بهزی

بهترین زمان و بهترین روش کاشت نهال

زمان مطالعه 1 دقیقه

بهترین زمان و بهترین روش کاشت نهال

بهترین زمان و بهترین روش کاشت نهال

درختان از مهم‌ترین بخش های هر اکوسیستم هستند و به همین دلیل برای کاشت هر نوع درختی (بارده و غیربارده) باید به نکات کاشت نهال آن دقت کنید، در غیراینصورت نمی‌توانید انتظار استقرار، رشد و عملکرد مطلوبی را داشته باشید. جالب است بدانید بخشی از مشکلاتی که در یک باغ بارده وجود دارد مربوط به روش‌های اشتباه در کاشت نهال بوده است. اگر کاشت نهال به خوبی انجام نشود، ریشه رشد مناسبی نخواهد داشت، توانایی جذب کود توسط ریشه ضعیف خواهد بود، احتمال پوسیدگی طوقه و ریشه افزایش خواهد یافت و میوه‌های تولیدی رشد ضعیفی خواهند داشت.

انتخاب نهال برای کاشت

در زمان خرید نهال توجه داشته باشید که تنه و شاخه های آن باید کاملا سالم باشد و فرم طبیعی داشته باشد. ارتفاع نهال خیلی بلند یا کوتاه نباشد. از خرید نهال هایی که علائم بیماری یا آفات را بر روی تنه و شاخه ها دارند، خودداری کنید. در مرکبات به برگ نهال دقت کنید که سالم باشد و علائم کمبود یا آسیب ناشی از آفات و بیماری ها را نداشته باشد. در بحث ریشه ها، سطح ریشه نهال نسبت به ارتفاع آن مناسب باشد (نهال با ارتفاع و قطر تنه زیاد و ریشه کم مناسب نیست). دقت کنید که در زمان حمل و نقل نهال، ریشه ها در معرض هوا نباشند و از زمان خرید تا انتقال به باغ حتما ریشه پوشانده شود (در نهال های ریشه لخت). در صورت نیاز قبل از کاشت نهال، ضدعفونی ریشه انجام شود. اگر نهال ریشه لخت بود، سریعا کاشته شود. تا قبل از کاشت، اگر امکان کاشت سریع نهال های ریشه لخت وجود نداشت، روی ریشه ها با خاک مرطوب یا کیسه پارچه ای مرطوب پوشانده شود. بهترین زمان کاشت نهال

برای رسیدن به نتیجه مطلوب از کاشت نهال در باغتان، ضروریست که رعایت تمام موارد در کنار زمان صحیح کاشت نهال باشد از این نظر که اگر تاریخ کاشت شما صحیح نباشد، آسیب های جدی به نهال وارد شده و شاهد رشد مناسبی از نهال هایتان نخواهید بود. اینکه چرا به تاریخ کاشت نهال تاکید می شود به دلیل بحث توسعه ریشه در پاییز است. در درختان میوه، پاییز زمان کلیدی توسعه ریشه است و به همین دلیل اگر کاشت نهال را در پاییز داشته باشید، ریشه نهال ها پس از استقرار بخوبی توسعه دارد و زمانیکه هوا رو به گرمی می رود کاملا ریشه ها در خاک مستقر شده و با شروع فصل رشد، شاهد رشد خوبی از نهال ها خواهید بود. اما اگر کاشت نهال با نزدیک شدن به فصل بهار باشد، ریشه ها فرصتی برای توسعه ندارند و با کم ترین تنشی، آسیب می بینند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.