بهزی

جست‌وجو

معرفی انواع ابزارالات تراشکاری

زمان مطالعه 1 دقیقه

معرفی انواع ابزارالات تراشکاری

تراشکاری یکی از رایجترین فرآیندهای ساخت قطعات دوار استوانه ای یا مخروطی می باشد که از گذشته تا کنون مورد استفاده قرار گرفته و ماشین ابزاری که برای آن استفاده میشود، دستگاه تراش است که با چرخاندن قطعه کار و نفوذ ابزار به آن عملیات های مختلفی همچون روتراشی، کف تراشی، شیارزنی و … را اجرا می کند. از انواع ابزار تراشکاری می شود به انواع ماشین تراش ، الماس تراش کاری ، قلم تراشکاری و … اشاره کرد . در ادامه ابزار های مختلف تراشکاری را به شما معرفی میکنیم و به نوع کار کرد آن ها اشاره می کنیم .

ابزار تراشکاری چیست؟ تراشکاری امروزه یکی از پرکاربرترین حرفه‌ها به شمار می‌رود، و تقریبا تمام کارخانه جات، تولیدی‌ها و …به آن نیاز دارند. افراد برای فعالیت در این رشته باید، دوره‌های لازم را گذرانده و سال‌ها تجربه کسب نمایند. حال تراشکارها برای کار در کارگاه نیازمند برخی ابزارها خواهند بود. این ابزارها انواع مختلفی داشته، و در ابعاد بزرگ و کوچک تولید می‌شوند. همه تراشکاران باید به خوبی با این ابزارها و کاربردی که دارند، آشنایی داشته باشند. برای آشنایی با ابزارهای تراشکاری می‌بایست در خصوص آن‌ها مطالعاتی داشته باشید.

ابزار های تراشکاری

-قلم تراشکاری

وقتی تراشکار می‌خواهد برروی یک فلز شکافی ایجاد کند، به قلم‌ها احتیاج پیدا خواهد کرد. در واقع قلم‌ها برای برش و کنده کاری فلزات کاربرد دارند. از پرکاربردترین انواع قلم‌های تراشکاری می توان به قلم شش گوش، پنج شیار، چهار شیار و …اشاره نمود.

-ماشین‌های تراش

ماشین‌های تراشکاری از مهم‌ترین ابزارهای این رشته شغلی به حساب می‌آیند. ابزارهای تراشکاری که در بالا نام بردیم، قطعات کوچکتری هستند که برروی این ماشین‌ها نصب می‌شوند و در واقع آپشن‌های جدیدی به آن‌ها اضافه می‌کنند‌. ماشین‌های تراشکاری در شکل و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند، اما کاربرد آن‌ها بسیار به هم مرتبط است. این ماشین‌ها فلزات و چوب را برش و تراش می‌دهند، تا آن‌ها را به اشکال مختلفی مثل مخروط، استوانه و ….تبدیل نمایند.

-پته پخ زن این نوع مته برای شیاردار کردن سوراخ‌هایی که برروی فلزات ایجاد می‌کنند ، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

-الماس‌ تراشکاری وقتی بخواهید برروی فلزات برش‌های حرفه‌ای و بسیار دقیق انجام دهید، الماس‌ تراشکاری به کارتان می‌آید. این الماس‌ها از سخت‌ترین و مقاوم‌ترین موادی که در دنیا وجود دارند، تولید می‌شوند.

-برقو تراشکاری وقتی با ابزارهای دیگر سوراخی برروی فلز ایجاد می‌کند معمولا کج و نافرم خواهد بود. برقو به آن فرم مرتبی بخشیده، و این سوراخ‌ها را گردتر و بزرگتر می‌کند.

-تیغچه تیغچه برای برش فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد، و در صورت کند شدن می‌بایست سر آن‌ را تیز کرد.

-جعبه مته جعبه‌ای است که در آن انواع مته‌های تراشکاری را قرار می‌دهید، تا پیدا کردن آن‌ها در حین کار دشوار نباشد.

-حدیده و قلاویز انواع حدیده و قلاویز شامل شکاف دار، دوپارچه، چپ گرد و ….می‌شوند. حدیده برای ایجاد دنده‌های پیچ مورد استفاده قرار می گیرد. حدیده روی سطح پایینی پیچ حرکت می‌کند، و با عمل تراشیدن شیارهای زیادی را بر رویش به وجود می‌آورد. این‌ کار موجب دنده‌دار شدن پیچ خواهد شد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.