بهزی

جست‌وجو

☑️ انواع ویلچر و کاربردهای آن

زمان مطالعه 1 دقیقه

☑️ انواع ویلچر و کاربردهای آن

☑️ از انواع ویلچر و کاربردهای آن چه می دانید؟

ویلچر یا صندلی چرخدار بسته به نوع معلولیت بیماران تجویز می شود و در حالت عمومی به دو نوع می باشد. صندلی چرخدار دستی یا برقی. صندلی های چرخدار دستی به چند گونه تقسیم می گردد که شامل ساده، ارتوپدی، سی پی، برانکاردی، حمامی، اسپرت، ام آر آی ، اطفال هستند. ویلچر در واقع وسیله ای است که برای جابجایی و تحرک افرادی که توان راه رفتن ندارد مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله ها را برای حفظ استقلال فردی می توان در محیط‌ های داخلی و خارج از منزل استفاده کرد. به طورکلی صندلی های چرخ دار از سطحی برای نشستن، چهار چرخ (دو چرخ بزرگ و دو چرخ کوچک)، دسته استراحتگاه دست ، پشتی، استراحتگاه پا، دسته روی چرخ و دسته پشتی برای حرکت دادن تشکیل شده اند.

☑️ انواع ویلچر

☑️ ویلچر ساده

کمترین امکانات مختص این صندلی چرخدار بوده و کارایی آن به این گونه است که می تواند برای بیشتر افراد نیازمند استفاده گردد.

☑️ویلچر ارتوپدی

امکانات این صندلی چرخدار نیز اندک می باشد و تنها فرق آن با ویلچر ساده در جدا بودن زیردستی و وجود جاپایی برای فرد است.

☑️ویلچر سی پی

این مدل صندلی چرخدار برای بیمارانی که دچار بیماری فلج مغزی یا بیماران سی پی هستند کاربرد دارد. آنها دارای نگهدارنده سر و گردن و همچنین نگهدارنده پهلو و ران و جدا کننده پاها نیز هستند.

☑️ ویلچر برانکاردی

این صندلی چرخدار تمامی امکاناتش شبیه ویلچر ارتوپدی می باشد و تنها تفاوت آن این است که قابلیت برانکارد شدن را نیز دارد.

☑️ ویلچر ام ار آی

این صندلی چرخدار کاربرد بسیاری در مراکز درمانی دارد از این قبیل که در استخر ها، اتاق عمل ، ام ار ای و ….. به کار می رود.

☑️ ویلچر برقی

صندلی های چرخدار برقی بدین گونه می باشند که باتری قابل شارژ دارند و با نیروی برق شارژ می شوند. این صندلی ها دارای صفحه های کنترلی هستند که در جلو دست نصب می شوند و امکان هدایت و سرعت حرکت را برای فرد ناتوان فراهم می سازند. باتری های صندلی چرخدار برقی به صورت ۲۲ ،۲۴ و ۲۷ آمپر می باشد. استفاده مداوم افرادی که از صندلی های چرخدار ساده استفاده می کنند به مرور زمان سخت و طاقت فرسا می شود و از این جهت استفاده از صندلی چرخدار برقی پیشنهاد می شود و کاربرد آن نیز راحت تر است. با توجه به امکانات راحتی که ویلچر برقی ارائه می دهد از نظر هزینه به نسبت صندلی چرخدار معمولی گران تر است و در مدل های ۴ و ۶ چرخ تعبیه شده اند.

☑️ تاریخچه تولید ویلچر

طراحی مدرن ویلچر استاندارد بر اساس اصطلاحاً طرح چهارضلعی است که در سال ۱۹۳۲ توسط هربرت اِورست مهندس معلول آمریکایی و مهندس مکانیک آمریکایی هری سی جنینگز ارائه شد.  اورست و جنینگز با هم صندلی چرخدار چهارگوش را به ثبت رساندند که از یک مهاربند متقاطع برای اتصال دو طرف صندلی استفاده می کند و اجازه می دهد تا در صورت عدم استفاده ، تا شود.  اِورست و جنینگز بعدها به عنوان بزرگترین تولید کنندگان صندلی های چرخ دار در جهان شناخته شدند.

☑️ ویژگی های اساسی ویلچر

اگر توانایی راه رفتن بدون کمک دیگران را ندارید، می توانید از صندلی چرخدار استفاده کنید . هر سطح نشیمن (به عنوان مثال یک صندلی) دارای چرخ هایی است که می تواند به یک فرد در حرکت از یک مکان به مکان دیگر کمک کند. صندلی های چرخدار استاندارد یا دستی به صندلی هایی گفته می شود که دو چرخ بزرگ در عقب و دو چرخ کوچک در جلو دارند و چرخ های بزرگ در عقب به فردی که بر روی صندلی نشسته این امکان را می دهد که بدون نیاز به فرد دیگری خودش صندلی را به حرکت در آورد. فرم و شکل چرخ های بزرگ عقب بدین گونه طراحی شده که فردی که قصد هل دادن این صندلی را دارد به راحتی بتواند آن را به حرکت درآورد. صندلی های چرخ دار این امکان را برای کاربری که صندلی را هدایت می کند و یا آن کسی که به عنوان مراقب می باشد فراهم کرده است ، به این منظور که این وسیله جمع و تاشو می باشد و از همه مهمتر اینکه حمل و نقل و کاربرد و استفاده آن آسان می باشد. ویلچر به کاربران و خانواده های آنها در تعطیلات و مسافرت نیز کمک می کند. صندلی های چرخدار از مدل های بزرگ ، حجیم و مجهز به سیستم دستی تا مدل های پیشرفته با انرژی الکتریکی که می توانند از پله ها بالا بروند ، متغیر هستند. همانطور که گفته شد این صندلی های چرخ دار به دو دسته تقسیم می شوند: ۱- دستی ۲- برقی . این نوع طبقه بندی به عنوان مکانیزمی برای حرکت دادن این وسیله ها تعریف شده است.

