار مهم و ضروری است و کیفیت آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. پلت باید به گونه ای استحکام داشته باشد که در زمان حمل و نقل پودر نشود. خرد شدن و شکستن پلت ها باعث هدر رفت خوراک می شود. محصول پلت پلاس و توس بایندر شرکت توس ارت خاوران یکی از بهترین مکمل های پلت برای افزایش استحکام آن ها هستند.

◀️ امولسیفایرها

این مکمل ها در واقع به یکنواخت شدن مواد مغذی مانند اسیدهای چرب و ویتامین های محلول در چربی موجود در خوراک دام و طیور کمک می کنند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.