☑️ روش حرکت صندلی چرخدار

صندلی چرخدار دستی توسط نیروی انسانی پیش می رود و صندلی چرخدار الکتریکی توسط یک منبع تغذیه برقی (به طور معمول باتری و موتور الکتریکی) رانده می شود. امروزه بیشترین کاربرد صندلی های چرخدار در بیمارستان ها و مراکز سالمندان دیده می شود. افرادی که توانایی و قدرت لازم برای هل و حرکت دادن این وسیله را داشته باشند از صندلی چرخدار دستی استفاده می کنند. آنها می توانند ویلچر را به طرق مختلف به حرکت در آورند. به عنوان مثال ، افرادی که آسیب نخاعی دارند می توانند از اندام فوقانی خود استفاده کنند. افرادی که سکته کرده اند و تنها یک طرف بدن آنها درگیر و از کار افتاده می توانند از یکی از اندام های فوقانی و یک اندام تحتانی به این منظور استفاده کنند. صندلی های چرخدار دستی را می توان بر اساس کاربرد و طراحی مورد نظر به دسته های متعددی تقسیم کرد. اساسی ترین مشخصه ای که صندلی های چرخدار دستی را از هم متمایز می کند ، طراحی قاب است اما صندلی های چرخدار نیز بر اساس سبک ، مواد و وزن دسته بندی می شوند.

☑️دسته بندی انواع ویلچر

سبک صندلی چرخدار تاشو استاندارد دارای طرح مهاربندی متقاطع (قاب X) است که به شما امکان می دهد تا از طریق یک عمل قیچی مانند جانبی تا شود. این صندلی های چرخدار به دلیل راحتی در حمل و نقل محبوب هستند. مواد مورد استفاده در ساخت ویژگی دیگری که ویلچر ها را از هم متمایز می کند نوع ماده مورد استفاده است. در ابتدا، تولیدکنندگان برای تولید صندلی های چرخدار از فولاد استفاده می کردند، به دلیل اینکه با هزینه مناسب و به راحتی فراهم می شد. بعدها و با پیشرفت تکنولوژی و منابع، تغییرات زیادی در مواد تولیدی صندلی های چرخ دار حاصل شد. بیشتر صندلی های چرخدار مدرن عمدتا با استفاده از فولاد ، آلومینیوم و تیتانیوم ساخته می شوند. فولاد استفاده شده در صندلی های چرخ دار مکانسیم تاشو بودن را فراهم کرده است. آلومینیوم نیز در تولید صندلی های چرخ دار استفاده می شود، این ماده باعث می شود که صندلی های سبکی تولید شوند. نسبت استحکام وزن آلومینیوم نسبت به فولاد بیشتر است ، بنابراین وزن کلی صندلی چرخدار را نیز کاهش می دهد ، و همچنین در برابر خوردگی نیز مقاوم است. برای تولید صندلی های چرخدار فوق سبک از تیتانیوم استفاده می کنند، این ماده باعث کاهش وزن می شود. تیتانیوم نیز در برابر خوردگی مقاوم است. از نظر قیمتی این ماده به نسبت آلومینیوم و فولاد گران تر است و همچنین مشکل اصلی این ماده در جوشکاری و تولید می باشد.

☑️معیارهای انتخاب انواع ویلچر

معیارهای انتخاب انواع ویلچر بر اساس شرایط بدنی فرد و نوع استفاده از آن متفاوت است. راهنمای زیر در انتخاب یک صندلی چرخ دار خوب به شما کمک خواهد کرد: وضعیت جسمی فرد از نکات مهمی که هنگام خرید صندلی چرخدار باید به آن دقت کنید وضعیت جسمی فرد معلول است. شما می توانید بر اساس درصد معلولیت از انواع صندلی ها با امکانات بالاتر برای فرد استفاده نمایید. محل زندگی و کار فرد مکان زندگی یا کار فرد معلول نقش بسیار مهمی در تعیین نوع صندلی چرخ دار دارد. اگر فرد فعالیت بیرون از منزل نداشته باشد می تواند از یک ویلچر ساده نیز حداکثر بهره را ببرد ولی در صورت رفت و آمد از پله و مناطق مختلف در خارج منزل باید از صندلی هایی با ویژگی های بهتر استفاده کنید. دسته صندلی چرخدار دسته ‌های صندلی چرخدار برای کنترل آنها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. بر اساس نوع کاربرد شما می توانید صندلی هایی با بهترین نوع دسته ها برای راحتی استفاده کنید. زیرپایی و کفه زیر پایی‌ و کفه صندلی چرخ دار نقش مهمی در راحتی نشستن فرد روی صندلی و حمایت از پا دارد. کفه ‌ها در فرم ‌ها و جنس ‌های مختلف ساخته می‌شوند و شما می توانید بر اساس راحتی هر یک را خریداری نمایید. نحوه کنترل صندلی‌های چرخدار برقی بر اساس میزان معلولیت فرد به روش ‌های مختلف مانند استفاده از انگشت، چانه یا سوئیچ‌ ها قابل کنترل هستند که بسته به وضعیت فرد می توانید از راحت ترین آنها استفاده کنید.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.